1 657 387 läst ·
17 758 svar
1657k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
GAAAAAAAH! för europeisk skärning på arbetskläders överdelar (T-shirt, skjorta, piké)
Vi som är lite bredaxlade och XL normalt, kan inte ens ha 4XL utan att hela axeln syns med en piké, ärmarna pressas upp över axeln när man sträcker sig efter något och längden går ner till knäna. En skorta som sitter bra slutar 10 cm för kort på ärmarna.
En av de få gånger ”amerikansk modell” är något att sträva efter. Arbetskläder skall för i helvete inte vara trendiga. De skall vara funktionella.
Vi som är lite bredaxlade och XL normalt, kan inte ens ha 4XL utan att hela axeln syns med en piké, ärmarna pressas upp över axeln när man sträcker sig efter något och längden går ner till knäna. En skorta som sitter bra slutar 10 cm för kort på ärmarna.
En av de få gånger ”amerikansk modell” är något att sträva efter. Arbetskläder skall för i helvete inte vara trendiga. De skall vara funktionella.
De har inte skrivit i infomailet att det är en sån förändring men det är svårt att se en prishöjning som något annat än en förändring som är till nackdel för mig som kund.Nötegårdsgubben skrev:
Tidigare har jag kunnat säga upp avtal med andra leverantörer i samma typ av situation. Skillnaden när man hade med en seriös operatör att göra var att de dels informerade och dels att de accepterade det som stod i villkoren.
Jag har skrivit till deras kundtjänst och även bestridit fakturan som avser nästa månad med den högre avgiften. Fortsättning följer.
Tack för varningen. Skitföretag tydligen.altaxis skrev:
De har inte skrivit i infomailet att det är en sån förändring men det är svårt att se en prishöjning som något annat än en förändring som är till nackdel för mig som kund.
Tidigare har jag kunnat säga upp avtal med andra leverantörer i samma typ av situation. Skillnaden när man hade med en seriös operatör att göra var att de dels informerade och dels att de accepterade det som stod i villkoren.
Jag har skrivit till deras kundtjänst och även bestridit fakturan som avser nästa månad med den högre avgiften. Fortsättning följer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Då är det ju rimligt att de inte ser det som en sådan.altaxis skrev:
Förvisso, men det kan finnas gradskillnader. Gängse prishöjningar till följd av exempelvis inflation behöver inte nödvändigtvis vara skäl till att få bryta avtalet.altaxis skrev:
Pratade igen med kundtjänst.Nötegårdsgubben skrev:
Tjejen där sa inte emot att det står så i avtalet men menade att denna biten:
"Om Ownit har meddelat Kunden om ändringen senast en (1) månad innan ändringen träder ikraft"
innebär att den bara gäller om de meddelar kortare tid än en månad innan ändringen träder i kraft. Jag läser att "senast" betyder att de ska ha informerat minst en månad i förväg om jag ska kunna säga upp så här.
Kundtjänsttjejen stod på sig och jag har i alla fall fått mitt bredband uppsagt (till slutet av september) men jag vill ändå få rätsida på detta. Vad betyder det kursiverade? Kanske kan @Claes Sörmland hjälpa till med tolkningen?
Har jag rätt och ska jag fortsätta bråka? Eller har jag misstolkat?
Jag tolkar det som att om de har meddelat om prishöjningen över en månad innan den sker så har du ingen rätt att säga upp avtalet med kortare uppsägningstid efter detta iom att du har haft en månad på dig att säga upp avtalet. Det är enligt min mening den enda rimliga tolkningen.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Du tolkar det precis som kundtjänst gör.pacman42 skrev:
Men om du måste göra något senast ett visst datum, då ska du göra det innan eller på det datumet, inte efter.
Ownit säger att de ska meddela senast 1 månad innan ändringen träder i kraft för att jag ska äga rätt att säga upp avtalet.
Ett fiktivt exempel:
Om du måste lämna in din semesteransökan senast en månad innan påsk för att den ska vara giltig, när ska du då ha lämnat in den?
Gah. Vi har husspindlar stora som katter. Normalt håller de till i källaren, men nu traskade en förbi på mattan i sovrummet. Självklart gömde den sig medan jag gick och hämtade något att fånga den med.
Vi ska ha gäster i helgen som ska övernatta i källarsovrummet. Hoppas att de inte är rädda för spindlar. Vi får väl ge dem ett tomt stort glas att ha vid sängen.
Vi ska ha gäster i helgen som ska övernatta i källarsovrummet. Hoppas att de inte är rädda för spindlar. Vi får väl ge dem ett tomt stort glas att ha vid sängen.
Jag har några sådana här hemma, de fungerar även bra på getingar, nattfjärilar och gräshoppor kan jag meddela. Dock var vårtbitaren lite svårare att få in..mrsnhp skrev:
Gah. Vi har husspindlar stora som katter. Normalt håller de till i källaren, men nu traskade en förbi på mattan i sovrummet. Självklart gömde den sig medan jag gick och hämtade något att fånga den med.
https://www.aliexpress.com/item/1005009281646863.html
Är den tillräckligt stor för större husspindel? Den största jag har sett mätte närmre 10 cm mellan benen, den var som tur är redan utomhus. Målarna som höll på att fixa fasaden var dock mindre roade.pacman42 skrev:
Avtalet är till synes tokigt formulerat. Som jag läser det innebär det ordagrant att om de informerar för sent, t.ex. dagen innan prishöjningen, skulle du alltså inte ha någon rätt alls att säga upp avtalet.altaxis skrev:
Det som normalt gäller är att de måste informera minst en månad innan för att ändringen skall vara giltig.
Och man har sedan fram till ändringsdagen på sig att säga upp utan särskilda villkor.
Jag kan ta dem i händer och min fru har inte samma lugn.mrsnhp skrev:
Hon undrar vem jag köper mikrotofflor som dämpar stegljud.