Hej

Jag har hittat ett gäng trådar om det här, men inte något som beskriver precis hur jag ska göra. De flesta verkar ha en luftningsnippel nånstans, men jag hittar ingen på min hydrofor.
Har många frågor, hoppas ni orkar läsa igenom. :)

Det sitter två vred i toppen och botten på röret på utsidan, vad har de för funktion? Vred på dem lite hit och dit, hände inte mycket. Vred jag på det övre när pumpen fyllde på vatten så slutade den fylla på i röret, men den slutade inte gå (kanske den hade om jag låtit den vara). Den fyllde då på tills röret var helt fullt med vatten. Har inte testat jättemycket, tänkte att jag frågar experterna först. :)

Röret och vreden ser ut såhär:
Vertikalt rör med manometer och vred installerat på en hydrofor för vattenreglering mot en stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När pumpen gick fyllde den upp hela röret. Tappade ur lite vatten, då kom nivån tillbaks. Svårt att se, men precis i toppen där:
Närbild på ett vred på en hydrofor i ett gammalt vattenpumpsystem.
Skapa konto

Jag antar att jag har för mycket vatten i tanken, och behöver fylla på luft, alternativt tömma ur vatten. Hur? Tömma vatten går ju lätt, men pumpen kommer väl fylla upp den igen? Antar att min luftficka är för liten? Eller är det det jag ska ställa in med vreden på röret? Förstår inte vad som säger åt pumpen att starta respektive stängas av. När jag körde den nu gick den till 4 bar, sen stängde jag av för jag vågade inte öka trycket mer. Hörde nånstans att 1.5 var lagom, 4 kändes högt, men å andra sidan har vi ju en undre gräns på 2 bar i huset i stan, där det är kommunalt. Inne i huset här hemma fyller jag ju radiatorsystemet till ca 1 bar.. vad är "lagom", och hur får jag det att stanna där?

Så här ser pumpen ut:
Hydrofor med vattenpump och anslutningar i en källare, frågor om funktion och luftningsprocess.
Skapa konto

Inga nya grejer. :)

En annan fråga: mätte på pumpen när den gick, och fick 400V på primärsidan (höger), men inget på sekundärsidan (vänster). Är det normalt?
Interiör av en elektrisk pumpkontrollpanel med färgkodade ledningar och anslutningar.
Skapa konto

Det sitter nån typ av låda på sidan, ett relä gissar jag? Som har ett vred "OFF" eller "AUTO":
Skitig svart strömbrytarlåda märkt "AUTO-OFF" monterad på en vägg med sladdar och rör i bakgrunden.
Skapa konto

Är det det som säger åt pumpen att starta eller stoppa? Hur vet den när det är "rätt" tryck?

Som jag fattat det gör man så här för att tömma tanken:
Stäng av pumpen, öppna ventilen i botten, och den i toppen för att få helt tomt (kan bli kul, är
förmodligen öppnad på 30+ år. Gör rent via rensningsluckan, byt ev. packning. Vira runt mängder med gängtejp för att få det tätt.

Nån som kan gå igenom processen för att fylla systemet igen? Farsan fick nån typ av nippel av sin VVS-gubbe, men den fattar jag inte vad den har för funktion. Det är för att lufta, antar jag, men den ska kopplas i nederkant på hydroforen, där jag tappar ur/fyller på vatten. Man skulle skruva loss slangkopplingen och skruva på den istället .. då kommer det väl lika mycket vatten ur den? Förstår liksom inte funktionen:
Hand håller en nippel för VVS-användning nära rostiga rörledningar på ett betonggolv.
Skapa konto

Kan jag använda kompressor för att fylla på systemet med luft, eller är det bara onödigt? Som sagt, verkar inte ha nån nippel att koppla kompressorn på.

Grundprincipen är att tömma ut allt vattnet ur hydroforen. Sedan pumpa in vatten då brukar det bli 3-4 Kg när vattnet når övre delen av nivåröret. Vid tömmning slutar snart att rinna då det blir undertryck i tanken.
Problemet är att få in luft i behållaren. Finns det en kran på toppen eller en ventil som du håller i handen, det ser ut som en luftningsventil ibland kan man ansluta tryckluft till toppventilen och bara fylla på med tryckluft. vattnet skall synas ca: 5 cm från övre delen av nivåröret då skall tryckmätaren visa 3.5-4 Kg.
Den senaste hydroforen jag luftade fick jag ta bort den övre ratten med ventilkägla för att släppa in luften den vägen.
Dom två "rattarna" är ventiler som man kan stänga vattnet ut till nivåröret för att kunna byta röret utan att tappa ner systemet.
Spänningarna du mätte är helt normalt, den vänstra sidan som är byglad är en virtuell nolla (summa av 3fasers momentana spänning)
Den svarta lådan är en pressostat med avstängs vred. inuti finns 2 inställningar för tryckreglering
till vid 1,5-2 Kg från vid 3,5-4 Kg

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
+1 Leif. Kan tillägga att nivåröret alltså är det som du undrar över först TS, de första bilderna. Kallas "vattenståndsställ" och har som uppgift att visa vattennivån inne i hydroforen, samt – med mätaren längst upp – trycket.

• Gilla
mdphd
  • Laddar…
Ventilerna på vattenståndsröret är som Leif nämnde till för att kunna byta vattenståndsröret, men jag menar att man endast ska ha dessa öppna vid de få tillfälle som man vill avläsa vattenståndet i tanken.
Det är inte helt ovanligt att det uppstår en läcka i packningen vid vattenståndsröret och då läcker luft ut och därmed "försvinner" luftbubblan.
Så håll dessa ventiler stängda och öppna bara vid avläsning.

Beträffande trycket så kan man mycket väl gå upp till 5-6 bar beroende på om pumpen orkar pumpa upp detta tryck.

Det skall finnas en märkskylt på tanken vilket tryck som tanken är provtryck för. Låt inte pumpen pumpa upp mer än kanske 2/3 delar av provtryckningstrycket på märkskylt.
Har du ingen märkskylt så skulle jag nog byta tank för då vet du inte om den är provtryckt överhuvudtaget.

Det är inte fel att ha luftbubblor i halva tanken just vid det tillfälle då pumpen stannar vid lågt tryck.
När sedan pumpen stoppar vid högt tryck så är luftbubblor ihoptryckt till kanske 15 %.
Denne luftkudde fungerar som en "buffert" så att inte pumpen startar och stoppar för minsta lilla vattentappning.
Detta händer om luftbubblor "försvinner". Många start och stopp av pump under en kort tid "knäcker" elmotor och pump och detta måste undvikas.

För att uppnå rätt nivå på luftbubblan när pumpen stoppar på högt tryck är det en fördel om du kan trycka in luft från ovansidan eller vid synsglasets övre ventil.

För att få rätt förhållande mellan vattennivån och luftbubblor så får du kanske tappa ur en del vatten medans du trycker in luft, men det ser du ju själv ganska snabbt.

När det gäller rensluckan, ja en rengöring av tanken då och då är att rekommendera, men jag förstår inte varför du skulle behöva "vira en massa gängtejp". Luckan öppnas inåt tanken och när du har en hel packning så tätar denna utan något annat än av trycket i tanken. Givetvis så håller byglar på utsidan luckan i läge och är åtdragna jämnt.

Redigerat:
Tack för svar! Det klarnar lite, sakta men säkert. :)

Leif i Skåne skrev:
Grundprincipen är att tömma ut allt vattnet ur hydroforen. Sedan pumpa in vatten då brukar det bli 3-4 Kg när vattnet når övre delen av nivåröret. Vid tömmning slutar snart att rinna då det blir undertryck i tanken.
Problemet är att få in luft i behållaren. Finns det en kran på toppen eller en ventil som du håller i handen, det ser ut som en luftningsventil ibland kan man ansluta tryckluft till toppventilen och bara fylla på med tryckluft. vattnet skall synas ca: 5 cm från övre delen av nivåröret då skall tryckmätaren visa 3.5-4 Kg.
Den senaste hydroforen jag luftade fick jag ta bort den övre ratten med ventilkägla för att släppa in luften den vägen.
Dom två "rattarna" är ventiler som man kan stänga vattnet ut till nivåröret för att kunna byta röret utan att tappa ner systemet.
Spänningarna du mätte är helt normalt, den vänstra sidan som är byglad är en virtuell nolla (summa av 3fasers momentana spänning)
Den svarta lådan är en pressostat med avstängs vred. inuti finns 2 inställningar för tryckreglering
till vid 1,5-2 Kg från vid 3,5-4 Kg
Ja, precis, få in luft är ett bekymmer. Jag ansluter alltså en slang till den slangkopplingen jag har i botten, och tömmer ur så mycket vatten jag kan. Ovanpå har jag ju inget mer än en mutter, ingen luftnippel, den har som sagt ingen skruvat på på många, många år. Det indikerar väl på att ingen tömt tanken på så många år heller, antar jag.
En dammig och gammal trycktank med en synlig övre bult som inte öppnats på länge, belägen i ett mörkt utrymme.
Skapa konto

Om jag inte får loss den övre bulten, hur funkar den där grejen jag har i handen då? Svårt att se vad det är för nåt kanske, men det låter som att det inte är en helt ovanlig grej? När det slutar rinna, kopplar jag på grejen jag har i handen, för att få in luft, och sen på med slangen igen? Det kommer alltså komma in luft, istället för att komma ut vatten i den? För det lär ju inte rinna något vidare med den på, och jag kan ju inte leda undan det. Känns konstigt, men det kanske funkar så. :) För på den grejen ser inte ut att gå att koppla en kompressor, det är bara en skruv i änden med en spårgänga.

Att skruva av ett av vreden känns som en nödlösning, men isåfall är det bara att skruva den öppen, och sen fortsätta skruva tills den lossnar? Som ett vred på en äldre blandare? Eller brukar de sitta på nåt speciellt sätt? Det kommer inget vatten ut den vägen, eftersom det ligger över vattennivån, antar jag?

roland53 skrev:
Ventilerna på vattenståndsröret är som Leif nämnde till för att kunna byta vattenståndsröret, men jag menar att man endast ska ha dessa öppna vid de få tillfälle som man vill avläsa vattenståndet i tanken.
Det är inte helt ovanligt att det uppstår en läcka i packningen vid vattenståndsröret och då läcker luft ut och därmed "försvinner" luftbubblan.
Så håll dessa ventiler stängda och öppna bara vid avläsning.

Beträffande trycket så kan man mycket väl gå upp till 5-6 bar beroende på om pumpen orkar pumpa upp detta tryck.

Det skall finnas en märkskylt på tanken vilket tryck som tanken är provtryck för. Låt inte pumpen pumpa upp mer än kanske 2/3 delar av provtryckningstrycket på märkskylt.
Har du ingen märkskylt så skulle jag nog byta tank för då vet du inte om den är provtryckt överhuvudtaget.

Det är inte fel att ha luftbubblor i halva tanken just vid det tillfälle då pumpen stannar vid lågt tryck.
När sedan pumpen stoppar vid högt tryck så är luftbubblor ihoptryckt till kanske 15 %.
Denne luftkudde fungerar som en "buffert" så att inte pumpen startar och stoppar för minsta lilla vattentappning.
Detta händer om luftbubblor "försvinner". Många start och stopp av pump under en kort tid "knäcker" elmotor och pump och detta måste undvikas.

För att uppnå rätt nivå på luftbubblan när pumpen stoppar på högt tryck är det en fördel om du kan trycka in luft från ovansidan eller vid synsglasets övre ventil.

För att få rätt förhållande mellan vattennivån och luftbubblor så får du kanske tappa ur en del vatten medans du trycker in luft, men det ser du ju själv ganska snabbt.

När det gäller rensluckan, ja en rengöring av tanken då och då är att rekommendera, men jag förstår inte varför du skulle behöva "vira en massa gängtejp". Luckan öppnas inåt tanken och när du har en hel packning så tätar denna utan något annat än av trycket i tanken. Givetvis så håller byglar på utsidan luckan i läge och är åtdragna jämnt.
"Trycka in luft vid synsglasets övre ventil" är alltså att skruva bort vredet och blåsa in luft, t.ex med renblåsningspistol? Och samtidigt tappa ur lite vatten, så att nivån hamnar rätt när trycket är rätt.

Det där med "vira gängtejp" såg visst lite konstigt ut. Menade den bulten på ovansidan, inte rensluckan, som ingen lossat på länge. Den skulle viras med gängtejp läste jag i nån annan tråd, inte "bara några varv, utan många varv", eller nåt sånt, för att hålla tätt.

Jag får ta och tömma tanken så gott det går, göra rent, sen dra igång pumpen, den fyller upp till 4 bar ca. (hoppas jag), och sen fyller jag på med luft på nåt sätt så att röret visar en nivå ca 5 cm ner, samtidigt som jag tappar ur vatten så att trycket inte ökar över 4 bar. Korrekt? För visst kommer trycket öka om jag inte tappar ur vatten men blåser in luft.. eller tänker jag helt fel?

Har du tillgång till kompressor kan du lika gärna fylla luft genom avtappningen i botten så slipper du röra proppen upptill. Det är bra att låta den vara orörd så du inte får en liten läcka där och tappar luft i onödan. Att hålla ventilerna för nivåröret stängda som Roland skrev är bra dels kan man inte få vattenläckor där och dels håller man luften på plats också.

Fixa en övergång så du kan ansluta tryckluft till avtappningen det är enkelt via 1/2" gängan där. Sen stäng av pumpen elektriskt så den inte startar. Öppna någon vattenkran i närheten och låt det rinna till dess det börjar bli dåligt tryck då öppnar du avtappningen nertill och börjar fylla på luft. När nivån är nere vid nedre delen av synglaset stänger du vattenkranen och fortsätter fylla luft till dess trycket är uppe där pumpen normalt startar. Stäng avtappningen och ta loss tryckluften sen är du klar för att starta pumpen igen och låta den jobba upp till sitt stopptryck.

Att fylla med luft till starttrycket när nivån är vid eller strax under nedre nivån på röret är det optimala då får du mest utnyttjad volym i din tank oberoende vilket stopptryck du har. Lätt att följa hur luftkudden minskar och det kan vara dags att fylla lite luft, bara att kolla nivån när pumpen startar och är den på väg halvvägs upp är det läge.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ja, det är inte "bara" att blåsa in luft med en renblåsningspistol, du måste ansluta kompressorn slang på sådant sätt att du kan trycka in luft till ett önskat tryck säg 4-5 bar.
Därefter måste du kunna ta bort luftslangen och då har du lämpligtvis en ventil på toppen av tanken som du kan stänga annars försvinner ju lufttrycket igen. :wow:
En sådan ventil kan du låta sitta kvar att lätt kunna fylla luft igen vid ett annat tillfälle. Då sätter du lämpligen en plugg i ventilen för att säkra för potentiellt läckage genom ventilen.
Att tappa ur vattnet är ju inte så komplicerat. Du har väl hydroforen kopplat till något tappställe idag?
Stäng av pumpen och öppna ett eller två tappställe och snart är hydroforen tömd och trycklös,.
Du kan då öppna pluggen på toppen och luckan för rengöring.

Redigerat:
Du kan ansluta luftfyllningen som gk100 föreslår, men en risk som uppstår är att du får luft ut i hela rörsystemet.
Inget stort problem, du får då öppna avtappningarna och lufta, men det kan lossa lite avlagringar från rörsystemet som kan sättas sig i silar mm.

Vattennivån i tanken skall aldrig vara så låg så luftbubblan kommer till avtappningsröret, då får du ut luften i rörsystemet.

Se till att pumpen startar och pumpar in vatten innan luftbubblan med marginal kommer så långt ner.

Lagom kan som sagt vara nivån för nedre anslutning på synglaset, då är det lätt att se när man närmar sig och ändå med marginal till höjden där in/utloppsmuffarna sitter på tanken. Om man tömmer och öppnar luckan för att rensa se till att göra som Roland skriver och låt pumpen fylla vatten till dess det syns i röret före ev luftfyllning. Och ha koll på starttrycket så det inte fylls på luft i stort över det vid låga vattennivån.

Om varken du el ngn annan ändrat på tryckinställningarna för av- och påslag så är de ok inställda till pump och system. Bara att låta pumpen jobba, och slå på och av med automatiken.

Luftpåfyllningsnippeln som du fått tror jag ska sitta i toppen, istf pluggen. Då fyller man på luft uppe i luftbubblan, och riskerar inte att luft går ut i ledningarna. (Vår satte jag i toppen, och det fungerade utmärkt. Viktigt att få det helt lufttätt mha gängtejp, inte för mkt och inte för lite.)

Vår hydrofor behöver fyllas på med luft ca 1 ggn/år. Om man tömmer hela hydroforen på vatten och sedan bara fyller upp den igen så blir det en lagom luftbubbla. Om man har ont om vatten, el av annan anledning inte vill tömma hydroforen, så är luftpåfyllningsnippel lämpligt. (Det är samma typ som sitter på t ex bildäck, iaf var min det. Bara att koppla på däckpumpen.)

GK100 skrev:
Har du tillgång till kompressor kan du lika gärna fylla luft genom avtappningen i botten så slipper du röra proppen upptill. Det är bra att låta den vara orörd så du inte får en liten läcka där och tappar luft i onödan. Att hålla ventilerna för nivåröret stängda som Roland skrev är bra dels kan man inte få vattenläckor där och dels håller man luften på plats också.

Fixa en övergång så du kan ansluta tryckluft till avtappningen det är enkelt via 1/2" gängan där. Sen stäng av pumpen elektriskt så den inte startar. Öppna någon vattenkran i närheten och låt det rinna till dess det börjar bli dåligt tryck då öppnar du avtappningen nertill och börjar fylla på luft. När nivån är nere vid nedre delen av synglaset stänger du vattenkranen och fortsätter fylla luft till dess trycket är uppe där pumpen normalt startar. Stäng avtappningen och ta loss tryckluften sen är du klar för att starta pumpen igen och låta den jobba upp till sitt stopptryck.

Att fylla med luft till starttrycket när nivån är vid eller strax under nedre nivån på röret är det optimala då får du mest utnyttjad volym i din tank oberoende vilket stopptryck du har. Lätt att följa hur luftkudden minskar och det kan vara dags att fylla lite luft, bara att kolla nivån när pumpen startar och är den på väg halvvägs upp är det läge.
Om jag fyller med tryckluften tills "trycket är uppe där pumpen normalt startar", ca 4,5 bar, då kommer väl inte pumpen starta sen? Trycket i hydroforen är ju redan 4,5 då? Eller? Detta klarnar ju säkert när jag provar, som allt annat.

Det där sista fattar jag inte riktigt:
Lätt att följa hur luftkudden minskar och det kan vara dags att fylla lite luft, bara att kolla nivån när pumpen startar och är den på väg halvvägs upp är det läge.
När pumpen startar så öppnar jag vreden, så att jag ser vart vattennivån hamnar. Om vattennivån stannar på hälften när pumpen pumpat klart, då är det läge att fylla på luft, så att trycket är 4,5 bar igen? Och det kan jag göra med den ventilen jag kopplar på i botten? Även när det är vatten i systemet? Känns inte som jag fattat rätt riktigt.

roland53 skrev:
Ja, det är inte "bara" att blåsa in luft med en renblåsningspistol, du måste ansluta kompressorn slang på sådant sätt att du kan trycka in luft till ett önskat tryck säg 4-5 bar.
Därefter måste du kunna ta bort luftslangen och då har du lämpligtvis en ventil på toppen av tanken som du kan stänga annars försvinner ju lufttrycket igen. :wow:
En sådan ventil kan du låta sitta kvar att lätt kunna fylla luft igen vid ett annat tillfälle. Då sätter du lämpligen en plugg i ventilen för att säkra för potentiellt läckage genom ventilen.
Att tappa ur vattnet är ju inte så komplicerat. Du har väl hydroforen kopplat till något tappställe idag?
Stäng av pumpen och öppna ett eller två tappställe och snart är hydroforen tömd och trycklös,.
Du kan då öppna pluggen på toppen och luckan för rengöring.
Ja, tappställe finns. Man ser det på den bilden jag postade med pumpen i första inlägget, en vanlig kran med en vattenslang påkopplad. Den har jag använt nu för att tömma.

roland53 skrev:
Du kan ansluta luftfyllningen som gk100 föreslår, men en risk som uppstår är att du får luft ut i hela rörsystemet.
Inget stort problem, du får då öppna avtappningarna och lufta, men det kan lossa lite avlagringar från rörsystemet som kan sättas sig i silar mm.
roland53 skrev:
Vattennivån i tanken skall aldrig vara så låg så luftbubblan kommer till avtappningsröret, då får du ut luften i rörsystemet.

Se till att pumpen startar och pumpar in vatten innan luftbubblan med marginal kommer så långt ner.
Du föreslår alltså, till skillnad från GK100, att jag lossar pluggen i toppen, och byter ut till en luftpåfyllning? Finns det någon fördel med det, om jag inte tappar ur mer än att jag ser nivån i glasets nederkant? Känns som en omständigare lösning, med större risk för läckage. Dock värt det om det underlättar i framtiden.

GK100 skrev:
Lagom kan som sagt vara nivån för nedre anslutning på synglaset, då är det lätt att se när man närmar sig och ändå med marginal till höjden där in/utloppsmuffarna sitter på tanken. Om man tömmer och öppnar luckan för att rensa se till att göra som Roland skriver och låt pumpen fylla vatten till dess det syns i röret före ev luftfyllning. Och ha koll på starttrycket så det inte fylls på luft i stort över det vid låga vattennivån.
Igen, det där sista hänger jag inte riktigt med på:
Och ha koll på starttrycket så det inte fylls på luft i stort över det vid låga vattennivån.

Ja, jag föredrar på mina hydroforer (som jag hade förut) att fylla på luft från toppen.

Risken att få in sediment / föroreningar i påfyllningsventil är mindre och som beskrevs förut, det "kan" komma luft i rörsystemet om du ansluter för låg ner på tanken.

Oldboy skrev:
Om varken du el ngn annan ändrat på tryckinställningarna för av- och påslag så är de ok inställda till pump och system. Bara att låta pumpen jobba, och slå på och av med automatiken.

Luftpåfyllningsnippeln som du fått tror jag ska sitta i toppen, istf pluggen. Då fyller man på luft uppe i luftbubblan, och riskerar inte att luft går ut i ledningarna. (Vår satte jag i toppen, och det fungerade utmärkt. Viktigt att få det helt lufttätt mha gängtejp, inte för mkt och inte för lite.)

Vår hydrofor behöver fyllas på med luft ca 1 ggn/år. Om man tömmer hela hydroforen på vatten och sedan bara fyller upp den igen så blir det en lagom luftbubbla. Om man har ont om vatten, el av annan anledning inte vill tömma hydroforen, så är luftpåfyllningsnippel lämpligt. (Det är samma typ som sitter på t ex bildäck, iaf var min det. Bara att koppla på däckpumpen.)
Problemet är ju att den där nippeln känns som att den släpper ut luft, men inte funkar för att fylla på.. Kanske funkar om jag skruvar av den övre delen, men känns inte som det går kolla på kompressor då. Får undersöka det.

Så om jag bara tömmer tanken och sen fyller igen med vatten, då "ska" det bli lagom? Antar att jag måste se till att den är helt tömd bara? Låter ju väldigt enkelt isåfall. :)

Kan inte men vill kunna skrev:
Om jag fyller med tryckluften tills "trycket är uppe där pumpen normalt startar", ca 4,5 bar, då kommer väl inte pumpen starta sen? Trycket i hydroforen är ju redan 4,5 då? Eller? Detta klarnar ju säkert när jag provar, som allt annat.

Det där sista fattar jag inte riktigt:

När pumpen startar så öppnar jag vreden, så att jag ser vart vattennivån hamnar. Om vattennivån stannar på hälften när pumpen pumpat klart, då är det läge att fylla på luft, så att trycket är 4,5 bar igen? Och det kan jag göra med den ventilen jag kopplar på i botten? Även när det är vatten i systemet? Känns inte som jag fattat rätt riktigt.

Ja, tappställe finns. Man ser det på den bilden jag postade med pumpen i första inlägget, en vanlig kran med en vattenslang påkopplad. Den har jag använt nu för att tömma.

Du föreslår alltså, till skillnad från GK100, att jag lossar pluggen i toppen, och byter ut till en luftpåfyllning? Finns det någon fördel med det, om jag inte tappar ur mer än att jag ser nivån i glasets nederkant? Känns som en omständigare lösning, med större risk för läckage. Dock värt det om det underlättar i framtiden.

Igen, det där sista hänger jag inte riktigt med på:
Ta först reda på vid vilka tryck pumpen startar och stoppar det är alltid en diff mellan dem så om du har luft påfyllt till starttryck när nivån är där du vill ha den kommer pumpen fylla till dess stopptrycket nås. Vi kan anta att 2 bar ligger så till att det inte stör alltså fyll på luft med öppen kran så du kommer ner mot nedre delen av röret stäng då kranen och låt trycket gå till 2 bar innan du bryter luftpåfyllningen. Men om du vet starttryck så fyll i så fall luft till det så har du optimala förhållanden i hur mycket vatten du får ut mellan pumpens start-stopp och sliter alltså minst på grejorna.

Allt blir säkert helt klart och enkelt för dig bara du ordnar anslutning så du kan få i luft i hydroforen, det är inga konstigheter bara ta det lugnt och metodiskt om du är ovan vid tex rörkopplingar och lite vattenspill. Oavsett hur du gör med luften är det optimala som sagt att fylla till starttryck vid lägsta nivån det är det viktiga om man vill ha bästa förhållande och livslängd på anläggningen.

Att fylla via avtappningen är inga problem du får inte in luft i vattenledningarna om du gör som beskrivet dessutom hålls den och inloppet kring botten rent så den funkar även bättre som avtappning när det behövs. Du kan sätta in "bilventilen" i toppen det är inget fel men rätt onödigt och om du gör det sätt gärna en kulventil före så det säkert är avstängt och tätt när den inte används.

Bara att skrida till verket så lär du dig vartefter att inte vara överdrivet avvaktande till att gå på lite såna här jobb det hör till om man har den typen anläggning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.