I vår källare har vi gammalt golvvärmesystem från 90-talet antar jag givet hur det ser ut.

Mitt problem är att vi har konstaterad läcka på i alla fall en av slingorna men jag kan inte utreda vilken av slingorna eftersom jag inte kan styra dom en och en. Stryper jag hela fördelaren håller systemet trycket, men så fort jag öppnar på fördelaren så tappar vi ca 0,05 bar per dygn.

Hitom bilden
Slinga 1 Prisol (går ej att stänga/styra av alls)
Slinga 2 Prisol går att stänga av på T (blått vred) men ej R
Slinga 3 & 4 PEX finns vred på T och en "hatt" på R men jag lyckas inte strypa dessa slingor, trots max åtdragen vred är värmen på och den där hatten är inte helt lätt att få att nypa.

För att komma till bukt med läckan så är min idé att 1) hitta läckan genom att kunna styra slingorna 1 o 1 och 2) låta slingan som läcker vara avstängd. Det är gammal källare med rören ingjutna i betong så det är inte värt att försöka hitta någon läcka...

Min fråga:
Har varit i kontakt med min lokala rörmokarfirma här i Stockholm som hjälpt till med annat men de säger att de inte kan byta fördelare pga alla olika rörtyper?
Alternativ två är att sätta dit justeringsventiler på alla men det verkar inte vara någon självklarhet att det går heller enligt dom?

Jag är lekman men kan ju tycka det borde gå att skarva rören och sätta dit en ny fördelare.
Vad skulle ni ha gjort?

• Golvfördelare i källare med flera rör och ventiler, vissa märkta med Prisol och PEX, samt uppenbarligen problem med styrning och läckagetäthet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allting går... det är bara tid å pengar som behövs. Antingen byter man fördelare å sätter den lite längre u å skarva med lämpligt rör eller då tar man bort bef fördelare å provtycker slinga för slinga å proppar den som ev läker å sätter sen tillbaka bef fördelare

Tack, tar hit en firma som antingen byter ut fördelaren till en ny med separata ventiler eller provtrycker slingorna och sen pluggar….

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.