Hej!

Vi har precis köpt ett hus och vi har ett gäng inbyggda garderober som jag tror är från byggnadsåret (1964). Jag skulle vilja snygga till dessa.

1) Har någon av er gjort något snyggt av liknande? Är öppen för olika lösningar
2) Det jag själv har hittat som jag tycker är snyggt är den tredje bilden (trä front - teak?). Tror ni det blir snyggt med en tunn fanér ovanpå, eller blir det svårt att genomföra?

Tacksam för input!

Gröna inbyggda garderober i ett hus från 1964, med vita knoppar och gångjärn, öppna dörren till vänster, placerade i ett rum med trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggda garderober med vita dörrar och runda knoppar i ett hus från 1964, träparkettgolv och del av en matta syns.
Skapa konto

Inbyggda garderober med träfront i en hall, detaljer i vit metall, står mot en vägg med ett konstverk delvis synligt, skor på golvet.
Skapa konto

1

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
BirgitS
Det är troligt att det är garderober från -64 men knappast den gröna färgen och kanske inte heller knopparna.

På sista bilden tror jag att det är gabonfaner eftersom det ser ut som de vanligaste innerdörrarna från den tidsperioden.

Jag gissar att den första bilden är från ett sovrum och då tror jag det blir snyggast om dörrarna får vara vita eftersom man har så mycket annat som ger färg i ett sovrum, t.ex. täcke, kuddar, möbler.

I en korridor beror det ju på omgivningen om dörrarna behöver lyftas fram eller om det då bara blir skrikigt.

T
Den här äldre typen av överfalsade dörrar är ofta uppbyggda av ramvirke och sen oljehärdad board (masonite) på det. Sen har man fräst en fals på insidan. Typiskt utseende är som på din andra bild.
Varianten som ni har gjordes ofta med en list på utsidan som en ram och sen tapetserades det innanför ramen.

Den tredje bilden är dörrar av samma typ och då har man yttersta delen av ramvirket av samma träslag som faneret som man lagt på ytorna.

Att fanéra om dina dörrar går, men det är inte helt enkelt, och kommer att bli svårt att få riktigt bra på kanterna eftersom ramvirket inte är av ädelträ utan furu eller liknande.

Vad har du för verkstad att vara i och vad har du för erfarenhet av att snickra? För att fanéra dörrarna du har kommer du att behöva ta bort den tapet som är på ytan, innanför kantlisten/ramen, och även hyvla ner ramen innan du spacklar och slipar utan helt slät.
Sen behöver du en plan yta att spänna ner dörren emot, stora fanér och sen antingen en skiva eller en vakuumpress för att sätta fanéret i press när du har limmat det med kontaktlim. Inget som är helt omöjligt men kräver som sagt tillgång till verktyg, plats och lite kunskap.

• Gilla
LeSnow
  • Laddar…
Har du brutit dig in i vårat hus för 15 år sen och tagit bilder? Nej men allvarligt några av våra garderober såg närapå exakt ut som första bilden, försts målade vi "Stockholmsvitt", var nöjda nåt år, byttte till nåt grått, var aldrig nöjda, aptråkig, sen nån brunbeige, funkade ett tag men nu har vi bytt till nånting liknande originalfärgen, mintgrön matt pastellfärg, det tar verkligen fram resten av 50-talshuset och man blir glad varje morgon. Mitt förslag är köp en relativt billig lågtrycksspruta, under 2000kr för en Bosch, finns billigare och testa med rätt svala matta pastellfärger, babyblått, mintgrönt, rosa osv..
Dessa garderober ser ut att kräva dessa färger.

Prova googla på "pastell 50 tal luckor" och kolla bilderna, mest kök men nästan alla är vansinnigt snygga enligt mig.

Nya knoppar/handtag gör underverk. Har exakt de garderoberna i vitt och det var exakt såna knoppar på dörrarna tidigare. Satte dit handsmidda handtag och de fick en helt annan känsla.

V Ville_Vessla skrev:
Prova googla på "pastell 50 tal luckor" och kolla bilderna, mest kök men nästan alla är vansinnigt snygga enligt mig.
Tack!

T Testarn skrev:
Den här äldre typen av överfalsade dörrar är ofta uppbyggda av ramvirke och sen oljehärdad board (masonite) på det. Sen har man fräst en fals på insidan. Typiskt utseende är som på din andra bild.
Varianten som ni har gjordes ofta med en list på utsidan som en ram och sen tapetserades det innanför ramen.

Den tredje bilden är dörrar av samma typ och då har man yttersta delen av ramvirket av samma träslag som faneret som man lagt på ytorna.

Att fanéra om dina dörrar går, men det är inte helt enkelt, och kommer att bli svårt att få riktigt bra på kanterna eftersom ramvirket inte är av ädelträ utan furu eller liknande.

Vad har du för verkstad att vara i och vad har du för erfarenhet av att snickra? För att fanéra dörrarna du har kommer du att behöva ta bort den tapet som är på ytan, innanför kantlisten/ramen, och även hyvla ner ramen innan du spacklar och slipar utan helt slät.
Sen behöver du en plan yta att spänna ner dörren emot, stora fanér och sen antingen en skiva eller en vakuumpress för att sätta fanéret i press när du har limmat det med kontaktlim. Inget som är helt omöjligt men kräver som sagt tillgång till verktyg, plats och lite kunskap.
Stort tack för utförligt svar. Källaren har en liten snickeridel och vi kommer inte använda ytan i källaren till en början. Men när jag läser ditt svar så fick jag nog svaret jag behöver - har inte snickrat sen träslöjden, och där var jag ingen större talang, tror inte jag har vilat mig i form. Kanske börjar med att måla om och testar att fanera om något år.

T
J jonasdenohandige skrev:
Stort tack för utförligt svar. Källaren har en liten snickeridel och vi kommer inte använda ytan i källaren till en början. Men när jag läser ditt svar så fick jag nog svaret jag behöver - har inte snickrat sen träslöjden, och där var jag ingen större talang, tror inte jag har vilat mig i form. Kanske börjar med att måla om och testar att fanera om något år.
Du kan ju öva fanéring på lite mindre ytor till en början om du gör en låda, högtalare eller liknande.

Jag tror målning kan vara en bra lösning just nu. 👍

• Gilla
jonasdenohandige
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.