Hej,

Jag har en tvättstuga från 70-talet med golvbrunn, och nu när tvättmaskinen tömmer som mest så spiller den ut vattnet över hela golvet (se bilden)

Jag lyckas ta bort de två av plastskruvarna. Det ser ut som om avloppet går till vänster. Jag försökte med rörrensare, men utan resultat. Jag lyckas utan problem gå ca 25cm eller så åt vänster, så det verkar som om avloppet går åt vänster.

Jag undrar om detta är ett avtagbart lås? Jag försökte alla alternativ för att ta bort, men det verkar fastnat.

Är det någon som vet hur man öppnar ett sådant här, eller har några tips för att lösa problemet?

• Närbild på en smutsig, rund svart yta med en kant, möjligen en diskbänks avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
N natmen skrev:
Jag undrar om detta är ett avtagbart lås?
När det finns renshål brukar det inte gå att ta upp vattenlåset.

Det kan finnas rör åt båda hållen, t.ex. ett tillopp från ett annat rum eller från en brunn utomhus förutom röret som går mot gatan.
N natmen skrev:
har några tips för att lösa problemet?
Man kan t.ex. spola med högtryckstvätt med särskilt munstycke och anlita en spolfirma.

Tack BirgitS. Då ska jag göra ett försök med högtryckstvätt först. Någon rekommendation för spolfirma i södra delen av Stockholm som till Sköndal

BirgitS
Den här BRF har anlitat Röranalys för spolning men jag vet ju inte om de är intresserade av villor.

• Gilla
natmen
  • Laddar…
Jag försökte med tryckvatten hela morgonen. Vattnet fortsätter att översvämma golvet. Efter att ha använt Rensband känns det nu värre, som om det packats inuti.

Finns det något annat hål som jag behöver skruva i eller tror du att de två hålen som visas på bilden är rengöringshålen?

Det högra hålet går bara runt och ansluter till det vänstra hålet. Jag tror att det bara är för att rensa upp den övre delen. Det vänstra hålet är det som ger tillgång till avloppet.

Och ja, jag hyrde en högtryckstvätt med ett långt spolrör på vänster sida (bifogad bild). Känns som om jag kanske måste ringa efter professionell hjälp :(

• Hopfälld stång, svarta spiralkablar, golvplattor, gråa nyanser, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Så Spolia AB kom för att göra en tryckspolning. De försökte i ca 20 min. och gav sedan upp. Personligen gjorde jag mer än de försökte; och jag var inte nöjd med arbetet alls.

Om det finns någon som känner till företag som arbetar med villahus, låt mig veta.

Stopp eller begynnande stopp sitter längre bort Har du någon renslucka någon stans, rinner det bra där eller inte. Undra varför rören är kopplade med varandra, kan det vara så att det ena hålet är pluggad längre in och det andra ska få ut vattnet. Vem har gjort ett nytt golv. Ser inte ut att vara så gammalt. När dom spolade, filmade dom rören. Det finns lite grejer till att filma med biltelefonen, kanske inte så bra upplösning men fungerar.

Ja, det verkar inte vara så gammalt som 1970-talet. De tidigare ägarna bodde här i 10 år, och de säger att det inte var de som gjorde förändringen; så det måste vara åtminstone mer än 13 år gammalt. vi bodde här ungefär 3 år. Spolia AB personal sa att de inte ens var säkra på vart dräneringshålet går efter 25cm.

All annan dränering i huset flyter smidigt.

Dräneringshål ??? Nog feltänk på namnet. det är avlopp ut och det ska vara raka vägen ut genom alla rör. Men du säger ett hål går runt och ansluter på det andra. ?? Du kommer in ca 25 cm, är det stopp där då.
tyder på att någon koppling inte är rätt om det går runt.
Var i landet är du.

Bor i Stockholm, Sköndal.

Någon rekommendation för en bra spolfirma/rörmokare? Jag har sett att Rörjour kan vara bra.

@BirgitS, roranalys arbetar med stora projekt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.