3 936 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Gäller gammalt avtalsservitut för avlopp för ett minireningsverk?
Sida 1 av 2
Hej,
grannen har ett avtalsservitut från 50-talet för avlopp. och en gammal trekammarbrunn på min tomt. Nu har kommunen sagt att han måste bygga ny avloppsanläggning och det krävs ett minireningsverk.
Min fråga är om servitutet automatiskt gäller för detta? Vill helst slippa ett minireningsverk på min tomt med allt det innebär och grannen har gott om plats samt avrinning på sin egen mark.
Någon som stött på detta problem?
grannen har ett avtalsservitut från 50-talet för avlopp. och en gammal trekammarbrunn på min tomt. Nu har kommunen sagt att han måste bygga ny avloppsanläggning och det krävs ett minireningsverk.
Min fråga är om servitutet automatiskt gäller för detta? Vill helst slippa ett minireningsverk på min tomt med allt det innebär och grannen har gott om plats samt avrinning på sin egen mark.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Svårt att veta utan att se ordalydelsen i servitutet. Är det generellt skrivet kan servitutet gälla oavsett avloppstyp, men det kan lika gärna vara skrivet som att brunn och infiltration får anläggas på din mark och då kan andra typer av anläggningar exkluderas.
Att du vill bli av med det intrång som servitutet utgör är inget konstigt i sig, men det är å andra sidan därför servitut skapas – för att härskande fastighet ska ha en rättighet oavsett vad framtida ägare på andra sidan gränsen tycker.
Att du vill bli av med det intrång som servitutet utgör är inget konstigt i sig, men det är å andra sidan därför servitut skapas – för att härskande fastighet ska ha en rättighet oavsett vad framtida ägare på andra sidan gränsen tycker.
Ett servitut är lokaliserat, d v s det avser intrång på viss mark. Om servitutstexten anger t ex att en tvåkammarbrunn och infiltration får anläggas och de anlades med stöd av servitutet av ägaren av grannens fastighet så är servitutet lokaliserat just till dessa ytor. Det innebär att grannen idag inte har rätt att ta andra ytor i bruk med härskande servitutsrätt. D v s du riskerar i alla fall inte att det poppar upp avloppsanläggningar på annan mark än den som redan är belastad av servitutet med befintliga avloppsreningsanläggningar. (Om nu andra ytor inte anges i servitutstexten, ovanligt.
Detta spelar rätt stor roll för normalt får man inte infiltrera på samma mark man redan har infiltrerat på. Alltså måste den delen av avloppsreningsanläggningen flyttas. Kommunens miljönämnd nekar. Så när grannen ska anlägga ny avloppsreningsanläggning så går det vanligen inte att nyttja servitutets mark för infiltrationen utan jungfrulig mark behövs. Och någonstans måste ju vattnet ta vägen när det kommer från avloppsreningsverket, typ 650 l per dygn.. Detta kan sätta stopp för att nyttja din mark tänker jag.
Men för att komma vidare behövs som sagt den exakta servitutstexten.
Detta spelar rätt stor roll för normalt får man inte infiltrera på samma mark man redan har infiltrerat på. Alltså måste den delen av avloppsreningsanläggningen flyttas. Kommunens miljönämnd nekar. Så när grannen ska anlägga ny avloppsreningsanläggning så går det vanligen inte att nyttja servitutets mark för infiltrationen utan jungfrulig mark behövs. Och någonstans måste ju vattnet ta vägen när det kommer från avloppsreningsverket, typ 650 l per dygn.. Detta kan sätta stopp för att nyttja din mark tänker jag.
Men för att komma vidare behövs som sagt den exakta servitutstexten.
Jag har begärt ut akten för servitutet så får återkomma med exakta texten. Rubriken är ”Brunn m m”
Låter bra att det inte skall kunnas tas mer mark i anspråk då det nu bara är trekammarbrunn och ingen infiltrationsanläggning. Fått information att skyddsvärdet i området innebär att minireningsverk krävs för nya anläggningar.
Låter bra att det inte skall kunnas tas mer mark i anspråk då det nu bara är trekammarbrunn och ingen infiltrationsanläggning. Fått information att skyddsvärdet i området innebär att minireningsverk krävs för nya anläggningar.
Du får ett exempel på ett officialservitut vid vårt fritidshus som ska vara skrivet för att anläggning ska kunna förnyas. mera än så står det inte.
"Rätt att behålla, underhålla och förnya avloppsbrunn med ledningar och infiltration"
I ert fall, vart tar vattnet vägen från grannens brunn? Finns det inga ledningar i marken från brunnen?
"Rätt att behålla, underhålla och förnya avloppsbrunn med ledningar och infiltration"
I ert fall, vart tar vattnet vägen från grannens brunn? Finns det inga ledningar i marken från brunnen?
Med den skrivningen är servitutet rätt avgränsat och det får endast röra sig om den avloppsbrunn med ledningar och infiltration på den plats där den ligger idag. Härskande fastighets ägare får således inte installera andra avloppsreningsanläggningar som ökar utbredningen på marken som tas i anspråk på tjänande fastighet. Gissningsvis kan "avloppsbrunn" läsas lite bredare så att t ex en gammal trekammarbrunn kan bytas ut mot ett minireningsverk. Kan debatteras om de är samma sak eller inte. Jag lutar nog mot att det är det.A AndersS skrev:
Redigerat:
Intressant. Finns det då några möjligheter att kräva att härskande fastighetsägare "städer upp" efter sig nu då den befintliga lösningen inte längre får användas? Dvs gräva upp, ta bort och återställa marken, i princip också eliminera servitutet som inte heller längre behövs
Precis, i de fall krav tillkommer på ny teknik för avloppshantering så kan det innebära t.ex. minireningsverk om man ser det som del av avloppsbrunn och omfattas av servitut.Claes Sörmland skrev:
Sedan måste man se det utifrån plats och omgivning hur påverkan blir tjänande fastighet.
Ja det kan man och den principen har stöd i 14 kap. 6 § jordabalken:K krambriw skrev:
6 § Ägaren av den härskande fastigheten skall vid servitutets utövning förfara så, att den tjänande fastigheten icke betungas mer än nödvändigt.
Har den härskande fastighetens ägare på den tjänande fastigheten väg, byggnad eller annan anläggning, åligger det honom att hålla den i sådant skick att skada eller olägenhet icke vållas onödigtvis.
I praktiken är det dock som vanligt med sådana här civilrättsliga grannerelationer, det är svårt att tvinga grannen eftersom det inte finns någon servitutspolis att ringa. Den lagliga väg som finns vid oenighet är domstol.
Det går ett rör ner till strandkanten från brunnen vad jag vet. Detta är gamla grejer och vet inte exakt hur rören ligger.A AndersS skrev:Du får ett exempel på ett officialservitut vid vårt fritidshus som ska vara skrivet för att anläggning ska kunna förnyas. mera än så står det inte.
Låter rimligt att ny tekniklösning som inte tar mycket mer plats kan anses täckas av servitutet.A AndersS skrev:
Det låter på din beskrivning som att det finns förutsättningar att ändra på servitutet med stöd av fastighetsbildningslagen 7 kap. 4 §.B bollen25 skrev:Hej,
"Har ändrade förhållanden inträtt efter servitutets tillkomst, får servitutet ändras, om det skulle innebära väsentlig fördel för den tjänande eller den härskande fastigheten utan att för den andra medföra olägenhet av betydelse. Lag (2010:1003)."
Du kan argumentera för att minireningsverk inte fanns som alternativ när servitutet skrevs för så länge sedan och att grannen idag har plats på sin fastighet för sin avloppsanläggning. Vid tiden för servitutsupplåtelsen var väl nuvarande lösning enda tänkbara.
Du får fundera på vilka fördelar som uppstår för din fastighet om du slipper minireningsverket, och använda dessa fördelar som argument.
Du bör räkna med att sträckan där röret finns omfattas av avtalsservitutet om det också är på din fastighet.B bollen25 skrev:
Så när du får dokument gällande servitutet vet du mera om förutsättningarna och hur du kan ta det vidare.
Sådant direktutsläpp i vatten lär inte miljökontoret tillåta när tillstånd för en ny anläggnings söks.B bollen25 skrev:
Normalt vill man ha robusthet i systemet så att det finns en redundans när minireningsverk fallerar och fallerar gör de regelbundet. En sådan kan t ex vara utsläpp via infiltration i mark eller i alla fall via en markbädd eller minimalt ett grusdike. Nu talar vi om rätt stora anläggningar som tar rätt rejält med mark i anspråk (man måste ju kunna underhålla dem genom grävning så de kräver stor yta av det skälet) som kanske inte ryms i ett servitut för en gammal slamavskiljande brunn med direktutsläpp i vatten.