1 289 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Hur gamla avlopp har ni i era hus?
Våra är från 1955 och är i gjutjärn, förutom en del som ligger i tomten som är i cement och ansluter till kommunens avlopp. Vi tänker relina avloppen (med strumpmetoden) i framtiden men funderar lite på hur brådskande det är.
Vi har filmat avloppen och det syntes inga hål. I den delen som är i cement fanns lite rotinväxt, troligen vid skarvar, och det hade på sina ställen blivt lite skrovligt i ytan.
Vore intressant att höra hur pass gamla avlopp ni har i era hus, vilket material det är samt om ni har filmat avloppen och vad man såg då? Hur tänker ni kring stambyte/relining?
Vi har filmat avloppen och det syntes inga hål. I den delen som är i cement fanns lite rotinväxt, troligen vid skarvar, och det hade på sina ställen blivt lite skrovligt i ytan.
Vore intressant att höra hur pass gamla avlopp ni har i era hus, vilket material det är samt om ni har filmat avloppen och vad man såg då? Hur tänker ni kring stambyte/relining?
Jag hade gjutjärn original från 1948. Bytt allt i omgångar mellan åren 2000-2015 allteftersom jag renoverat och kommit åt. Så nu är rubbet Inklusive det som låg under källargolvet utbytt. Det är bara servicen av betong kvar. Filmad men oskadad. Blåser den med "illern" ett par ggr om året.
Är ingen hängiven anhängare av relining. men det är såklart en åtgärd som hjälper ett tag.
Är ingen hängiven anhängare av relining. men det är såklart en åtgärd som hjälper ett tag.
Jag hade gjutjärn (i huset) och betong (utanför) från 1943. Bytte rubbet till plast 2010 ungefär, då betongrören hade problem med inträngande rötter. Och det visade sig att vissa av gjutjärnsrören (från kök och tvättstuga) nästan bara var kex (troligen pga kemikalier), medan rören från toaletter var helt ok.
Relining var inget alternativ, jag ville ändå bila upp källargolvet för att fixa golvvärme.
Relining var inget alternativ, jag ville ändå bila upp källargolvet för att fixa golvvärme.
I huset var det bytt när vi köpte. Gissningsvis runt 2009.
Köksavloppet strulade, så bilade upp i källaren och grävde fram till där det går ihop med wc avloppet på tomten. Så nu är det plast. Gjutjärnet under plattan var rätt slitet. Betongrören ute var bitvis dåligt och hade rötter i.
Wc avloppet i betong såg bra ut, så det får hänga med ett tag till.
Är inget fan utav relining. Tycker att det är dyrt och att man bara flyttar fram problemet.
Känns bättre att gräva upp och byta och veta att fall osv. ser bra ut. Men det är jag det 🙂
Köksavloppet strulade, så bilade upp i källaren och grävde fram till där det går ihop med wc avloppet på tomten. Så nu är det plast. Gjutjärnet under plattan var rätt slitet. Betongrören ute var bitvis dåligt och hade rötter i.
Wc avloppet i betong såg bra ut, så det får hänga med ett tag till.
Är inget fan utav relining. Tycker att det är dyrt och att man bara flyttar fram problemet.
Känns bättre att gräva upp och byta och veta att fall osv. ser bra ut. Men det är jag det 🙂
Invändigt betongrör i mark och gjutjärn ovan mark från 50-talet. Bytte betongrören härom året och gjutjärnsrören står på att-göra-listan. Allt som rivits har varit i utmärkt skick för sin ålder, men så klart problem med inväxande rötter i betongrören, det är deras akilleshäl.
Så här tänker jag kring detta:
Problemet är att 1) det är svårt att göra en schablonmässig bedömning av gjutjärnsrörs livslängd då kvaliteten varierat så förbannat. De jag rivit uppvisar inget större slitage och skulle säkert hålla 50-100 år till med lite tur, i andra fall vet man ju att det bara är skit kvar. Och 2) det är "omöjligt" att avgöra rörens återstående livslängd okulärt. Du kan naturligtvis se om röret har skador, men då är du redan i en mer eller mindre akut fas. Rören åldras genom grafitering = järnet blir långsamt sprött, och du måste i praktiken kapa röret och titta på tvärsnittet för att se hur långt gången den processen är. Rören har också gärna svaga punkter - defekter i materialet där det rostar igenom trots att det i övrigt är i gott skick.
Så man får nog i praktiken finna sig i att byta i god tid innan rören är förbrukade. Eller välja det mindre smarta alternativet att vänta tills det börjar bli problem 🙂
Med andra ord - om det inte är något problem är det förmodligen inte särskilt bråttom. Låt omständigheterna styra. Renoverar man t.ex. ett badrum eller gör iordning ett källargolv passar man givetvis på att byta rören, osv.
Relining skulle jag bara välja om någon gjort bort sig och renoverat utan att byta rör. Dvs. om ett stambyte blir ett oproportioneligt stort/dyrt ingrepp. Det är dyrt, har viss potential att misslyckas och blir en utmaning vid framtida underhåll och förändringar.
Så här tänker jag kring detta:
Problemet är att 1) det är svårt att göra en schablonmässig bedömning av gjutjärnsrörs livslängd då kvaliteten varierat så förbannat. De jag rivit uppvisar inget större slitage och skulle säkert hålla 50-100 år till med lite tur, i andra fall vet man ju att det bara är skit kvar. Och 2) det är "omöjligt" att avgöra rörens återstående livslängd okulärt. Du kan naturligtvis se om röret har skador, men då är du redan i en mer eller mindre akut fas. Rören åldras genom grafitering = järnet blir långsamt sprött, och du måste i praktiken kapa röret och titta på tvärsnittet för att se hur långt gången den processen är. Rören har också gärna svaga punkter - defekter i materialet där det rostar igenom trots att det i övrigt är i gott skick.
Så man får nog i praktiken finna sig i att byta i god tid innan rören är förbrukade. Eller välja det mindre smarta alternativet att vänta tills det börjar bli problem 🙂
Med andra ord - om det inte är något problem är det förmodligen inte särskilt bråttom. Låt omständigheterna styra. Renoverar man t.ex. ett badrum eller gör iordning ett källargolv passar man givetvis på att byta rören, osv.
Relining skulle jag bara välja om någon gjort bort sig och renoverat utan att byta rör. Dvs. om ett stambyte blir ett oproportioneligt stort/dyrt ingrepp. Det är dyrt, har viss potential att misslyckas och blir en utmaning vid framtida underhåll och förändringar.
Liksom du har vi gamla gjutjärnsrör i huset från 1936. Tydligen ska dessa lånade från Götaverken och vara av mycket tjockt gods. Nu renoverar vi krypgrunden om någon vecka så ska bli spännande att se hur statusen på dem är. Precis utaför huset övergår avlopp till ett cement/betongrör.
Vi hade betong i källargolvet o gjutjärn till toalett, kök och tvättstuga, allt från 1951.
Toalett renoverades 2010-tal nånting och då byttes dessa rör.
Nu var alla rör synliga och tillgängliga utom de i källargolvet och i toalettgolvet.
Hade hål så det läckte ut under källargolvet och köksstammen var lagad med biltemas "magisk metal"
Bilade ut källargolvet (råkällare) på två helger, la nya rör på en helg med kamrat som är VVSare, la sten på någon helg, sen gjöt igen på två helger med något ton betong.
Läste på byggahus.se i tretusensjuhundrafemtiotvå timmar för kunskap, typ
Kostnad ca 35 000 för att få det som de var tidigare med nya avloppsrör, betonggolv, sten, avfall osv...
(Sen kom mer renovering som blev dyrare
)
I trädgården går betongavlopp, filmade o fina, men ska bytas "så småningom" (10år?)
Toalett renoverades 2010-tal nånting och då byttes dessa rör.
Nu var alla rör synliga och tillgängliga utom de i källargolvet och i toalettgolvet.
Hade hål så det läckte ut under källargolvet och köksstammen var lagad med biltemas "magisk metal"
Bilade ut källargolvet (råkällare) på två helger, la nya rör på en helg med kamrat som är VVSare, la sten på någon helg, sen gjöt igen på två helger med något ton betong.
Läste på byggahus.se i tretusensjuhundrafemtiotvå timmar för kunskap, typ
Kostnad ca 35 000 för att få det som de var tidigare med nya avloppsrör, betonggolv, sten, avfall osv...
(Sen kom mer renovering som blev dyrare
I trädgården går betongavlopp, filmade o fina, men ska bytas "så småningom" (10år?)
Redigerat:
Tack för svar hittills! Intressant att läsa.
Skulle också vara intressant att höra ifall någon faktiskt råkat ut för (eller känner till något fall) att ett gammalt betong- eller gjutjärnsrör rasat med följt att man har behövt göra ett mer eller mindre "akut" byte?
Skulle också vara intressant att höra ifall någon faktiskt råkat ut för (eller känner till något fall) att ett gammalt betong- eller gjutjärnsrör rasat med följt att man har behövt göra ett mer eller mindre "akut" byte?
Vi fick en läcka i köket när gjutjärnsröret under köksbänken vittrat sönder. Det var i en lite utsatt dubbelböj in i väggen, där det troligtvis varit stående vatten nästan oavbrutet. Vattnet rann ut under parketten ett tag, tills vi hällde ut lite mer vatten vid ett tillfälle och det kom upp i golvet. Visserligen var skadan avgränsad till köket, men alla skåp fick lyftas bort och halva golvet brytas upp för torkning.
Tyvärr är några bitar gjutjärnsrör kvar, planen är att byta dem när den 23 år gamla värmepumpen rasar. Främst raka bitar kvar, som såg bättre ut. Både hoppas och inte hoppas att det sker snart 😉
Tyvärr är några bitar gjutjärnsrör kvar, planen är att byta dem när den 23 år gamla värmepumpen rasar. Främst raka bitar kvar, som såg bättre ut. Både hoppas och inte hoppas att det sker snart 😉
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Original gjutjärn från 1963 ner till källaren och (sannolikt) under källargolv utom till en liten toalett i källaren byggd tidigt 70-tal där det är äggskalsrör (vita plaströr). Betongrör utanför huset.
Hade stopp en gång när jag precis flyttat in för ganska exakt tio år sedan, sen dess inga problem så har inte filmat eller planerat för några åtgärder.
Hade stopp en gång när jag precis flyttat in för ganska exakt tio år sedan, sen dess inga problem så har inte filmat eller planerat för några åtgärder.
Klicka här för att svara
