V Vardagsrum skrev:
Finns det en vilja så finns det en väg! 🙂
Hur då?

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
RoTe
@Vardagsrum är verkligen definitionen av "God Svensk". Vi ska hjälpa till oavsett om det blir bra eller inte.

• Gilla
  • Haha
Artemisia och 6 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Jag hade nog betalat, om jag var nöjd med det som levererats.
Hur, med vad och varför?
Det är en fordran till ett företag, juridisk person man inte har någon bindning till och som uppgått i något annat. Den var redan från början inte någon fordran på TS.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Blir ju rätt rist att behöva betala momsen och den hälft som gick i skatt extra.

Den som köper ett AB övertar samtliga skulder och avtal, skicka vidare till nye ägaren.

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Blir ju rätt rist att behöva betala momsen och den hälft som gick i skatt extra.

Den som köper ett AB övertar samtliga skulder och avtal, skicka vidare till nye ägaren.
Vi sålde dock företaget till bolagspartner som likvidera företag så det enda som finns kvar organisationsnummer. Namnet är bytt till typ "nedlagt företag 1011"

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om organisationsnumret finns kvar, finns företaget kvar. Antagligen är det inte avslutat helt än, det kan ta kanske ett år eller så.

Skärmdump av diskussionsinlägg om eventuella krav efter bolagsköp och avveckling av verksamhet.

Det ser ut som du kommer få betala ändå...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I så fall bör Bolagspartner fakturera TS. TS ska inte betala originalfakturan.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Precis, be dom skicka till nya adressen (Bolagspartner) och så kommer de hantera fakturorna.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Men då får ju vi fakturan trots allt och ska betala detta privat. Är det korrekt då?

P Pappa1986 skrev:
Men då får ju vi fakturan trots allt och ska betala detta privat. Är det korrekt då?
Beror på vad det står i avtalet, men antagligen.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
Det beror ju också på när fakturorna når likvidatorn. Som jag uppfattat det så får man inte betalt om man skickar en faktura mer än 6 månader efter att en likvidation påbörjats.

Ansvaret här går ju i en kedja. Betalningsansvaret ligger på bolaget som har köpt tänsten/varorna. Det ägs idag av "Bolagspartner", som har eller skall likvidera bolaget. OM det då kommer in gilitiga fakturor under likvidationsprocessen, så är det bolaget som skall betala dem, men om vi antar att det finns en klausul liknande den som citerats här i tråden från er försäljning till bolagspartner så övergår betalningsansvaret till er som sålt bolaget. MEN det förutsätter att det finns en giltig fodran. Har den kommit försent så finns det ingen anledning att betala.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det beror ju också på när fakturorna når likvidatorn. Som jag uppfattat det så får man inte betalt om man skickar en faktura mer än 6 månader efter att en likvidation påbörjats.

Ansvaret här går ju i en kedja. Betalningsansvaret ligger på bolaget som har köpt tänsten/varorna. Det ägs idag av "Bolagspartner", som har eller skall likvidera bolaget. OM det då kommer in gilitiga fakturor under likvidationsprocessen, så är det bolaget som skall betala dem, men om vi antar att det finns en klausul liknande den som citerats här i tråden från er försäljning till bolagspartner så övergår betalningsansvaret till er som sålt bolaget. MEN det förutsätter att det finns en giltig fodran. Har den kommit försent så finns det ingen anledning att betala.
Vad är då för sent? Fakturorna gäller 2022 och de kom nu i veckan.

• Gilla
Medvurst
  • Laddar…
De har 10 år på sig innan fordran preskriberas, men de måste skynda sig innan företaget är likviderat (på riktigt).

Lite snurrigt detta. Först påstås företaget inte finnas längre, sen att det är sålt och slutligen är eller ska likvideras 🤔

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Lite snurrigt detta. Först påstås företaget inte finnas längre, sen att det är sålt och slutligen är eller ska likvideras 🤔
Ber om ursäkt för min otydlighet.
Företaget såldes till bolagspartner i januari detta året. Sen hur lång tid det tar för dem att avveckla har jag ingen aning om 🤣
Men det är nog det bästa svar jag kan ge.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.