Hej!
Då golvet har rest sig på ett ställe i källaren tänkte jag nu att det var dags att bila bort det gamla inkommande vattenledningen,,
Men det var en slinga visade det sig!

Är rören utdömda eller vågar man provtrycka dom å sen ansluta dom tro?

hade varit väldigt skönt p slippa gräva ur källaren,, visst hade blivit bättre isolerat men hade gärna nöjt mig med lite varmare golv!

J Jocu skrev:
Hej!
Då golvet har rest sig på ett ställe i källaren tänkte jag nu att det var dags att bila bort det gamla inkommande vattenledningen,,
Men det var en slinga visade det sig!

Är rören utdömda eller vågar man provtrycka dom å sen ansluta dom tro?

hade varit väldigt skönt p slippa gräva ur källaren,, visst hade blivit bättre isolerat men hade gärna nöjt mig med lite varmare golv!

• Renoveringsarbete med borttagna golvplattor och synliga rörledningar i ett urgrävt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krokben
Jag pratade med en nära vän som är rörmokare med 15 års erfarenhet av yrket.
"Förr snitsa man till returen innan man gick tillbaka till pannan så fick man ut lite värme i golvet". Alltså för att sänka retur-tempen till pannan och nyttja värmen yttligare, så det är ju inte omöjligt att golvvärmen är en del av din radiatorkrets.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Jag pratade med en nära vän som är rörmokare med 15 års erfarenhet av yrket.
"Förr snitsa man till returen innan man gick tillbaka till pannan så fick man ut lite värme i golvet". Alltså för att sänka retur-tempen till pannan och nyttja värmen yttligare, så det är ju inte omöjligt att golvvärmen är en del av din radiatorkrets.
hej!

tack för ditt svar!
När vi flyttade in så bytte vi ut direktverkande el mot ny luft/vatten.

dock har det varit oljepanna å fanns gamla vattenburna element, som nu e skrotade!

kan säkert va så som du säger, dock är dom ej i bruk idag (hoppas jag)

Krokben
J Jocu skrev:
hej!

tack för ditt svar!

dock har det varit oljepanna å fanns gamla vattenburna element, som nu e skrotade!

J Jocu skrev:
hej!

tack för ditt svar!

Så det fanns ett vattenburet system tidigare för oljan, men som skrotades för direktverkande elradiatorer, och nu konverterades till vattenburet igen? Om den nya kretsen inte har något med den gamla kretsen att göra kan man med stor säkerhet räkna med att "golvvärmen" är ur bruk.

Ja precis!

nej vi bytte allt, från panna till rör å radiatorer!
Så detta är någon gammal historia!

då det är så mjukt under ”plattan” så kommer jag ta bort allt å isolera lite!

Krokben
J Jocu skrev:
Ja precis!

nej vi bytte allt, från panna till rör å radiatorer!
Så detta är någon gammal historia!

då det är så mjukt under ”plattan” så kommer jag ta bort allt å isolera lite!
Ja då är det ju bara att ta bort!

Krokben Krokben skrev:
Ja då är det ju bara att ta bort!
tänkte mer om det går att använda, har tagit ett testhål i annan del av källaren, där hittade jag inget.
Låter rimligt som du skrev tidigare att man ville bli av med värmen!

nu får det bli att bila ur hela källaren istället!

Krokben
J Jocu skrev:
tänkte mer om det går att använda, har tagit ett testhål i annan del av källaren, där hittade jag inget.
Låter rimligt som du skrev tidigare att man ville bli av med värmen!

nu får det bli att bila ur hela källaren istället!
Skulle gissa att rören enbart går i just det där rummet men omöjligt att svara på. Jag hade nog rivit och lagt ny golvvärme. Men någon här kanske har mer kunskap om rör som kan svara på hur man kontrollerar om det är brukbart eller inte. VVS är inte min starka sida.

Ja, får bli å riva!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.