Hej jag funderar på att skaffa en ny avfuktare till vår krypgrund på 126 kvadratmeter. Vårt hus är ett Älvsbyhus som är byggt 2009 på 126 kvadratmeter och en plan, vinkelhus . Vår befintliga avfuktare har stått i krypgrunden sedan huset byggdes och varit igång 24 timmar per dygn. Den har även varit med om en översvämning i krypgrunden men fungerar trots det. Dock håller jag nu på att jaga strömtjuvar här hemma för att jag tycker vårt hem drar lite väl mycket ström trots att vi är väldigt energimedvetna och använder oss av tibber och laddar bilen tvättar diskar städar med mera med mera endast då priset är som lägst per timme.
Jag funderar därför nu på om vår avfuktare är en bov i det hela i med att den är så pass gammal och har varit med om en översvämning så kanske den drar onödigt mycket ström....
Vad tror ni? Kan det vara lämpligt att byta ut den mot en nyare modell?
Den vi har är som sagt en woods från 2009 en sådan vit som står på fyra hjul.
Jag vet om att man egentligen skall ha ett ordentligt avfuktningssystem i krypgrunden men just nu finns inga pengar till det så att vi får köpa något liknande i så fall fast nyare och mer energisnålt och så får vi uppgradera till ett riktigt rejält system längre fram. Men tror ni att det kan vara en bra idé att uppgradera sig till en nyare maskin?
När jag kollar i tibber-appen en vanlig dag och ingen bil står på laddning så förbrukar vårt hus cirka 500 watt och kopplar jag då bort befintlig avfuktare så går förbrukningen ner till 250 watt.... Är detta en normal förbrukning på en liten avfuktare? Kommer det vara typ samma om jag köper en ny eller blir det betydligt bättre?
Funderar på denna
WOODS SW38FM AVFUKTARE
https://www.bauhaus.se/avfuktare-wo...EkEmMGEaEMvKdBoCPLEQAvD_BwE#go-to-description
Jag funderar därför nu på om vår avfuktare är en bov i det hela i med att den är så pass gammal och har varit med om en översvämning så kanske den drar onödigt mycket ström....
Vad tror ni? Kan det vara lämpligt att byta ut den mot en nyare modell?
Den vi har är som sagt en woods från 2009 en sådan vit som står på fyra hjul.
Jag vet om att man egentligen skall ha ett ordentligt avfuktningssystem i krypgrunden men just nu finns inga pengar till det så att vi får köpa något liknande i så fall fast nyare och mer energisnålt och så får vi uppgradera till ett riktigt rejält system längre fram. Men tror ni att det kan vara en bra idé att uppgradera sig till en nyare maskin?
När jag kollar i tibber-appen en vanlig dag och ingen bil står på laddning så förbrukar vårt hus cirka 500 watt och kopplar jag då bort befintlig avfuktare så går förbrukningen ner till 250 watt.... Är detta en normal förbrukning på en liten avfuktare? Kommer det vara typ samma om jag köper en ny eller blir det betydligt bättre?
Funderar på denna
WOODS SW38FM AVFUKTARE
https://www.bauhaus.se/avfuktare-wo...EkEmMGEaEMvKdBoCPLEQAvD_BwE#go-to-description
Redigerat:
Jag undrar precis samma sak! Har Älvsbyhus med 121m² och avfuktare från 2006!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Arbetstid och kostnad för utbyte avfuktare i krypgrund
Grund & Markarbeten -
Hur felsöker jag krypgrundsavfuktaren CTR300TT2?
Grund & Markarbeten -
Älvsbyhus - Avfuktare i krypgrund
Grund & Markarbeten -
Köpa hus, luftavfuktare krypgrund
Grund & Markarbeten -
"Bygga" egen krypgrundsavfuktare.
Grund & Markarbeten