På nätet säljs det många förtjusande strömbrytare i mässing, porslin och bakelit. De är ofta märkta 5A 240V.

Exakt vad är risken med att använda dem nuförtiden? Blir de överhettade?

Kan de hända att de tål mer än 5A? Kan man mäta det på något bra sätt? Resistansmäta??

Jo, jag vet att det finns nytillverkade sådana. Jag vet tyvärr vad dessa kostar också.

Är de märkta 5A så belasta inte mer än 5A.

Jag skulle inte använda begagnade strömbrytare eller uttag. Dels så är uttag förbjudna om de inte har jordbläck eller petskydd i nyinstalltion.
(Jag drar gränsen att vid en renovering/nyinstallation så får inte gamla uttag monteras. Hade man dock haft samma apparater och bara bytt något enstaka mot en ny/begagnad så kan jag köpa det.)

Risken med gamla grejor är att de inte är testade enligt dagens regler. Skruvar och plintar kan vara trasiga eller farliga. isolering kan vara bristfällig eller med för dåligt isoleringsavstånd. Även brytningen mellan bläcken i brytaren kan vara sletna.

Man Ska ALDRIG! Belasta något med mer än vad som står angivet.

Jag som Elektriker hade aldrig monterat gammalt elmaterial vid en renovering eller nyproduktion. Jag kan evt sträcka mig att man byter ut ett trasigt uttag/brytare mot en likadan om man bedömer att installationen och omständigheterna är såna att det inte löper någon större risk. Annars monterar man dit tex Renovas grejor.

Jag har varit i hus där de snålat på underhållet på elsidan. När jag kom dit så bokstavligen talat så brann det i brytare, uttag och kopplingsdosor. Sen att de överbelastade en gammal installation med flertalet tv apparater, datorer och byggfläktar/el-element gjorde nog sitt i det hela.

Tycker gott att du kan köpa på dig dagens Eljo Renova som många väljer för ett äldre utseende. Tycker nog inte de är så dyra om man kollar hur billig en elinstallation ändå är idag. Ska man ha för ett helt hushåll så kan man pruta bra duktigt om man inte ska ha ett fåtal.

Renova ligger ca 50% dyrare än vad tex Eljo exxakt eller Elko RS som många kör på så det handlar ju bara om några tusenlappar vid en renovering eller nybygge ändå.

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Nu är inte 5 A något stort problem för en strömbrytare i dom flesta fałl eftersom belastningen ofta ligger under en ampere i en villa. Men dessa gamla produkter såsom vägguttag och strömbrytare har ofta ett flertal brister som gör dom osäkra för t.ex barn. Vägguttag som saknar petskydd samt har låga brunnar. Där kan ett barn komma åt stiften om kontakten dras ut en liten bit så att strömmen fortfarande är påkopplad. Strömbrytaren innehåller ingen inkapslad " brytkammare " som varit standard sedan 1980 talet.
Till detta kommer plastmaterialens åldring som försämmrar en redan " otidsenlig " produkt.

Q

Är det gammalt eller nytt elmateriel?

Om det handlar om nytt elmateriel så gäller dels att den är CE-märkt och dels att inte överskrida dess märkström. Det är normalt inga problem där strömställarna använda till belysning, men man får se upp om det finns uttag.

Är det gammalt elmateriel så är frågan om den fortfarande klarar av att sluta, föra och bryta sin ursprungliga märkström. Man bör nog hålla belastningen nere på en bråkdel.

AnneFi
-=fullmoon=- skrev:
Tycker gott att du kan köpa på dig dagens Eljo Renova som många väljer för ett äldre utseende. Tycker nog inte de är så dyra om man kollar hur billig en elinstallation ändå är idag. Ska man ha för ett helt hushåll så kan man pruta bra duktigt om man inte ska ha ett fåtal.

Renova ligger ca 50% dyrare än vad tex Eljo exxakt eller Elko RS som många kör på så det handlar ju bara om några tusenlappar vid en renovering eller nybygge ändå.
Tråkigt bara att renova inte alls ser ut som de gamla brytarna och uttagen utan som billigt plastskit till överpris :/

• Gilla
Manitoba och 3 till
  • Laddar…
Tycker att Renova ser riktigt trista ut faktiskt. Berker och Jung nytillverkar riktigt fina serier i porslin och bakelit, men priserna är ju tyvärr något helt annat :(

Många gamla strömbrytare med sina porslinskroppar och ett distinkt klack är kanske av högre kvalite än moderna plastdito. Men man skall inte belasta dom med mer än vad som står på. 5 A motsvarar 1200 W och det räcker till belysning dock inte värmekällor.

Att gamla brytare skulle ha högre kvalitet än dagen betvivlar jag, det har även på brytare (som med allt annat) varit en klar produktutveckling genom åren. Så här i hastigheten kommer jag inte på nått som var av högre kvalitet på den g:a goda tiden.

• Gilla
Torpet5
  • Laddar…
Estetiken var ju definitivt bättre förr, men det är väl en så kallad smaksak ;)

Ja, vad som är "vackert" ligger helt i betraktarens öga, personligen ser jag ingen skönhet i g:a kulodosor och kuloapparater och inte i dom g:a infällda apparaterna. Det kan väl i viss mån vara färgat av dom erfarenheter jag har av att "arbeta" med dom.

elmont skrev:
Att gamla brytare skulle ha högre kvalitet än dagen betvivlar jag, det har även på brytare (som med allt annat) varit en klar produktutveckling genom åren. Så här i hastigheten kommer jag inte på nått som var av högre kvalitet på den g:a goda tiden.
Njae, jag tittade t ex på en del uttag från tidigt sextiotal när jag bytte för några år sedan och där sköttes t ex kontakttrycket med spiralfjädrar istf. att bara låta blecket i sig fjädra som idag. Visst, om det är en dålig spiralfjäder skall jag låta vara osagt, men de verkade friska och fina när jag tog ner det, och som konstruktion betraktat så är den ju bättre (men också alldeles för dyr för att få vara kvar idag).

Och petskydden, där man för upp stiften mot en flack kil, innan man kommer i höjd med uttagshålen och kan trycka inåt är ju överlägsen i manövrering mot det vi har idag. MEN, eftersom det kräver en grund uttagsbrunn så kunde man ju ändå inte ha den kvar, vilket är synd.

Så det är nog som med det mesta om jag får gissa. Visst är bättre, annat är sämre. Vi har blivit betydligt bättre på att veta vad vi vill ha och behöver idag (vi har större kunskap om området och dess grundvalar och inneboende begränsningar) men eftersom ekonomiska krafter styr, så har vi använt denna kunskap främst till att förbilliga konstruktionen så att den idag ligger så nära gränsen man kan komma (för vilken parameter du vill).

Vi har alltså följt utvecklingen som all teknik följer (som i någon mån serie, eller massproduceras). Först så går det knappt att göra överhuvudtaget. Hälften av allt är livsfarligt eller går sönder på spännande sätt. Sedan så börjar vi lära oss av misstagen och lägger till redundans för att undvika de vanligaste missarna (exv. tjockare gods). Vi får då en säkrare/bättre produkt, men den är överbyggd och kostar mycket. Sedan så lär vi oss allt mer om grundvalarna för hur den faktiskt fungerar (och inte bara hur den går sönder) och börjar skrapa bort redundansen där den fanns i överflöd och kanske lägga till lite där den saknats. Den är nu billigare och fortfarande bra (tom bättre i vissa hänseenden). Sedan så börjar prispressen och man börjar skala bort allt som inte är direkt livsnödvändigt, vilket i slutändan leder till "skit, men den är ju iaf billig". (Någonstans på vägen så kommer det underbara mellansteget där man medvetet och med vett och vilja underdimensionerar vissa komponenter så att produkten kommer att gå sönder innan dess tid är förbi, så att kunden tvingas köpa en ny. Jmf. vitvaror).

Så att säga att vi haft produktutveckling kan betyda förbättring. Men det kan också betyda försämring. Ofta samtidigt (t ex; bättre pris, sämre allt annat).

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Om jag jämför en modern Bjärebo-skitströmställare med en gammal porslinsbakelit så är den gamla vida överlägsen vad gäller skruvkontakt, kontaktkraft vid slutaren mm. Inte att jämföra.

Här är en gammal 400 A-brytare i ett manöverskåp från Asea. Gedigen är bara förnamnet. Tillåter anslutning av strömskenor, det kan ju bara bra att ha :) Enda nackdelen är kanske att somliga behöver all kraft med två händer för att manövrera, och att smällen vid omslag kan väcka döda.

20141201_213033-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som behöver en gammal ASEA motorstartare, i kartong?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.