P
F fribygg skrev:
Min erfarenhet är att torr ved brinner bra oavsett om det är några kryp i den eller inte, tala nu tyst om att det kan krypa in skalbaggar i ved så TS inte får nått reservat i vedboden.
Så länge inte den vitryggiga hackspetten följer med så är det nog lugnt... :crysmile:

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Så länge inte den vitryggiga hackspetten följer med så är det nog lugnt... :crysmile:
Den brinner nog oxå om den skulle komma in i eldstaden som det vanliga oknyttet i TS ved.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Den brinner nog oxå om den skulle komma in i eldstaden som det vanliga oknyttet i TS ved.
Förstår va roligt om det blev som för Cementa :thinking:
TS får lämna in en tillståndsprövning för att få ta av veden.. Med en konsekvensanalys..
MMD ger klartecken... Möd river upp det..
Sedan är cirkusen igång... :crysmile::crysmile:

Rätta mig om jag har fel, men kapar man bara stammar/grenar och slänger in i vedhögen så kommer krypen som ett spam i inkorgen, men klyver man veden så mycket som möjligt så torkar den fortare och krypen uteblir.
Egna erfarenheter är tjocka tallgrenar som krylla av gångar, klöv upp den och sen var det lugnt.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
D debbo skrev:
Rätta mig om jag har fel, men kapar man bara stammar/grenar och slänger in i vedhögen så kommer krypen som ett spam i inkorgen, men klyver man veden så mycket som möjligt så torkar den fortare och krypen uteblir.
Egna erfarenheter är tjocka tallgrenar som krylla av gångar, klöv upp den och sen var det lugnt.
Runda bitar med bark torkar långsamt, det är naturligt att du får kluven ved att torka fortare än okluven och i torr ved och virke utan bark brukar inte insekter trivas i.

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag har då eldar allt jag hittat i och utför boden, bara man gör som flera i tråden på pekar, blanda varje brasa. Aldrig kör en och samma sort för länge i spisen. Eldar, gran,tall,björk,asp,ek och oxel. Blir varma sköna brasor. Inge konstig lukt eller färg på lågorna, askar gör det. Använder dock askan till div håligheter på tomten. Om allt görs med förstånd går det elda nån klabbe som inte är helt torr också, så länge det är fullt drag och merparten av brasan är torr ved.

• Gilla
john68 och 2 till
  • Laddar…
Har också eldar klabbar som haft djur i sig, lyfte på nån tidigt i höstas och hitta en hel hög spån när den skulle in i spisen. Men den brann den också :D

• Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Har också eldar klabbar som haft djur i sig, lyfte på nån tidigt i höstas och hitta en hel hög spån när den skulle in i spisen. Men den brann den också :D
Insekter är väl energirika och om man inte vill äta barkborrarna så går det ju att elda upp dem och ta till vara energin, så blir det inte fullt så många borrar nästa år.

• Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
En hederlig kremering blir det :rofl:

• Haha
1
  • Laddar…
Annars något som va bra energi i tycker jag är tjocka grankvistar/grenar. Brinner länge och inte sprätter dom något heller. Har en stadig mängd av dom som min pappa va otroligt tydlig med, spar dom det är go värme ur dom grenarna. Så sagt och gjort kapade upp ett 20-tal till ”rundpinneved”, och visst hade gubben rätt. Ta vara på hela trädet sa pappa.

• Gilla
ThJo1880 och 3 till
  • Laddar…
P
Norrtull Norrtull skrev:
Annars något som va bra energi i tycker jag är tjocka grankvistar/grenar. Brinner länge och inte sprätter dom något heller. Har en stadig mängd av dom som min pappa va otroligt tydlig med, spar dom det är go värme ur dom grenarna. Så sagt och gjort kapade upp ett 20-tal till ”rundpinneved”, och visst hade gubben rätt. Ta vara på hela trädet sa pappa.
som tallgrenar:ok:

Ska fälla en tall strax. Men det är så lite gren på en tall jämfört med gran. Hur är det med björk? Är iofs inte mycket gren på björk heller.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Norrtull Norrtull skrev:
Ska fälla en tall strax. Men det är så lite gren på en tall jämfört med gran. Hur är det med björk? Är iofs inte mycket gren på björk heller.
ta reda på allt.
själv binder jag bollar av björkris på våren i röjning... De får ligga till hösten... tänder eld bara smack.. (y)

Vad mycket jag har och lära märker jag!
Otroligt härligt med alla rutinerade på ett och samma forum

• Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
P
Norrtull Norrtull skrev:
Vad mycket jag har och lära märker jag!
Otroligt härligt med alla rutinerade på ett och samma forum
vänta tills löven är utslagna.. Då har du bra att tända i.. ;)

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.