1 652 029 läst ·
17 673 svar
1652k läst
17,7k svar
GAAAAHHHH!!!
Menar du om jag läser exempelvis facklitteratur i traditionell bokform? Ja absolut men de läser man (jag) ofta på ett helt annat sätt.K Kane skrev:
En roman är normalt sekventiellt från början till slut och sen är den klar. En fackbok är det ofta vissa delar som är relevanta och då tycker jag nog en traditionell bok ger bättre överblick och helt enkelt är lättare att använda. Men visst, välstrukturerad sökbar PDF på en dator kan också fungera men då är vi inne på något annat än den läsplatta ”i hängmattan” som jag tänkte på.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Jag förstår inte riktigt varför det ska ta så lång tid om de har saker på lager, men 🤷🏼♀️Jumos skrev:
Jag köper mycket böcker från Adlibris, och leveranstiderna är alltid enormt mycket längre än de anger! Men eftersom de är väldigt mycket billigare än andra bokhandlar så slår snåltarmen in och även nästa beställning görs från dem…
Det har mynnat ut i att jag beställer typ 10 böcker åt gången och beställer 10 nya direkt den första beställningen landat hos mig för att slippa en lång väntetid utan något att läsa 😅
Däremot har Amazon ofta bra priser även på böcker och de levererar normalt på några dagar, inte veckor.
Andra garnbutiker levererar inom någon vecka, så jag begriper verkligen inte vad Adlibris sysslar med. Kommer nog undvika dem i fortsättningen.
Jag har testat, och även om jag förstår storheten i att kunna bära med mig ett helt bibliotek bara i en padda så funkar det inte för mig. Jag önskar att jag hade gillat det, men jag sjunker av nån anledning inte in i böckerna på samma sätt - det är likadant när jag ska läsa fackböcker eller arbetsrelaterade rapporter. Det är som att jag undermedvetet bestämt mig för att det som är värt att läsa ska läsas på papper. Det hade varit både mer praktiskt och billigare att läsa digitalt!Alfredo skrev:
Jag har länge funderat på att prova beställa från Amazon men inte kommit mig för, jag kanske ska testa det nästa gång! Det borde kunna funka bra eftersom jag i princip bara läser på engelska, så det borde finnas ett utbud att välja mellan.Satsuki skrev:
Jag förstår inte riktigt varför det ska ta så lång tid om de har saker på lager, men 🤷🏼♀️
Däremot har Amazon ofta bra priser även på böcker och de levererar normalt på några dagar, inte veckor.
Andra garnbutiker levererar inom någon vecka, så jag begriper verkligen inte vad Adlibris sysslar med. Kommer nog undvika dem i fortsättningen.
Fan helvetes skit. Körde 3 omgångar och nu e15 igen. Känns som sista försöket nu sen är det väl bara pynta. 7år gammal så tycker den borde hålla ett tag tillO olofh skrev:
Relevant fråga, och svaret är faktiskt nej! Jag har bara testat på ipaden (och dataskärmar då gällande det jobbrelaterade), jag tror inte att jag kommit i kontakt med någon renodlad läsplatta nån gång. Synd att jag inte känner någon (vad jag vet) som har en jag kan testa. Jag kanske måste klämma lite på en sån nästa gång jag åker på elektronikaffär. Om det är stor skillnad mellan en sån och en iPad så känns inte dörren helt stängd för e-läsning.Alfredo skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 158 inlägg
Imponerande!Jumos skrev:
Det fanns ju i somras (och finns säkert fortfarande) en trend att håna framför allt manligt läsande i offentligheten. Nu vet jag att du inte faller inom just den kategorin, men ändå. Allt läsande är i mina ögon gott.
Kudos!
Jag tycker det är stor skillnad.Jumos skrev:
- Mycket lättare, lättare än många fysiska böcker.
- Skärm som funkar oavsett mörker eller starkt solsken, och går att justera till det man tycker är behagligt.
- Batteritid som gör det till en ickefråga.
- Det finns vattentäta modeller. Jag läser en hel del flytande på en luftmadrass i poolen.
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/lasplattor/kobo-libra-colour-lasplatta-7-svart-p22143
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om de ändå hade kommit här och tryckt ner pinnar. Istället fick vi en bil som sprutade försegling och grus. Över hela vägen! Vi har lätt över en kilometer med smågrus nu som rasslar och smattrar under bilen.FredrikR skrev:
Tack för tipset, jag ska hålla korpgluggarna öppna!Alfredo skrev:
Jag tycker det är stor skillnad.
Jag har den svartvita föregångaren till denna.
- Mycket lättare, lättare än många fysiska böcker.
- Skärm som funkar oavsett mörker eller starkt solsken, och går att justera till det man tycker är behagligt.
- Batteritid som gör det till en ickefråga.
- Det finns vattentäta modeller. Jag läser en hel del flytande på en luftmadrass i poolen.
[länk]
[bild]
Allvetare
· Västra götaland
· 10 913 inlägg
Läsplattor är rimliga att läsa böcker på (jämfört med vanlig skärm), men ack så tråkigt..Jumos skrev:
Relevant fråga, och svaret är faktiskt nej! Jag har bara testat på ipaden (och dataskärmar då gällande det jobbrelaterade), jag tror inte att jag kommit i kontakt med någon renodlad läsplatta nån gång. Synd att jag inte känner någon (vad jag vet) som har en jag kan testa. Jag kanske måste klämma lite på en sån nästa gång jag åker på elektronikaffär. Om det är stor skillnad mellan en sån och en iPad så känns inte dörren helt stängd för e-läsning.
Jag köpte en Sony som var bland de första som kom med e-ink-skärm, men tyvärr är batteritiden nuförtiden 25 sekund typ.... Mycket bättre med riktiga böcker....
Kan väl tillägga att min syn börjar ge mig problem med liten stil i många fysiska böcker. En läsplatta kan jag till och med använda utan läsglasögon eller mer vanligt med stor barnboksstil och läsglasögon. Stor still kan man givetvis även få på en surfplatta men tydlighet i stark sol tycker jag fungerar dåligt.