Hej, jag håller på med yngsta dotterns rum och har snart kommit till att äntligen fixa dörren så den går att stänga. Det är en riktigt gammal dörr som förra husägaren förmodligen fiskat upp någonstans. Dörren har slagit sig rejält. Mina erfarenheter av att bada virke är inget vidare. Några säsongsförändringar i fuktighet och det har blivit illa igen, om det ens håller sig så länge. En stor dörr har jag inte varit i närheten av. Antar att chansen att lyckas är än mindre med en sådan. Då är frågan vad jag skall ta mig till. Dörrbladet har måttet 1985x685 så jag hittar inga nya som passar. Att byta ut karmen blir ett för stort projekt känner jag. Givetvis blir jag väl tvungen om ni totalsågar mina alternativ.

Har kommit fram till följande alternativ:
1. Försöka räta upp den.
2. Försöka hitta en ny eller gammal som passar. Tips på ställen uppskattas.
3. Göra en ny dörr själv. Då blir det förmodligen mdf och det är väl egentligen inte riktigt lämpligt då dörren skulle bli både tung och väldigt mjuk i hörnen. Då skulle man kunna bygga den i flera skikt och fräsa remsor som man limmar på för att få försänkta speglar.
4. Låta en finsnickare bygga en riktig dörr. Vad är rimligt att betala för något sådant?

• uploadfromtaptalk1359620802849.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej ...
Hur ser dörren ut...???
Vad är den gjord av...???
Kan du lägga upp några bilder så man ser hur allvarlig skadan är..
Eti..

Jag har försökt. Appen kraschar bara. Provar igen.

Nu så! Bild på skadan är svår att visa med bild. Den är lite som en propeller och det fattas ca 3cm drygt, då man stänger dörren.

• uploadfromtaptalk1359665510059.jpg
    Skapa konto
Tre cm låter mycket för den fullösning, som jag tänkte föreslå. Vi hade också en skev spegeldörr i ett gammalt hus, jag fuskade till genom att lossa på karmen och justera den för att följa dörren bättre. Nu var den dörren från en ytterhall ner till källaren så det var inte såå höga krav på det estetiska.

Är det ramen till höger som är vriden
var börjar det / hur långt upp på dörren
om du ställer dörren på gångjärns sidan och tar en bild så kan man nog se..
om du tar en rak bräda eller list och spänner fast den på det raka delen med en skruvtving så ser man var det börjar och hur allvarligt det är..
Eti..

Redigerat:
Den är helt vriden så det är lite på båda sidor. Jag har gett upp tanken på att man skall kunna rädda den. Någon som har en aning om vad man borde kunna få en ny dörr tillverkad för? Jag har ingen aning alls. 4-6k?

• Gilla
Lattagirl79
  • Laddar…
Skall dörren målas sedan eller..

Vad jag förstått kan man rikta en dörr genom att såga flera spår ner till halva tjockleken av ramen där den är konkav, och sedan med träkilar driva tillbaka ramen så den blir rak. Kilarna limmas fast, kapas slipas ner till samma höjd som ramen och hela dörren får målas efteråt.

Redigerat:
  • Gilla
bautabauta och 1 till
  • Laddar…
Just vad jag skulle komma fram till att föreslå, detta är enda vägen att göra det på ..Han använt mig av den metoden
ett flertal gånger. men det förutsätter att dörren täckmålas...
Eti..

• Gilla
daniellindholm
  • Laddar…
Ah. Först kände jag att jag behövde hjälp. När jag skrivit mina funderingar så blev det nästan klart vad som måste till. Ny dörr. Men nu kommer ni med en skitsmart idé ju. Absolut ska jag prova det! Stort tack! :thumbup:

20130218_150636.jpg
Skapa konto
20130218_203035.jpg
Skapa konto
20130218_203712.jpg
Skapa konto
Sådär. Rummet är klart, men så var det den där dörren...

Tog tag i det till slut. Det vart inte så seriöst, men jag tror på det. Sågade upp ett spår precis där det skarpa 'vecket' var. Sedan böjde jag dörren så att sprickan vidgades sådär lite lagomt mycket (sånt som man aldrig kan veta exakt utan bara tycker känns rätt, med någorlunda trävana ;). Jag ställde mig intill pelarslipen och hade ett par glasspinnar redo. När jag släppte på spänningen för att ge ännu lite mer press på kilarna och för att få en fingervisning om att jag var något sånär rätt ute så hamnade jag ungefär där jag ville. Dvs aningen för mycket åt motsatt håll än tidigare. Imorgon skall jag prova, men vad jag mätt upp så borde den sitta rätt bra. Den hade slagit sig med knappt 2cm.

Ursäkta röran på bilderna, men ibland får jag bara sådana där spontana ryck och slänger ihop något temporärt och jobbar med saker jag har inom en armlängds avstånd :)

• Gilla
Fimpas
  • Laddar…
Jag ger upp tror jag, men det var kul att försöka. Det går absolut att få till om man lägger ned en massa tid, men jag vet inte ifall jag orkar när dörren i övrigt är så skamfilad. Jag har gjort några ytterligare snitt och imorgon skall jag se hur den passar. Duger det så duger det, men annars blir det nog att specialbeställa då jag inte kan gå upp i karmstorlek och inte vill gå ned (en 70's dörr blir ju så otroligt smal till ett sovrum, speciellt då den är i en trång hall).

Ligger en specialmåttad dörr på över 3000kr så vet jag inte riktigt vad jag skall ta mig till. Då börjar man ju och fundera på ifall det går att köpa en massiv spegeldörr på byggmax och endera köpa en lite för bred och ta av eller en för liten som man bygger på (det ska ändå målas). Blir ju lite trixande ändå med att plugga hålen för låskistan, men jag slipper istället en väldans massa jobb med själva ytan på dörren (stora sprickor, bitar som lossnat efter att någon gått lös med lut och sickel, fula lagningar osv). Någon med ytterligare ideer? :)

Min morbror hade samma problem , dock inte lika mycket. Men den dörren la han i deras press med ett tryck på 5ton, den har legat där ett par veckor nu men jag har inte en aning om det gett nått resultat..

Faktum är att det var värre än jag skrev här. Sidan som inte ligger an sticker ut drygt 4cm där uppe då hörnet där nere tar i. Att sätta in en press tror jag inte på. Även om man skulle använda ånga och eller värme så tror jag effekten avtar mycket på direkten. Möjligen om man skulle kunna "skjuta över" med 50% att man skulle landa på något som är i närheten av det man önskar, efter att mycket gått tillbaka. Jag tror stenhårt på det här med kilar, men det är rejält knepigt då den har tre speglar. Nåja, imorgon ska jag vittna mitt sista desperata försök. Sedan blir det nog till att ringa runt och jaga någon som tillverkar en ny. Jag återkommer med priserna, eller ifall jag gör ett försök med att modifiera en byggmaxdörr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.