Hej jag undrar om ngn har koll på om måste man göra en hel grund, eller om det räcker med att göra plintar då menar jag med fler antal? Det rör sig alltså om ett timmer hus 8x5m.:p
Vidare undrar jag om tips på hur jag ska göra två nya nedre timmer varv? De befintliga stockarna finns ej kvar.:cool:

Du kan ställa det på plintar, det går utmärkt.
De två nya varven kan vara lite trickiga att få till om du inte har testat tidigare. Be att få vara med en timmerman så att du får se hur man gör. I teorin är det busenkelt men i praktiken är det lite svårt med inpassningar etc. om man inte vet hur det skall gå till (det går i och för sig utmärkt att fuska med reglar i nedre delen men det känns inte så kul...).

Om du inte är har gjort det förut så ta hjälp av en timmerman. Viktigt att det blir tätt mellan stockarna så du inte får drag och kyla inne. Men se till att vara med så du lär dig, det finns också massa bra litteratur att läsa på, jag kan tipsa om, "Från stock till stuga".
Om du tänker ha friliggandestockar på utsan eller insidan så går det inte att "fuska" med reglar för de nedre varven.

Fuska inte ! timra två nya varv, eller fler om du behöver höja huset lite, Ett tillfälle som aldrig återkommer / Knut

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.