33 441 läst ·
143 svar
33k läst
143 svar
Gamla maskiner
Det är en gjutteknisk detalj från tiden. När hjul med raka ekrar kallnade så sprack hjulen. Dubbelböjen gjordes också extra vacker när den enda gjöts. På 1880-talet löste man det problemen men Jonsered fortsatte gjuta med samma modeller fram till 1925 så S-ekrarna överlevde länge.L Lovan83 skrev:
WTF - "Delar av söndertagna minnesmärken" får inte föras ut, men inget om icke söndertagna minnesmärken? Snacka om att man lever i ett överreglerat samhälle... 🙄Microkatten skrev:
Tack, det är otroligt dekorativt iaf!remdrivet skrev:
Hej,
Bryter in här i tråden efter mycket efterforskning av en maskin jag inte riktigt vet vad det är. I huset vi flyttade till för snart två år sedan så står det en maskin i källaren jag har funderat länge på vad den är till för. Min gissning är ett skärverktyg/maskin som slipar bandsågsblad då det sitter monterat en liten fil och två "tänder" som vinklar "tänderna" på bladet samt någon sorts frammåtmatare.
Jag kanske är helt ute och cyklar men skulle vara intressant och få reda på vad det är för en maskin..
Bryter in här i tråden efter mycket efterforskning av en maskin jag inte riktigt vet vad det är. I huset vi flyttade till för snart två år sedan så står det en maskin i källaren jag har funderat länge på vad den är till för. Min gissning är ett skärverktyg/maskin som slipar bandsågsblad då det sitter monterat en liten fil och två "tänder" som vinklar "tänderna" på bladet samt någon sorts frammåtmatare.
Jag kanske är helt ute och cyklar men skulle vara intressant och få reda på vad det är för en maskin..
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Är filen trekantig?V Viktor Persson1 skrev:Hej,
Jag kanske är helt ute och cyklar men skulle vara intressant och få reda på vad det är för en maskin..![]()
Kan mycket väl vara en filmaskin för sågblad, att vinkla tänderna i sidled kallas att skränka dem
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Såhär ser min ut när den ligger ner..V Viktor Persson1 skrev:Hej,
Jag kanske är helt ute och cyklar men skulle vara intressant och få reda på vad det är för en maskin..![]()
https://www.byggahus.se/k/5304647/?m=image&u=135192&a=714705
Ser ut som en fil och skränkapparat men jag är inte helt säker utan att ha sett mer bilder.
Dagens bandsågsblad har i allmänhet induktionshärdade tänder så man borde ha en liten slipskiva som slipar i stället för att fila.
Jag vet inte om Carstens var en importör eller en tillverkare men det brukar vara riktiga kvalitetsmaskiner.
Dagens bandsågsblad har i allmänhet induktionshärdade tänder så man borde ha en liten slipskiva som slipar i stället för att fila.
Jag vet inte om Carstens var en importör eller en tillverkare men det brukar vara riktiga kvalitetsmaskiner.
Helt säkert en ”Automatisk Fil- & Läggmaskin” för bandsågsblad. Tror jag har en exakt sån i min Carstens almanacka. I industrin skränkte man inte utan man lägger tänderna på bladet, men det är samma sak. 😁V Viktor Persson1 skrev:Hej,
Klicka här för att svara