Hej, Jag är ny här på forumet och detta blir mitt första inlägg. Jag har under en längre tid läst lite här och var och tänkte att jag skulle skapa en tråd. Är jag på fel ställe så flytta gärna tråden.

Jag söker delar till gamla snickerimaskiner. Jag har ett snickeri med remdrift som jag håller på och renoverar. Det jag framförallt letar efter är delar till remdriften, sen skadar det ju inte om jag kan få tag på några av de maskinerna som har gått i fördärv.
Delar är sådant som remskivor, lagerbockar, oljekoppar och kannor, växlar till remdriften, läderremmar (Balataremmar är lätta att köpa nya) I övrigt så saknar jag en planhyvel så den som fans har rostat sönder samt en Justersåg som någon köpte innan jag tog över verkstaden. Putsmaskiner är också intressant då långbandsputsen har rostat ihop. Verkstaden hade länge vattenläckage och det är en renovering på gång av både byggnad och maskinpark. Om ni har sådant jag söker, nått ni tror jag söker eller vet någon som har nått jag söker så snälla, hör av er!

Jag sitter ofta på blocket och tittar på gamla maskiner och det som ofta slår mig är dom fantastiska andrahandspriserna som många tror att maskinerna har. Ni andra snickare som köper och säljer maskiner vet vad jag menar. Företagen som handlar med begagnat från 80-talet och framåt verkar ta samma priser som privatpersoner med 40-50 -talsmaskiner. :)

Redigerat:
Uppdatering:

Igår fick jag hem lite nya remskivor, axlar och ett par maskiner.

En träsvarv i superskick med tillhörande axel med både remförare och frilöpare. Fick även hem en ny gammal enkeltapp. Nu saknas bara planhyveln och justersågen.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Det låter ju bra!

Förresten så kan man hitta delar på de mest otroliga ställen. Jag fick nyligen tag på två justerbara lagerbockar för någon kungsaxel eller mellanaxel. De hade blivit använda som båtvinsch i hamnen i byn och nu hade ägaren sagt upp sin båtplats och villa bli av med vinschen.

bilder!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Förresten så kan man hitta delar på de mest otroliga ställen. Jag fick nyligen tag på två justerbara lagerbockar för någon kungsaxel eller mellanaxel. De hade blivit använda som båtvinsch i hamnen i byn och nu hade ägaren sagt upp sin båtplats och villa bli av med vinschen.
Ja det är ju bara att skicka! Lite tungt kanske... Jag kommer att få en hel utsjö av olika lager att hålla reda på, tänker dock låta axlarna i taket få nya kullager med ny-gamla lagerbockar så att jag slipper klättra runt och smörja skiten.

johanfa skrev:
bilder!
Oj! Ja du får titta in på remdrivet.se och Facebook.com/agerodsnickeri så länge, så ska jag se om jag kan fixa lite bilder till tråden

• Gilla
GUBE
  • Laddar…
Efter lite tips här så har jag ev. hittat en planhyvel som passar mina ändamål.

Jag tänkte också passa på att fråga om någon som läster här råkar ha en gammal Stämmborr som är remdriven eller har varit? Jag har för närvarande en Joseredare, direktdriven, stående här hemma som gärna får hitta ett nytt hem. Jag är dock nyfiken på att hitta en ersättare.

heimlaga skrev:
Någonting för dig?
[länk]

Jonsered långhålsborrmaskinen och klyvsågen ser väldigt användbara ut om man skulle modernisera dem med egna motorer och moderna skydd.
Resten är alldeles för uråldrigt för min smak men du brukar ju tycka om uråldriga grejor.
Jo jag har redan köpt takremsdriften av honom, för ett tag sen. Jag ska kolla på maskinerna när jag är där, men jag tror inte att dom är något för mig. Klyvsågen är av samma kalliber som den jag redan har fast yngre, min klyv från Robinson & Sones Sheffield är en 1800-tals dundermaskin ;)

Den justersåg jag hade i sikte är dessvärre såld så jag missade att återfå en såg av samma modell som originalsågen. :thumbdown:

Så nu är jag på jakt efter en Waco justersåg från 20-50talet. :) Om någon har några tips så blir jag glad.

Då har jag äntligen identifierat min "Mystery saw". Jag har länge vetat att den är tillverkad av Robinson & Son i Rochdale men jag fick nyligen tag i en Robinson & Son -katalog från 1862 i vilken min såg går att hitta. Och det är ingen klyvsåg som jag länge trott, det är en "Improved General Joiner". Katalog nummer KKK.

Den identifierades på den udda utformningen av bordet som inte finns på någon annan maskin. Efter samtal med en maskinsamlare i USA så finns den samma maskin med i 1857 års katalog, dock under Patent Pending där också matningsrullarna som min har finns med, dock saknas dom i 1862 års katalog.

I dagsläget så fattas det stora delar av den och nu är det en klyvsåg, men en gång i tiden var det en överfräs, stämborr/långhålsborr, såg, rikt och planhyvel samt en listhyvel.
Jag räknar inte med att jag någonsin kommer att hitta de borttappade delarna och det kan mycket väl vara så att denna är unik. Jag har skickat ett mail till Robinson & Son's nuvarande ägare i hopp om info men det har varit tyst länge.

• Screen Shot 2016-05-25 at 14.18.08.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screen Shot 2016-05-25 at 14.18.08.png
    Skapa konto
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Intressant maskin men knappast tillräckligt praktisk för vår tid.

Den blir säkert riktigt bra som enbart klyvsåg.

Överfräsdelen hade varit intressant dock, det är som en sinkmaskin med sid och höjdrörelse, dock ingen djuprörelse.

Hyveldelen av det där monstret har jag dock kvar, det är en fyrkantskutter på 6" som man sätter på istället för sågklinga och woala, du har en hyvel... som inte går ändra djup på.

Önsketänkande... Jag har sedan ett tag tillbaka varit på jakt efter en sån här maskin. En Stämborr och i mitt sinne så kommer någon att en dag säga "hej, jag har den när och jag tänkte att den kanske skulle passa dig."

Screen Shot 2016-05-27 at 08.47.12.png
Skapa konto

Vi får försöka hitta en sådan stämborrmaskin åt dig då......

Jag tror inte att du skulle ha haft någon nytta alls av den där överfräsen. Dels skulle den vara kluimpig att få undan när du skall klyva och dels var varvtalet på tok för lågt på den tidens överfräsar. Med babbitslager torde det inte gå att köra över 4000 varv i minuten. Med så lågt varvtal fungerar inga överfräsbett ordentligt. Det blir en halvmessyr som inte producerar någonting vettigt.

Vad som är intressant är att där sitter kullager i den maskinen. Konstigt men intressant. Enligt katalogen ska den köra i 9000 rpm och är en "helt revolutionerande maskin". Det är tydligen det som är Improved i Improved general joiner.
Hur som, jag hade varit glad att ha den, inte för att den skulle vara bra att använda utan för att den ska sitta där. Fästsättningen är ganska enkel, den sitter på en centrumaxel med 4 lösa bultar, alltså som du bara lyder upp ur sina hål så att den går att vrida åt sidan. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.