14 817 läst ·
42 svar
15k läst
42 svar
Gammal faktura...
@Vardagsrum är verkligen definitionen av "God Svensk". Vi ska hjälpa till oavsett om det blir bra eller inte.
Vi sålde dock företaget till bolagspartner som likvidera företag så det enda som finns kvar organisationsnummer. Namnet är bytt till typ "nedlagt företag 1011"M -MH- skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det beror ju också på när fakturorna når likvidatorn. Som jag uppfattat det så får man inte betalt om man skickar en faktura mer än 6 månader efter att en likvidation påbörjats.
Ansvaret här går ju i en kedja. Betalningsansvaret ligger på bolaget som har köpt tänsten/varorna. Det ägs idag av "Bolagspartner", som har eller skall likvidera bolaget. OM det då kommer in gilitiga fakturor under likvidationsprocessen, så är det bolaget som skall betala dem, men om vi antar att det finns en klausul liknande den som citerats här i tråden från er försäljning till bolagspartner så övergår betalningsansvaret till er som sålt bolaget. MEN det förutsätter att det finns en giltig fodran. Har den kommit försent så finns det ingen anledning att betala.
Ansvaret här går ju i en kedja. Betalningsansvaret ligger på bolaget som har köpt tänsten/varorna. Det ägs idag av "Bolagspartner", som har eller skall likvidera bolaget. OM det då kommer in gilitiga fakturor under likvidationsprocessen, så är det bolaget som skall betala dem, men om vi antar att det finns en klausul liknande den som citerats här i tråden från er försäljning till bolagspartner så övergår betalningsansvaret till er som sålt bolaget. MEN det förutsätter att det finns en giltig fodran. Har den kommit försent så finns det ingen anledning att betala.
Vad är då för sent? Fakturorna gäller 2022 och de kom nu i veckan.H hempularen skrev:Det beror ju också på när fakturorna når likvidatorn. Som jag uppfattat det så får man inte betalt om man skickar en faktura mer än 6 månader efter att en likvidation påbörjats.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 656 inlägg
Lite snurrigt detta. Först påstås företaget inte finnas längre, sen att det är sålt och slutligen är eller ska likvideras 🤔
Ber om ursäkt för min otydlighet.B Bästerortarn skrev:
Företaget såldes till bolagspartner i januari detta året. Sen hur lång tid det tar för dem att avveckla har jag ingen aning om 🤣
Men det är nog det bästa svar jag kan ge.