EddieHansson
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, 5G är störande snabbt.

När det finns och fungerar.
[bild]
Störande dålig ping.. Gahhhhh!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Gaaaahhhh
Det snöar, är ca. 1cm på backen och folk kan inte köra bil längre...
Ligger mittemellan filer, kan inte hålla 50 osv...

Och dubbelgaaaaaahhhh.
Borlänge ligger bra till i skattetoppen i landet och snöröjningen är ett sådant skämt på mindre vägar, oroa er inte om ni ska upp till Sälen på RV70, den sköts men runtom i stan, herreminskapare...
Du kan alltid trösta dig med att enprocentsregeln förmodligen är minst det dubbla vad snöröjningsbudgeten är :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Gaaaaaaah!

När man backar ner från uppfarten och tycker att bilen rullar liiiite trögt.

Jomen visst, ena bromsoket bak ligger på.... :mad:

Men men... Får man lära sig att byta ok på bil med elektrisk handbroms... :dizzy:
 
  • Ledsen
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
galento
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Gaaaaaaah!

När man backar ner från uppfarten och tycker att bilen rullar liiiite trögt.

Jomen visst, ena bromsoket bak ligger på.... :mad:

Men men... Får man lära sig att byta ok på bil med elektrisk handbroms... :dizzy:
Känner igen lite där , när man backar ut Harley,n som gått 50 mil och det tar
stopp och man kommer på att skivbromslåset är glömt i bakhjulet :mad::devilish:
Jaha , skivan skev så det var bara att byta. Hur är man säger : "Det man inte
har i huvudet får man ha i plånboken" . ;)

Ps. första och sista gången ett lås i bromsskivan kommer att användas.
 
  • Ledsen
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Wilhelm14 Wilhelm14 skrev:
Du kan alltid trösta dig med att enprocentsregeln förmodligen är minst det dubbla vad snöröjningsbudgeten är :crysmile::crysmile::crysmile:
Ja. Och kraven från oss medborgare är ju blygsamma. Snön ska vara bortplogad från vägen innan vi åker till jobbet men vi ska också hinna ut med bilen från garageuppfarten innan det blivit en plogkant som måste skottas bort. Och det ska ske samtidigt i hela stan.:D
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Ja. Och kraven från oss medborgare är ju blygsamma. Snön ska vara bortplogad från vägen innan vi åker till jobbet men vi ska också hinna ut med bilen från garageuppfarten innan det blivit en plogkant som måste skottas bort. Och det ska ske samtidigt i hela stan.:D
Det plogas, så det finns ofta en vall att forcera, men kvaliteten på plogningen är ett skämt.
Gissar att slitstål blivit väldigt dyrt nu för tiden ihop med knöliga vägar.. :rolleyes:
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
D
Gissar att slitstål blivit väldigt dyrt nu för tiden ihop med knöliga vägar.. :rolleyes:
Men skatten på bilar å soppa har ju gått upp, så jag tycker det borde jämna ut sig...?:rolleyes:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Men skatten på bilar å soppa har ju gått upp, så jag tycker det borde jämna ut sig...?:rolleyes:
Snöröjningen på gator är ju kommunal och dit kommer inte de skattekronorna
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
ullberg
FredrikR FredrikR skrev:
Det plogas, så det finns ofta en vall att forcera, men kvaliteten på plogningen är ett skämt.
Gissar att slitstål blivit väldigt dyrt nu för tiden ihop med knöliga vägar.. :rolleyes:
Tja, du torde väl veta bättre än de flesta vad en av världens främsta tillverkare av höghållfasta material behöver ta betalt för sina produkter / kompetensen hos de inblandade :)

nu kanske inte kommunen kör med ”lokalproducerat” - men oavsett har jag, som så sent som i höstas plöjt ner en hel del pengar (mäts bäst i enheten ”månadslön”) på att få sista sträckan hem belagd, fått en helt ny syn på hur hårt man ska ställa skäret, jag ställde upp mitt eget plogblad ett snäpp för att inte råka hyvla av det svarta guld jag lagt ut på vägen…

/U
 
  • Älska
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Snöröjningen på gator är ju kommunal och dit kommer inte de skattekronorna
Det är ändå skocken där undertecknad ingår som får betala.
(Sen är jag ju statsanställd, så där blev det rörigt...:rolleyes::thinking:)
 
ullberg ullberg skrev:
Tja, du torde väl veta bättre än de flesta vad en av världens främsta tillverkare av höghållfasta material behöver ta betalt för sina produkter / kompetensen hos de inblandade :)

nu kanske inte kommunen kör med ”lokalproducerat” - men oavsett har jag, som så sent som i höstas plöjt ner en hel del pengar (mäts bäst i enheten ”månadslön”) på att få sista sträckan hem belagd, fått en helt ny syn på hur hårt man ska ställa skäret, jag ställde upp mitt eget plogblad ett snäpp för att inte råka hyvla av det svarta guld jag lagt ut på vägen…

/U
En starkare, lättare och mer hållbar värld! ;)(y)
 
Redigerat:
  • Älska
ullberg
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Ja. Och kraven från oss medborgare är ju blygsamma. Snön ska vara bortplogad från vägen innan vi åker till jobbet men vi ska också hinna ut med bilen från garageuppfarten innan det blivit en plogkant som måste skottas bort. Och det ska ske samtidigt i hela stan.:D
Absolut, känner väl till de hyttande nävarna och tjuriga kärringarna som blir tokförbannade när det oundvikligt blir en liten plogvall och det rullar ut några snöbollar mot deras uppfart. Det spelar ingen roll hur mycket man jobbar med vikbladet när det är 20-30 cm blötsnö för att kommunen inte har kallat ut tidigare, då blir det vad det blir
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
richardtenggren
ullberg ullberg skrev:
Tja, du torde väl veta bättre än de flesta vad en av världens främsta tillverkare av höghållfasta material behöver ta betalt för sina produkter / kompetensen hos de inblandade :)

nu kanske inte kommunen kör med ”lokalproducerat” - men oavsett har jag, som så sent som i höstas plöjt ner en hel del pengar (mäts bäst i enheten ”månadslön”) på att få sista sträckan hem belagd, fått en helt ny syn på hur hårt man ska ställa skäret, jag ställde upp mitt eget plogblad ett snäpp för att inte råka hyvla av det svarta guld jag lagt ut på vägen…

/U
Det är ju en bit från Borlänge till Oxelösund ändå, för om jag minns rätt valsar man som "tjockast" kring 6 mm i Borlänge, då det är svårt att haspla tjockare, eller ja i alla fall haspla upp kanske :D

@FredrikR vi har samma problem här i stan, totalt värdelös snöhållning. Slitstål verkar vara rena guldet! Tydligen så står åkarna själva för stålen här, men vet att det även förekommer att kommunen står för stålen så att det inte ska snålas.
Men det skapar ju merjobb, då får man försöka isriva sen, vilket man först försöker sig på med småtraktorer, för att sedan få åtgärda ytterligare en gång med väghyvel, plötsligt har man kunnat fakturera mycket mer :D
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är ju en bit från Borlänge till Oxelösund ändå, för om jag minns rätt valsar man som "tjockast" kring 6 mm i Borlänge, då det är svårt att haspla tjockare, eller ja i alla fall haspla upp kanske :D

@FredrikR vi har samma problem här i stan, totalt värdelös snöhållning. Slitstål verkar vara rena guldet! Tydligen så står åkarna själva för stålen här, men vet att det även förekommer att kommunen står för stålen så att det inte ska snålas.
Men det skapar ju merjobb, då får man försöka isriva sen, vilket man först försöker sig på med småtraktorer, för att sedan få åtgärda ytterligare en gång med väghyvel, plötsligt har man kunnat fakturera mycket mer :D
Kallvalsat kan nog stämma med 6mm men i övriga flödet ligger vi högre.

Här inne på fabriksområdet får stålen slitas, det görs ett bra jobb att hålla undan snö och riva is. :ok:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Här inne på fabriksområdet får stålen slitas, det görs ett bra jobb att hålla undan snö och riva is
Traktorföraren har väl personalrabatt på nya stål?
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.