Vet du för övrigt om brunnen har använts för dricksvatten tidigare? Slangen som försvinner nedåt i den första bilden borde ju ha ett slut någonstans. Antingen inne i huset eller en tappvatten kran utomhus.

Den gula slangen som mynnar ut innanför cementringen kan ju vara en dränering från något på tomten. För elkabeln kommer ju från ett annat håll.

Hoppas att det går bra att få loss allting och att det finns vatten i tillräcklig mängd för att det ska vara värt att pumpa upp.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Vet du för övrigt om brunnen har använts för dricksvatten tidigare? Slangen som försvinner nedåt i den första bilden borde ju ha ett slut någonstans. Antingen inne i huset eller en tappvatten kran utomhus.

Den gula slangen som mynnar ut innanför cementringen kan ju vara en dränering från något på tomten. För elkabeln kommer ju från ett annat håll.

Hoppas att det går bra att få loss allting och att det finns vatten i tillräcklig mängd för att det ska vara värt att pumpa upp.
Enligt grannen som bott där under många år, som har delat/lånat brunnen med, så har den aldrig använts för dricksvatten, enbart bevattning.
Du menar den som kommer in från sidan men som är neråt på bilden? 😁
Den kommer upp här, på ena sidan gaveln på vårat hus.

Ja det gula markröret har nog varit dränering till värmepumpen tidigare, men röret ligger inte så bra och jag har förberett med avlopp upp i plattan som jag gjöt till värmepumpen. Så får bli ett nytt avloppsrör som går in i brunnen då.
Får jag upp vatten så får vi lösa en ny pump till den och behålla. Får jag inte upp något så täpper vi igen brunnen. 😁

• Utsida av hus med vattenkran, tegelvägg och markrör på marken; jord och växt framför väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testade med ett murarsnöre och muttrar som tyngd. Vart lite blött i slutet utav snöret, kanske sista 30-50cm.
Snöret gick ner kanske 4-5m tror jag, glömde faktiskt måtta, men var inte så värst djupt.
Vad kan man dra för slutsats utav det? Är djupet tillräckligt?
Lika bra att testa med en sån maskinpump och se 😬

Satsuki
Den ju inte så estetiskt tilltalande (vilket man kan lösa) men jag hade aldrig lagt igen en fungerande brunn om jag var minsta intresserad av grön gräsmatta eller levande blommor/träd/buskar….
Är den torr är det så klart en annan sak

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Den ju inte så estetiskt tilltalande (vilket man kan lösa) men jag hade aldrig lagt igen en fungerande brunn om jag var minsta intresserad av grön gräsmatta eller levande blommor/träd/buskar….
Är den torr är det så klart en annan sak
Ja får kolla ifall det går att få upp vatten från den, i så fall får vi behålla den och snygga till den. 😁

Bra gjort.

4-5 meter är väl var grundvattnet finns där du bor.
Frågan är hur mycket vatten som går att ta upp, vilket du kommer märka om du köper en borrmaskinspump och suger upp vatten.

Sätt fast lite tyg eller myggnät i änden du sänker ned så slipper pumpen bli förstörd av jord,sten eller vad som nu finns där röret slutar.

• Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Bra gjort.

4-5 meter är väl var grundvattnet finns där du bor.
Frågan är hur mycket vatten som går att ta upp, vilket du kommer märka om du köper en borrmaskinspump och suger upp vatten.

Sätt fast lite tyg eller myggnät i änden du sänker ned så slipper pumpen bli förstörd av jord,sten eller vad som nu finns där röret slutar.
Perfekt, testar! Beställde en gardena istället, med gardenakopplingar. 😁

Har även börjat gräva bort till brunnen för att leda bort kondensvattnet dit. Har förberett med 110 rör i plattan men känns inte nödvändigt nu när man ska dra bort det till brunnen. Borde fungera lika bra med att reducera till 75 rör istället, eller till och med 50 rör eller är det lika bra att köra på 110 rör hela vägen?

Behöver man bry sig om markduk, fylla med något speciellt eller är det bara tills att lägga ner rören och fylla igen med samma massa ovanför. Kan inte vara så noga till kondensvattnet tänker jag 🤣

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lägg ner röret bara.
Räcker egentligen med en vattenslang/pex typ 1/2 tum...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.