Hej,
Ett av mina vägguttag så har plastkåpan spruckit och letar febrilt efter ett nytt som passar.
Det är från 60-70 talet så nya moderna lock passar tyvärr inte då avståndet mellan skruvarna är 28mm.

Någon som kanske har ett liggandes eller vet vart jag kan hitta?

• Sprucken vit plastkåpa till ett äldre vägguttag hålls i en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste ju vara enklare att byta hela uttaget komplett då? Verkar ju sitta i en dosa så merjobbet blir ju försumbart.

• Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ja, "täcklock" kan du sällan köpa enskilt. Det där är en del av uttaget och jag har aldrig sett någon sälja det som reservdel. Byt till ett modernt uttag. Då får du dessutom petskydd och korrekt djup på uttagsbrunnarna.

Byte av uttag till ett nytt av samma typ (ojordat) är tillåtet att göra själv.

S Stefan1972 skrev:
Måste ju vara enklare att byta hela uttaget komplett då? Verkar ju sitta i en dosa så merjobbet blir ju försumbart.
tommib tommib skrev:
Ja, "täcklock" kan du sällan köpa enskilt. Det där är en del av uttaget och jag har aldrig sett någon sälja det som reservdel. Byt till ett modernt uttag. Då får du dessutom petskydd och korrekt djup på uttagsbrunnarna.

Byte av uttag till ett nytt av samma typ (ojordat) är tillåtet att göra själv.
hej, svarar från nytt konto då jag fick problem med access från trådskaparckontot.

Ja alltså, jag vill ju helst undvika att byta hela dosan så dels skruvarna till dosan verkar sitta bakom x antal lager tapet och färg samt att vi precis målat om så vill ju helst undvika att riva upp det.

Har sett att ABB har en variant där man enbart skruvar in en skruv, tror ni det är dumt att testa om den eventuellt passar i den befintliga dosan? https://www.bauhaus.se/vagguttag-abb-2-vags-jussi-vit-1

Hålen kommer ju inte stämma.

D
Joakar1 Joakar1 skrev:
hej, svarar från nytt konto då jag fick problem med access från trådskaparckontot.

Ja alltså, jag vill ju helst undvika att byta hela dosan så dels skruvarna till dosan verkar sitta bakom x antal lager tapet och färg samt att vi precis målat om så vill ju helst undvika att riva upp det.

Har sett att ABB har en variant där man enbart skruvar in en skruv, tror ni det är dumt att testa om den eventuellt passar i den befintliga dosan? [länk]
Det finns ingen återvändo. Du måste byta hela apparaten. Men de tapetbitar som måste tas bort ligger inom täckytan för uttaget. Det blir bra.

D datja skrev:
Det finns ingen återvändo. Du måste byta hela apparaten. Men de tapetbitar som måste tas bort ligger inom täckytan för uttaget. Det blir bra.
Stefan N Stefan N skrev:
Hålen kommer ju inte stämma.
Tack för svaren, då vet jag hur det ligger till!
Enda bekymret är väl om gamla dosan inte har samma c-c avstånd som nya. Men det lär jag väl märka :)

D
Joakar1 Joakar1 skrev:
Tack för svaren, då vet jag hur det ligger till!
Enda bekymret är väl om gamla dosan inte har samma c-c avstånd som nya. Men det lär jag väl märka :)
Du kan räkna med att den nya apparaten passar.

tommib
Den nya apparaten kommer passa.

Skär rent runt ramen på den gamla apparaten med en vass mattkniv. Lossa den från dosan, kolla/fota hur alla ledare sitter och koppla sedan loss den (med strömmen bruten). Koppla in den nya.

Om det är en gammal dosa utan dosskruv så kan du köpa dosclips. Att använda fästklor på ett uttag är inte optimalt.

Har du skruvhål i dosan så kommer de att passa. Är det äldre utan skruvhål behöver du klor på uttagen.

D Daniel 109 skrev:
Har du skruvhål i dosan så kommer de att passa. Är det äldre utan skruvhål behöver du klor på uttagen.
yes okej!
Börjat skruva bort lite nu,
Själva dosan sitter i skruvad i väggen, sen har uttaget sådana klor bakom.

Går det att byta till en dosa utan klor, sålänge det är samma cc mellan skruvarna i väggen så sitter den ju fast? Avskalad vägg med en elektrisk dosa skruvad på väggen och synliga ledningar, innefattande diskussion om utbyte.
Skapa konto
Öppen eldosa med bortskruvat uttag och synliga klor i en vägg under renovering.
Skapa konto

cc-måttet mellan fästskruvarna har varit lika sen åtminstone sent 40-tal så köper du ett nytt ojordat uttag så kommer det att passa.

• Gilla
ingenjören101
  • Laddar…
Att byta dosa kräver en rätt rejäl åverkan på väggen. Det uppfattade jag inte att du var sugen på. Men det är inget problem att skaffa nya uttag med klor.

Det här tex.
Skärmdump av en onlinevarukorg med Schneider Exxact vägguttag och montageklor för elinstallation.
Skapa konto

• Gilla
ingenjören101
  • Laddar…
Mja..jag ser både skruvarna på golvet, och hålen i dosan de ska sitta i? Borde väl funka en gång till...jag hade kört uttag med klor och använt både och.// Fd elmontör

• Gilla
ingenjören101
  • Laddar…
Ja, där det man. Jag tittade uppenbarligen inte.
Då skulle jag skippa klorna, de behövs inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.