Vad avser du, info för inköp nytillverkade eller vad?

Om så, så finns det nytillverkade i gammal stil.

Tror jag har exakt lika, från tidigt femtiotal.

Mer info gör att jag kan lättare leta efter begagnade eller om det tillverkas likadana nya.
Dessa är från 30-talet skulle jag tro.

sladdbarn skrev:
Mer info gör att jag kan lättare leta efter begagnade eller om det tillverkas likadana nya.
Dessa är från 30-talet skulle jag tro.
Nja, utan att veta exakt så gissar jag också 50-tal. 30-talet var dom enklare och jag tror endast svarta

Jag kan ha fel, trodde att det möjligtvis var orginalbrytare i mitt hus.

Någon som har koll på tillverkare?

Tror också på 50-tal, trettiotalet var ju elens på intåg i gemene mans hem o då var de nog betydligt enklare och, som sagt, svarta.

Växte upp i ett hus byggt 1944. Strömbrytarna var vita med runda tryckknappar. När de blev utslitna i början på 1950-talet fick vi nya, sådana som på bilden.

Jag har öppnat en och tittat, men det enda som fanns (förutom en massa sågspån i dosan) var ett märke SF eller SP i en romb. Kanske står på själva strömbrytaren, men jag tvivlar.

I min sommarstuga från -56 har jag en vit brytare med två runda tryckknappar, skithäftig. Var de på utgående redan då?

Två runda tryckknappar kom väl redan på 30-talet fast kanske bara i brunt/svart . Jag har sett dem i en katalog från tidigt 50-tal. Tror att de försvann ur handeln före eller omkring 1960.

Två (finns även singel) runda vita hade vi i mitt barndomshem byå -58. Skitsnygga. Jag ställde frågan här på forumet i en annan tråd för något år sedan, vad dom heter och fick svar, men har glömt.. :)

TS brytare har jag i "nya delen" av huset, byggt -54.

Jag har en hög med sådana som jag bytt ut mot modernare! Mina har sån där brytare som lyser i mörkret en stund efter att man släckt. Mina är från början av 1960-talet. Jag bytte ut dem, då de enbart klarar 6 amp!

thomas33 skrev:
Jag har en hög med sådana som jag bytt ut mot modernare! Mina har sån där brytare som lyser i mörkret en stund efter att man släckt. Mina är från början av 1960-talet. Jag bytte ut dem, då de enbart klarar 6 amp!
Tänker inte du på dom här?:
http://sjugenerationerdotcom.files.wordpress.com/2013/05/60-tal.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.