Hej
Bor i ett hus från början av 50-talet byggt i lättbetong. I källaren har vi en "matkällare" där jag såg att putsen hade släppt från väggarna. Har tänkt putsa om med kalkputs och började därför att skrapa loss den lösa putsen. Upptäckte då att källarväggen var isolerad med någon form av putsmatta. Jag har jämfört med andra delar av källaren och kan se att mattan är ca 2-3 cm tjock. Den består inte av vass utan snarare ser det ut som papper som hämtats från en papperstugg och blandats med betong. Är det någon som känner igen beskrivningen?
I vilket fall som helst så ekar det lite ihåligt när jag knackar på den på vissa ställen, och funderar på hur jag skall fästa den innan jag putsar igen skiten. Alternativet är att riva bort alltihop och bara putsa på betonghålsten.
Tacksam för råd.:S
Bor i ett hus från början av 50-talet byggt i lättbetong. I källaren har vi en "matkällare" där jag såg att putsen hade släppt från väggarna. Har tänkt putsa om med kalkputs och började därför att skrapa loss den lösa putsen. Upptäckte då att källarväggen var isolerad med någon form av putsmatta. Jag har jämfört med andra delar av källaren och kan se att mattan är ca 2-3 cm tjock. Den består inte av vass utan snarare ser det ut som papper som hämtats från en papperstugg och blandats med betong. Är det någon som känner igen beskrivningen?
I vilket fall som helst så ekar det lite ihåligt när jag knackar på den på vissa ställen, och funderar på hur jag skall fästa den innan jag putsar igen skiten. Alternativet är att riva bort alltihop och bara putsa på betonghålsten.
Tacksam för råd.:S
Precis så ser det ut, och är förmodligen det närmaste man kan komma. Jag tog för givet att man skulle använda kalkputs, men det är kanske inte säkert i detta fall. Nu verkar det som om skivorna är något lösa eftersom det fortfarande är ett ihåligt ljud på vissa ställen trots att putsen är borta. Någon som vet hur man kan fästa dem så här i efterhand?
Jag skulle ta bort dem. I min källare har träspånen mycket mer trären yta, och ofta en klart misstänkt mörk nyans. Mina 50 år gamla väggar har visserligen tidigare varit lite mer fuktutsatta än vad man skulle önska (noll avledning av regnvatten i vissa hörn av huset, samt obefintlig dränering).
Dina skivor sitter säkert med några spikar, samt lite puts mellan betonghålsten och skiva. Har putsen mot betonghålstenen släppt är det nog svårt att få ngn vettig vidfästning.
Kanske är jag lite konservativ, men vill inte ha trä på insidan av mina källarväggar, och isolering av (framförallt) källare skall vara på utsidan.
Dina skivor sitter säkert med några spikar, samt lite puts mellan betonghålsten och skiva. Har putsen mot betonghålstenen släppt är det nog svårt att få ngn vettig vidfästning.
Kanske är jag lite konservativ, men vill inte ha trä på insidan av mina källarväggar, och isolering av (framförallt) källare skall vara på utsidan.
Hej, jag tror dock att spikarna bara användes för att fixera plattorna tills putsen bakom härdat. Jag tror det är omöjligt att spika fast dessa om du fått bom mellan vägg och skiva, och få dem sitta så bra att ytputsen håller om man så bara lutar sig mot väggen sen. Fast, det är ju inte så jobbigt att prova, däremot innebär alternativt en garanterat signifikant mängd jobb.
Produkter som diskuteras: "Spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Spikplugg med bricka kan vara en lösning, jag får prova. Skivorna är ju inte lösa på det viset att de riskerar att falla ned från väggen, med det ihåliga ljudet gör att man kan misstänka att de inte sitter fast riktigt överallt.
Hej! Sambon hittade denna gamla tråd.. En fråga. Med vad för puts bör jag använda mig av idag på en sådan källarvägg?. Tog tag i ett gammalt källarrum idag och stötte på detta. Behöver nu putsa upp och laga en del av dom 2 ytterväggar som finns. Med vänlig hälsning Jörgen.A AndersS skrev:
Hej!Jörgen Edman skrev:
Eftersom det var innerväggar i källaren använde jag gipsputs. Har du torra ytterväggar kan du säkert använda samma puts. Lätt att jobba med.
Hej! Tack för svar! Är dränerat och isolerat.(Utifrån) Har varit fuktgenomträngning för längesedan som jag nu slipat bort och vill snygga till. Dom har lagat med gipsputs i andra delar av källaren har jag märkt Men är det gipsputs som gäller eller finns det andra alternativ?. /Jcubix skrev:
Gipsputs funkar bra på torra väggar!Jörgen Edman skrev: