43 519 läst ·
73 svar
44k läst
73 svar
Gammal halvdålig ved i vedboden mjölar - farligt
Förstår va roligt om det blev som för CementaF fribygg skrev:
TS får lämna in en tillståndsprövning för att få ta av veden.. Med en konsekvensanalys..
MMD ger klartecken... Möd river upp det..
Sedan är cirkusen igång...
Rätta mig om jag har fel, men kapar man bara stammar/grenar och slänger in i vedhögen så kommer krypen som ett spam i inkorgen, men klyver man veden så mycket som möjligt så torkar den fortare och krypen uteblir.
Egna erfarenheter är tjocka tallgrenar som krylla av gångar, klöv upp den och sen var det lugnt.
Egna erfarenheter är tjocka tallgrenar som krylla av gångar, klöv upp den och sen var det lugnt.
Runda bitar med bark torkar långsamt, det är naturligt att du får kluven ved att torka fortare än okluven och i torr ved och virke utan bark brukar inte insekter trivas i.D debbo skrev:Rätta mig om jag har fel, men kapar man bara stammar/grenar och slänger in i vedhögen så kommer krypen som ett spam i inkorgen, men klyver man veden så mycket som möjligt så torkar den fortare och krypen uteblir.
Jag har då eldar allt jag hittat i och utför boden, bara man gör som flera i tråden på pekar, blanda varje brasa. Aldrig kör en och samma sort för länge i spisen. Eldar, gran,tall,björk,asp,ek och oxel. Blir varma sköna brasor. Inge konstig lukt eller färg på lågorna, askar gör det. Använder dock askan till div håligheter på tomten. Om allt görs med förstånd går det elda nån klabbe som inte är helt torr också, så länge det är fullt drag och merparten av brasan är torr ved.
Insekter är väl energirika och om man inte vill äta barkborrarna så går det ju att elda upp dem och ta till vara energin, så blir det inte fullt så många borrar nästa år.Norrtull skrev:
Annars något som va bra energi i tycker jag är tjocka grankvistar/grenar. Brinner länge och inte sprätter dom något heller. Har en stadig mängd av dom som min pappa va otroligt tydlig med, spar dom det är go värme ur dom grenarna. Så sagt och gjort kapade upp ett 20-tal till ”rundpinneved”, och visst hade gubben rätt. Ta vara på hela trädet sa pappa.
som tallgrenarNorrtull skrev:
Annars något som va bra energi i tycker jag är tjocka grankvistar/grenar. Brinner länge och inte sprätter dom något heller. Har en stadig mängd av dom som min pappa va otroligt tydlig med, spar dom det är go värme ur dom grenarna. Så sagt och gjort kapade upp ett 20-tal till ”rundpinneved”, och visst hade gubben rätt. Ta vara på hela trädet sa pappa.