1 662 691 läst ·
17 812 svar
1663k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Nu blandar du de två orden dag och dygn som inte riktigt kan ses som exakta likheter.Bono_R skrev:
Om jag till en kund säger ”vi kör en heldagsworkshop”, så är de absolut inte med på att jag skulle komma med en bokning som är lunch till lunch nästa dag. ”Heldag” är generellt den ljusa delen av dygnet, eller den för de flesta vakna delen. Dygn i sin tur är 24h och kan egentligen starta vilken tid som helst, men oftast menar man med start vid midnatt.
Varför kan du inte bara lägga bokningen som vanlig tid?
Ja jag förstår vad menar men nu börjar min aktivitet kl 04:45 och pågår till 04:45 näst kommande dag.tensiden skrev:
Nu blandar du de två orden dag och dygn som inte riktigt kan ses som exakta likheter.
Om jag till en kund säger ”vi kör en heldagsworkshop”, så är de absolut inte med på att jag skulle komma med en bokning som är lunch till lunch nästa dag. ”Heldag” är generellt den ljusa delen av dygnet, eller den för de flesta vakna delen. Dygn i sin tur är 24h och kan egentligen starta vilken tid som helst, men oftast menar man med start vid midnatt.
Varför kan du inte bara lägga bokningen som vanlig tid?
Jag vill ha en påminnelse 03:45 men detta fungerar ej i kalender på iPhone under valet heldagsaktivitet och detta var min fråga till apputvecklaren som jag tycker inte förstår i valet ”heldagsaktivitet”. Han har i mitt tycke hittat på ngt som man kan få en veckas påminnelse på. Jag tycker inte han och du förstår vad en heldagsaktivitet betyder. Förklara för mig varför en heldagsaktivitet måste omfatta dygnets ljusa timmar.
/B
För att den allmänna definitionen av en "heldag" är just den ljusa delen av dygnet. "Dagtid" så att säga.Bono_R skrev:
Ja jag förstår vad menar men nu börjar min aktivitet kl 04:45 och pågår till 04:45 näst kommande dag.
Jag vill ha en påminnelse 03:45 men detta fungerar ej i kalender på iPhone under valet heldagsaktivitet och detta var min fråga till apputvecklaren som jag tycker inte förstår i valet ”heldagsaktivitet”. Han har i mitt tycke hittat på ngt som man kan få en veckas påminnelse på. Jag tycker inte han och du förstår vad en heldagsaktivitet betyder. Förklara för mig varför en heldagsaktivitet måste omfatta dygnets ljusa timmar.
/B
Försök annars boka en "heldagskonferens" någonstans och sen ta diskussionen att du vill ha det lunch till lunch. Eller få ekonomi att gå med på att ge dig heldagstraktamente när du jobbat 04 till 04.
Det finns fortfarande inte något hinder för dig att sätta 04.45-04.45 kommande dygn och påminnelse en timma innan. Ett par tryck extra visserligen, men det är så det är och i min värld fullt rimligt.
Kan bara hålla medT Taxture skrev:
och det är min ursprungsfråga till apputvecklarna. Det borde ju inte vara så svårt att ”låta användaren” bestämma hur påminnelse ska fungera men han som utvecklade kalendern i iphone har ”egensinnigt” hittat på en eget påminnelsesystem. Gaaaahhh
Jomen... Vad är det du vill göra som inte går?Bono_R skrev:
Hade det varit som du velat hade jag istället varit här och gnällt om att jag måste välja en "starttid" för när "heldag" börjar istället för att det alltid är midnatt eftersom det är så typ alla refererar till "heldag" som tidsangivelse.
Och om man nu skall göra en app som tillgodoser varenda individs unika behov blir det så otroligt komplicerat att både utveckla och sedan använda den, att det blir helt omöjligt. Se bara på alla open source-projekt med någon utvecklare som slänger in en massa "smarta" funktioner hej vilt tills det blir ett riktigt sammelsurium som ingen begriper sig på.
Gaaaaaah!!
Det är väldigt vanligt att det räcker att kontakta suppotten för att problemet ska lösa sig.Roga1337 skrev:
Roligast i det sammanhanget var väl när vi försökte få igång pappas router, han hade plötsligt bara TV. Telia sade att inget var fel, men vi är IT-proffs, så den gubben gick inte. De lovade att en tekniker skulle höra av sig dagen efter för att guida oss. En kvart innan han ringde började allt plötsligt att fungera "automagiskt"
Säger som andra, prata med skolan, men jag tycker att även polisen och socialtjänsten ska blandas in på en gång.EddieHansson skrev:
De här ungdomarnas behöver hjälp att komma ifrån dessa dumheter, annars kommer det som du misstänker bara att bli värre för era barn om kontakter tas.
Troligen är de redan kända av skolan och socialen, och att ni anmäler kan vara det som behövs för att de ska få rätt att ta till kraftfullare åtgärder. Prata gärna med fler föräldrar som ni litar på.
Med Bo Heljkovs metod är det alla andra som får akta sig och jag kan tänka mig varför både skolan och psykiatrin är underbemannad.J JohanLun skrev:Tittade på nån av länkarna tidigare i denna tråden.
Jag kan köpa att en (enstaka) händelse ska mötas med "lågaffektivt bemötande" - för att lärare och andra elever inte ska hamna i än värre handgemäng. Men EFTER att samma elev varit inblandad i upprepade händelser där man kan konstatera att eleven var den som initierade händelsen så borde den eleven få specialundervisning. Det är inte rimligt att alla de andra eleverna ska drabbas av en bråkstake.
Dvs jag köper att avbryta lektionen och ta ut hela klassen från klassrummet, om det annars skulle krävas våld för att få bråkstaken att lämna klassrummet eller sluta bråka. Men händer det flera gånger måste ju situationen som skapar problemet tas bort. Om det innebär att just den eleven får byta skola eller gå i specialklass så är det självklart rätt väg. En (eller ett fåtal) elev(er) kan inte tillåtas förstöra för en hel klass.
På samma sätt skulle jag själv aldrig riskera liv och hälsa för att avbryta tex stöld eller vandalism (däremot om brottet är sådant att någon person blir skadad måste man givetvis ingripa på det sätt man kan även om det innebär risk för skada).
Man tar sig för pannan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förslag; Madrasserat rum så får de kasta möbler och stöka utan att störa eller skada andra. Fortfarande lågaffektivt. Bättre än att alla ska drabbas.Lill72 skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Fick nyligen reda på att de justerat vår milersättning på jobbet, dock inte riktigt som jag förväntat mig.
Istället för att bara öka den skattebefriade delen, så valde man att sänka den skattepliktiga delen motsvarande höjningen av den skattebefriade delen... Så klart att vi får något ut något öre mer, men höjningen var väl ändå avsedd att möta de ökade drivmedelskostnaderna.
Unionen rekommenderar 25+19,5 kr, Sveriges ingenjörer verkade inte ha någon info om vad de rekommenderar.
Tror det blir att boka hyrbil med utkörning nu...
Istället för att bara öka den skattebefriade delen, så valde man att sänka den skattepliktiga delen motsvarande höjningen av den skattebefriade delen... Så klart att vi får något ut något öre mer, men höjningen var väl ändå avsedd att möta de ökade drivmedelskostnaderna.
Unionen rekommenderar 25+19,5 kr, Sveriges ingenjörer verkade inte ha någon info om vad de rekommenderar.
Tror det blir att boka hyrbil med utkörning nu...


