mrsnhp mrsnhp skrev:
Är den tillräckligt stor för större husspindel? Den största jag har sett mätte närmre 10 cm mellan benen, den var som tur är redan utomhus. Målarna som höll på att fixa fasaden var dock mindre roade.
Nej, men det finns säkert större modeller. Med den storleken som då behövs så kan man ju fånga möss också om man vill...

Edit: Utifrån denna info så skulle jag säga att det går:
Större husspindel bredvid en linjal som visar spindelns storlek på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C cpalm skrev:
Avtalet är till synes tokigt formulerat. Som jag läser det innebär det ordagrant att om de informerar för sent, t.ex. dagen innan prishöjningen, skulle du alltså inte ha någon rätt alls att säga upp avtalet.

Det som normalt gäller är att de måste informera minst en månad innan för att ändringen skall vara giltig.
Och man har sedan fram till ändringsdagen på sig att säga upp utan särskilda villkor.
Ja men precis, jag funderade oxå på att det är lite bakvänt skrivet.
De vill att det det ska stå så som kundtjänst säger men lydelsen anger nåt annat.
Och jag har som sagt kunnat säga upp avtal så här tidigare med det som ”normalt gäller” som du skriver.

Frågan är nu bara hur jag ska kunna övertyga Ownit om deras miss.
Jag har tid att ha telefonen i kö när jag sitter i distansmöten i studierna…

A AndersS skrev:
Jag kan ta dem i händer och min fru har inte samma lugn.
Hon undrar vem jag köper mikrotofflor som dämpar stegljud.
Hon är klok hon. Den största husspindeln som jag sett och fångat traskade över parkettgolvet här hemma kunde man faktiskt höra när den rörde sig över golvet. Trodde inte det var möjligt, men så var fallet. Helt galet. Obehagligt stora.

M MasMats skrev:
Hon är klok hon. Den största husspindeln som jag sett och fångat traskade över parkettgolvet här hemma kunde man faktiskt höra när den rörde sig över golvet. Trodde inte det var möjligt, men så var fallet. Helt galet. Obehagligt stora.
Hade en liknande upplevelse när jag tapetserade ett rum och hade tagit ned taklisterna. Plötsligt hör jag något som går bakom mig, vänder mig om och får då den största husspindel jag någonsin har sett i ansiktet. Saken är att den bodde i köksfönstret en våning upp och vi lät den vara då den var intressant för barnen att titta på då den var så stor, men jag visste inte att den skulle kunna ta sig genom bjälklaget till mitten av huset och dyka upp några centimeter från ansiktet. DÅ hoppade jag till...

Gaaah. En nära vän förlorade sin mamma förra veckan (lungcancer) och sin pappa igår (levercancer). Vännen är strax över 40 och båda föräldrarna var strax under 70, livet är orimligt orättvist ibland.

• Ledsen
Maria T och 14 till
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Hade en liknande upplevelse när jag tapetserade ett rum och hade tagit ned taklisterna. Plötsligt hör jag något som går bakom mig, vänder mig om och får då den största husspindel jag någonsin har sett i ansiktet. Saken är att den bodde i köksfönstret en våning upp och vi lät den vara då den var intressant för barnen att titta på då den var så stor, men jag visste inte att den skulle kunna ta sig genom bjälklaget till mitten av huset och dyka upp några centimeter från ansiktet. DÅ hoppade jag till...
Ja, nu har de börjat visa sig, de brukar komma denna tiden på året. Senast i går kväll dök en bamsing upp vid bäddsoffan.. jag lät den vara 🕷️
Man kanske skulle köpa den där fångaren som visades, får också in mkt getingar under somrarna....🐝

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
S
GAAAAAHHHH!

Var ute i skogen i fjällen idag. Har hittills fått ut 7-8 älglöss ur håret och en 2-3 på övriga kroppen.

Samma sak vid den här tiden förra året…

• Ledsen
  • Wow
hapazard och 1 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Ja, nu har de börjat visa sig, de brukar komma denna tiden på året. Senast i går kväll dök en bamsing upp vid bäddsoffan.. jag lät den vara 🕷️
Man kanske skulle köpa den där fångaren som visades, får också in mkt getingar under somrarna....🐝
Fast en så stor husspindel är flera år gammal. Läste nån gång att de växer cirka en cm per år.

K
E Eld skrev:
Fast en så stor husspindel är flera år gammal. Läste nån gång att de växer cirka en cm per år.
Hur gammal den här spindeln är vet varken du elr jag
Jag slår inte ihjäl alla spindlar som finns här i mitt gamla hus. Möjligtvis när nån sitter på väggen vid sängen...

Mikael_L
K Kakelugnen566 skrev:
Jagar och äter inte Hampus spindlarna?
Det gör vår Frasse i alla fall.

K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jagar och äter inte Hampus spindlarna?
Det gör vår Frasse i alla fall.
Hm, minns inte om han gjorde det förra hösten, 🤔 men ska hålla koll! Flygfän däremot brukar han försöka fånga 🪰 🐈‍⬛

K
GAAAAHHHH!!!! Skulle fylla hönsens 5-liters vattenspann och naturligtvis brast handtaget när jag skulle lyfta det från diskbänken..
ja resten är inte så svår att räkna ut..
😡

• Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nån på gatan eldar fortfarande olja?
Får man släppa fram ett mini-gaaah?
(Kul namn på företaget föv.)
[bild]
Är nog spillolja.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nån på gatan eldar fortfarande olja?
Får man släppa fram ett mini-gaaah?
(Kul namn på företaget föv.)
[bild]
Undrar om det inte är billigare än elvärme?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De kryper igenom ganska små hål, men de kan även helt enkelt traska upp och ner för trappan.

Jag hittade två stycken på mitt skrivbord en gång. De var bara medelstora (5 cm) men min man fick ändå eskortera ut dem. I källaren får däremot de gärna vara, jag tror att de gör nytta där. Vi hade långsprötad silverfisk i förra huset och vi måste ju ha fått med oss en del vid flytten. Jag såg några enstaka under de första månaderna, men nu har vi inte sett röken av dem på flera år.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.