Det har börjat stinka i badrummet varje gång man duschar och jag har städat och städat men inget hjälper. Efter tips från grannen att lyfta upp insidan av brunnen, en plastskål, försökte jag det. Men den sitter som fastgjuten och går inte att dra upp. Jag kom på att brunnen fått anmärkning på besiktningen när vi köpte huset förra året. Så hrä står det "golvbrunnen är inte utbytt i samband med renovering. Ovankanten bedöms inte ligga i samma nivå som tätskiktet...Då golvbrunnen ligger lägre än tätskiktet innebär det en risk för läckage. Det går inte att se om det finns brunnsmanschett anslutet eftersom kanten är täckt med fix/fog"
Som jag fattar läcker det in under plastskålen?? Och det ska det inte göra eller? Sen vet jag inte vad brunnsmanschett är för något.
SÅ frågan är vad gör man nu? kan man fixa utan att bryta upp kakelgolvet? Det känns surt att behöva byta kakel på väggar och golv för brunnens skull.
Vad kan ett sånt här spektakel kosta?
Som jag fattar läcker det in under plastskålen?? Och det ska det inte göra eller? Sen vet jag inte vad brunnsmanschett är för något.
SÅ frågan är vad gör man nu? kan man fixa utan att bryta upp kakelgolvet? Det känns surt att behöva byta kakel på väggar och golv för brunnens skull.
Vad kan ett sånt här spektakel kosta?
Om Du har en brunn med sån plastskål så ska det bara vara att lyfta ur den, sitter den som Du beskriver är nåt fel behöver inte hänga ihop med anmärkningen på besiktningen men det kan vara så att "renoverar´n" har kletat på fix/fog så att skålen är fastgjuten, i så fall får Du knacka bort det som är runt kanten ovanför skålen. Eftersom tätskiktet ändå inte går ner dit så kan Du inte förvärra den delen, kan Du inte lyfta ur skålen så är det en tidsfråga innan Du har stopp i brunnen och vattnet rinner iväg nån annanstans.
Men ovanstående förutsätter att Du har den typ av brunn som grannen tror, jag kan inte se på bilden om det är det.
Annars borde det vara ett vattenlås så Du kan sticka ner handen och rensa ur det som sitter där, i så fall har Du en bultskalle ovanför där man kan köra in rensband etc om det blir stopp längre in i röret.
Du kan inte byta brunnen och göra installationen korrekt med tätskikt utan att byta hela golvet eftersom tätskiktet ska sitta ihop, förmodligen innebär det att Du måste göra om väggarna också. I alla fall om tätskiktet är sånt som rollas på vägg/golv, jag vet inte hur andra system fungerar.
Eh, har Ni bott ett år i ett hus med besiktningsanmärkning på brunnen i badrummet utan att undersöka den närmare???
Men ovanstående förutsätter att Du har den typ av brunn som grannen tror, jag kan inte se på bilden om det är det.
Annars borde det vara ett vattenlås så Du kan sticka ner handen och rensa ur det som sitter där, i så fall har Du en bultskalle ovanför där man kan köra in rensband etc om det blir stopp längre in i röret.
Du kan inte byta brunnen och göra installationen korrekt med tätskikt utan att byta hela golvet eftersom tätskiktet ska sitta ihop, förmodligen innebär det att Du måste göra om väggarna också. I alla fall om tätskiktet är sånt som rollas på vägg/golv, jag vet inte hur andra system fungerar.
Eh, har Ni bott ett år i ett hus med besiktningsanmärkning på brunnen i badrummet utan att undersöka den närmare???
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
76 kr inkl moms
Läs mer
Besiktningmannen sa att det var inget som var så viktigt. Du kanske tycker vi är dumma. vem vet..
I tvättstugan sitter precis samma brunn men där är inte renoverat. Så jag lyfte den gamla silen och tog bort klämringen eller vad det nu heter. Men plastskålen går inte att dra upp där heller. Kanske det är en typ som inte går att ta upp. Jag får kolla hos grannen och se, de kanske inte hade en likadan.
I tvättstugan sitter precis samma brunn men där är inte renoverat. Så jag lyfte den gamla silen och tog bort klämringen eller vad det nu heter. Men plastskålen går inte att dra upp där heller. Kanske det är en typ som inte går att ta upp. Jag får kolla hos grannen och se, de kanske inte hade en likadan.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ser ut som det är en gammal brunn med inbyggt vattenlås som inte går att ta upp för rengöring och då är det bara att trycka ner handen för att rensa den ordentligt...
Finns inget sätt som är rätt utan att göra om hela golvet om man ska byta brunnen och man får vara på det klara med att man även får göra om väggarna då det annars är svårt att få ett ordentligt tätskikt.
Finns inget sätt som är rätt utan att göra om hela golvet om man ska byta brunnen och man får vara på det klara med att man även får göra om väggarna då det annars är svårt att få ett ordentligt tätskikt.
Lustigt det ser ut.
Ser ut som att man tagit toppen på en purus brun och fixerat fast ovanför en gammal gjutjärn som man fått sätta en gummipropp i renshålet då orginalskruven gått sönder.
Stick ner handen och känn hur det känns i botten. Är det metall eller plast?
Ser ut som att man tagit toppen på en purus brun och fixerat fast ovanför en gammal gjutjärn som man fått sätta en gummipropp i renshålet då orginalskruven gått sönder.
Stick ner handen och känn hur det känns i botten. Är det metall eller plast?
Vad är det du försöker dra upp? Ser inget handtag att dra i på din bild. Det jag ser är en vit plugg som ser ut att sitta där det på gamla gjujärns brunnar sitter en rensplug av mässing.
Kollade klämringen och kollade på purus hemsida. De hade samma artikelnr. Är det meningen att man ska kunna ta av den och sen bara dra upp plastskålen? Fixen som sitter ovanpå vågar jag inte ta bort, den borde ha nåt syfte där den sitter. Lyckades pilla bort rensproppen och då stank det. Körde ner duschslangen i hålet och spolade rejält. Har de gjort fel om de satt plastbrunnen i en ev. gjutjärn?
Du menar de dragit upp en i gjutjärn och satt i en plastbrunn som är exakt utformad som den först nämnda?snuttjulle skrev:
Jag hittade en tråd här på forumet med en likadan brunn. Purus 50 hette den. Frågan är om den suttit sen -74 eller om den kom dit vid renovering 2004. Och om gjutjärn sitter under. Hittade nåt som heter renotät. Undrar om man kan sätta dit det.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Fortfarande känns det som jag skrev innan att det...
Ser ut som det är en gammal brunn med inbyggt vattenlås som inte går att ta upp för rengöring och då är det bara att trycka ner handen för att rensa den ordentligt...
Du kan alltså bara få ner handen till botten och sen under där du känner det som en krök som du skriver...
Ingenting går alltså att ta upp för rengöring från denna typ av brunn.
Klämringen sitter där bara för att hålla brunnsmamschett eller ev. plastmatta på plats och den ska du inte ta bort.
Du kan alltså bara få ner handen till botten och sen under där du känner det som en krök som du skriver...
Klämringen sitter där bara för att hålla brunnsmamschett eller ev. plastmatta på plats och den ska du inte ta bort.
Men tror du den måste åtgärdas?Paul-Staffanstorp skrev:Fortfarande känns det som jag skrev innan att det...
Om det inte verkar som den läcker utan bara luktar, så prova som Paul-Staffanstorp skriver, prova att rensa den. Du har en liten riskkonstruktion med brunnen, men det är bara i fortsättningen att hålla koll på ev platt/matt släpp runt dina brunnar, Då kan man säga att du har fått problem. Men det kan lika gärna hålla i 25 år till.
Alltså tycker jag att du ska avvakta....
/kimpo
Alltså tycker jag att du ska avvakta....
/kimpo
Nja det var väl att ta i, när det gäller stopp i avloppsbrunn så e Ni inte dummare än jag i så fall för sånt kollar jag inte förräns det blir stopp. Och av nån anledning :S så blir det bara stopp i vissa men inte i andra.Norea skrev:
Men hade besiktningsmannen skrivit en sån anmärkning på en brunn så hade jag kollat upp dess funktion så att om jag fick ett stopp skulle mina frågor handla om hur jag rensar stoppet, inte hur brunnen är konstruerad. Så där skiljer vi oss åt men sannolikt är vi lika dumma
I övrigt tycker jag Du ska följa Pauls råd han brukar veta vad han skriver om. Som jag tolkar inläggen så kan det vara så att nån meckat ihop den gamla gjutjärnsbrunnen med ovandelen av en ny eller så fanns (finns?) det en modell som är konstruerad för just det.
Vad har Ni för material i golvet? är det träbjälklag eller är det betonggolv?
Är det betonggolv (vilket jag skulle gissa i och med att föregående renoverare inte ville byta brunn och avloppsrör) så är risken klart mindre för problem än om Ni har träbjälklag med skiva ovanpå eftersom det organiska materialet reagerar på fukten med mögel, röta etc.
Ditt akuta problem är med största sannolikhet ett stopp i antingen vattenlåset vilket är det vanliga eller så har Du nåt ställe i avloppet där skiten samlas (hade vi som fick rensas med högtryckstvättens specialslang flera ggr per år) börja med att köra ner familjens minsta hand i brunnen och gräv upp det som går.