5 209 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Gabondörrar igen, flåt
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Jag har kört med vanlig snickerifärg (vattenburen). Först slipa 120 papper, sedan snickeriskackel HELA dörren, drag av så det bara fyller håligheter i ytan, slipa 120, grunda, färdigstryk x 2. Använd gärna roller, men efterdra omedelbart varje rad med en moddlare (bred pensel). Då får du synliga penseldrag och dörren blir en vacker trädörr, istället för en död yta à la kökslucka.
Produkter som diskuteras: "moddlare"
Anstrykare & moddlare 50 mm
Till karm, lister & köksluckor
169 kr inkl moms
Läs mer
Har sprutat en dörr med vattenburen oljefärg 2 ggr. Har spacklat endast skador. Färgen har torkat 2 dygn och den är torr, dvs. jag kan ta tag i den hårt utan att något händer. Men, den känns ändå inte kruttorr. Den känns lite "fet" då jag stryker händerna över den. Törs inte spruta på latexfärgen eftersom den inte känns "kruttorr". Någon som känner igen sig?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
För en modern vattenburen färg att genomhärda tar det ca en vecka. Vågar inte rekommendera något angående latexfärgen som skikt 3, men jag hade testat.
Jag målade ett par Gabondörrar med vanlig Beckers vattenburna snickerifärg och på en dörr slog det bruna igenom ordentligt efter något år. Ser jättefult ut. Har målat fönsterkarmar med Beckers vattenburna oljefärg, och kvistarna slog igenom i stort sett omedelbart...
Idag litar jag inte på någon vattenburen färg utan ett par lager oljegrund eller shellack under.
Idag litar jag inte på någon vattenburen färg utan ett par lager oljegrund eller shellack under.
Jag har konstaterat, och andra har påpekat det, att det tar väldigt lång tid innan vattenburen oljefärg har härdat ordentligt. Det är väl så att det är först då lösningsmedlet har avdunstat som färgen kan betraktas som torr. Kan det vara så att om man övermålar en vattenburen oljefärg med latexfärg för tidigt kan det kvarvarande vattnet göra att lasyren får möjlighet att vandra igenom färglagren? JPW tycks ju dock ha använt enbart oljefärg.
Finns det fler teorier??
Finns det fler teorier??
Köpte vit färg hos en Nordsjö-affär som bläddrade upp Nordsjös råd för målning av fanerade ytor.
Grundfärg 1x READY 40 lösningsmedelsbaserad alkydoljesnickerigrund färdigmålning 2x READY 40 lösningsmedelsbaserad alkydsnickerifärg. Måla gärna med fin roller.
Varje lager härdade på sådär 8 timmar, inga genomslag efter 1/2 år.
Dessutom: De flesta 50-talsgabondörrar är fanerade på en masonitskiva, som i sin tur är limmad över en träkärna. Senare halvan av 60-talet ersattes träkärnan av bikakepapp inom en träram. Dörrarna med masonit på träkärna kan man lätt fräsa en ram eller annat mönster i, de klarar ett fräsdjup av sådär 2,75 mm. En stor vit yta blir för dominerande i rummet, nämligen.
Grundfärg 1x READY 40 lösningsmedelsbaserad alkydoljesnickerigrund färdigmålning 2x READY 40 lösningsmedelsbaserad alkydsnickerifärg. Måla gärna med fin roller.
Varje lager härdade på sådär 8 timmar, inga genomslag efter 1/2 år.
Dessutom: De flesta 50-talsgabondörrar är fanerade på en masonitskiva, som i sin tur är limmad över en träkärna. Senare halvan av 60-talet ersattes träkärnan av bikakepapp inom en träram. Dörrarna med masonit på träkärna kan man lätt fräsa en ram eller annat mönster i, de klarar ett fräsdjup av sådär 2,75 mm. En stor vit yta blir för dominerande i rummet, nämligen.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Alltså, moderna proffsfärger möter proffsens krav, att det ska gå fort. Köper du Nordsjö, Alcro eller Caparol: s proffsprodukter, då är det möjligt att färdigmåla alla behandlingar på 8 timmar. Sedan genomhärdar allt sammans under en vecka.
Köper du Beckers, Rusta eller Nordsjös Sandolin, då får du lite sämre egenskaper i produkterna.
Jag säger inte att det löser hela ditt problem, men att inte använda riktiga grejer, är att be om trassel. Jag har aldrig drabbats av genomblödning på en Gabondörr. Har aldrig målat med Beckers heller....
Köper du Beckers, Rusta eller Nordsjös Sandolin, då får du lite sämre egenskaper i produkterna.
Jag säger inte att det löser hela ditt problem, men att inte använda riktiga grejer, är att be om trassel. Jag har aldrig drabbats av genomblödning på en Gabondörr. Har aldrig målat med Beckers heller....
Väcker en gammal tråd till liv.
Det är så intressant att vissa säger så och vissa säger annat. Jag tror inte det finns ett bra svar helt enkelt.
Har själv 5 dörrar just nu. Blev rekommenderad och läste även på forumet om panelgrund från Beckers först. Körde på det. På 2 av dörrarna får jag genomslag av faneren, över hela dörrarna, utom vid handtagen där metallplattan satt. Så ja, detta efter första lackmålningen, men jag gissar att det blir så efter 2:a också. Så nu är jag så arg att jag ine tog och testade med shellack först. Blir väl att slipa ner allt och börja om ...
Det är så intressant att vissa säger så och vissa säger annat. Jag tror inte det finns ett bra svar helt enkelt.
Har själv 5 dörrar just nu. Blev rekommenderad och läste även på forumet om panelgrund från Beckers först. Körde på det. På 2 av dörrarna får jag genomslag av faneren, över hela dörrarna, utom vid handtagen där metallplattan satt. Så ja, detta efter första lackmålningen, men jag gissar att det blir så efter 2:a också. Så nu är jag så arg att jag ine tog och testade med shellack först. Blir väl att slipa ner allt och börja om ...
Klicka här för att svara