När vi byggde för två år sedan så hjälpte det inte att få medgivande från grannen. Är det attefallshus så måste det vara minst 4,5 m från tomtgräns oavsett vad grannen säger. Vill man bygga närmare än så blir det ett vanligt bygglov och ev tillstånd från grannen om det krävs. Det var svaret vi fick av Vallentuna kommun när vi skulle bygga.

M
E Erik -74 skrev:
När vi byggde för två år sedan så hjälpte det inte att få medgivande från grannen. Är det attefallshus så måste det vara minst 4,5 m från tomtgräns oavsett vad grannen säger. Vill man bygga närmare än så blir det ett vanligt bygglov och ev tillstånd från grannen om det krävs. Det var svaret vi fick av Vallentuna kommun när vi skulle bygga.
Så här säger PBL
”Om ett attefallshus ska uppföras närmare gränsen än 4,5 meter och berörda grannar inte ger sitt medgivande är det inte en bygglovsbefriad komplementbyggnad. I det fallet måste bygglov sökas för en bygglovspliktig komplementbyggnad.”

Det tolkar iaf. jag som att det endast krävs bygganmälan om man har medgivande.

Så skulle man kunna tolka det. Men då det inte står så rakt ut så blir jag tveksam. Dock så fick vi svaret att det inte var ett attefallshus om det var närmare än 4,5 m av Vallentuna kommun. Kan även vara att detta fortfarande är relativt nytt och kommuner gör egna tolkningar. I vårt fall ägde vi även grannfastigheten och tyckte själva att det var ok, men det gjorde inte kommunen. En annan sak som skiljer sig mellan kommuner är när man får ansöka om att bygga attefallshus. Vi fick göra det i samband med att vi fick startbesked att bygga huset. Vilket var toppen, speciellt som vi även ville bygga ut huset med 15 kvm attefallsutbyggnad, då kunde vi gjuta en stor platta direkt och bygga allt på en gång. Andra har behövt slutbesked innan de kunnat söka.

TRJBerg
M Markarbetaren skrev:
Så här säger PBL
”Om ett attefallshus ska uppföras närmare gränsen än 4,5 meter och berörda grannar inte ger sitt medgivande är det inte en bygglovsbefriad komplementbyggnad. I det fallet måste bygglov sökas för en bygglovspliktig komplementbyggnad.”

Du menar "endast krävs bygganmälan om man inte har medgivande" väl?

Kan det varit närmare än 4,5m från gata/kommunal mark?
I det läget brukar (kan?) inte kommunen stå för ett medgivande utan kräva bygglov.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Han menar nog det han skrev. Ger de grönt ljus räcker anmälan, annars är det bygglov som gäller.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
TRJBerg
C C.Lundin skrev:
Han menar nog det han skrev. Ger de grönt ljus räcker anmälan, annars är det bygglov som gäller.
Det är ju det jag skriver, inte det han skrev.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Kan det varit närmare än 4,5m från gata/kommunal mark?
I det läget brukar (kan?) inte kommunen stå för ett medgivande utan kräva bygglov.
I mitt fall var det 4,5 m mot vägen och vi ville ha mindre än 4,5 m mot grannfastigheten som i vårt fall var vår egen. Men det fick vi inte

TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är ju det jag skriver, inte det han skrev.
Nej, du skrev att det krävs anmälan om man inte har medgivande. Det som diskuteras är att det i sådana fall krävs bygglov.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
TRJBerg
C C.Lundin skrev:
Nej, du skrev att det krävs anmälan om man inte har medgivande. Det som diskuteras är att det i sådana fall krävs bygglov.
Du har rätt, "anmälan" blev "bygglov" i mitt huvud!

M Markarbetaren skrev:
jag undrar hur detta medgivande står sig om dom säljer och flyttar? Kan den nya grannen då säga "det där får du ta bort, jag vill inte ha det så nära min tomtgräns"?
Är byggnaden redan klar och uppförd med bygglov/-anmälan klar är det aldrig några problem. Har du däremot fått ett löfte från en granne som avlider/flyttar innan du hinner bygga är det knepigare. Då gäller det förmodligen att den nye grannen är medveten om löftet vid försäljningen, lite som med ett oinskrivet servitut.

M
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nej bygganmälan krävs alltid. Skillnad på bygglov och bygganmälan, ja du är med på hur jag menar:)

Utsättaren Utsättaren skrev:
Inte bara det, grannmedgivandet skickar man ju in till kommunen när man anmäler så det kommer att bli diariefört och arkiverat där. Tror inte kommunen ger startbesked om man inte har bifogat ett medgivande.
Kommunen ger startbesked vid anmälan även om det inte finns grannmedgivande inskickat. Det är för sin egen skull och för att undvika tjafs man ska begära skriftliga dokument. Vid bygglov görs däremot ett grannhörande under handläggningsprocessen.

M Markarbetaren skrev:
Så här säger PBL

Stämmer.

E Erik -74 skrev:
Så skulle man kunna tolka det. Men då det inte står så rakt ut så blir jag tveksam. Dock så fick vi svaret att det inte var ett attefallshus om det var närmare än 4,5 m av Vallentuna kommun. Kan även vara att detta fortfarande är relativt nytt och kommuner gör egna tolkningar. I vårt fall ägde vi även grannfastigheten och tyckte själva att det var ok, men det gjorde inte kommunen. En annan sak som skiljer sig mellan kommuner är när man får ansöka om att bygga attefallshus. Vi fick göra det i samband med att vi fick startbesked att bygga huset. Vilket var toppen, speciellt som vi även ville bygga ut huset med 15 kvm attefallsutbyggnad, då kunde vi gjuta en stor platta direkt och bygga allt på en gång. Andra har behövt slutbesked innan de kunnat söka.
Är man korrekt ska slutbesked för huvudbyggnad finnas innan man kan göra en Attefallsåtgärd men av smidighet ”slirar” en del kommuner där för att all byggnation ska kunna göras på en gång (som gjutandes av din platta). Men om någon skulle ifrågasätta tillvägagångssättet och ärendet skulle prövas vet jag inte hur resultatet skulle bli eftersom det enligt PBL är fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.