1 661 554 läst ·
17 806 svar
1662k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Du kan alltid trösta dig med att enprocentsregeln förmodligen är minst det dubbla vad snöröjningsbudgeten ärFredrikR skrev:
Gaaaahhhh
Det snöar, är ca. 1cm på backen och folk kan inte köra bil längre...
Ligger mittemellan filer, kan inte hålla 50 osv...
Och dubbelgaaaaaahhhh.
Borlänge ligger bra till i skattetoppen i landet och snöröjningen är ett sådant skämt på mindre vägar, oroa er inte om ni ska upp till Sälen på RV70, den sköts men runtom i stan, herreminskapare...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Gaaaaaaah!
När man backar ner från uppfarten och tycker att bilen rullar liiiite trögt.
Jomen visst, ena bromsoket bak ligger på....
Men men... Får man lära sig att byta ok på bil med elektrisk handbroms...
När man backar ner från uppfarten och tycker att bilen rullar liiiite trögt.
Jomen visst, ena bromsoket bak ligger på....
Men men... Får man lära sig att byta ok på bil med elektrisk handbroms...
Känner igen lite där , när man backar ut Harley,n som gått 50 mil och det tarDan_Johansson skrev:
stopp och man kommer på att skivbromslåset är glömt i bakhjulet
Jaha , skivan skev så det var bara att byta. Hur är man säger : "Det man inte
har i huvudet får man ha i plånboken" .
Ps. första och sista gången ett lås i bromsskivan kommer att användas.
Ja. Och kraven från oss medborgare är ju blygsamma. Snön ska vara bortplogad från vägen innan vi åker till jobbet men vi ska också hinna ut med bilen från garageuppfarten innan det blivit en plogkant som måste skottas bort. Och det ska ske samtidigt i hela stan.Wilhelm14 skrev:
Det plogas, så det finns ofta en vall att forcera, men kvaliteten på plogningen är ett skämt.M Myckling skrev:
Gissar att slitstål blivit väldigt dyrt nu för tiden ihop med knöliga vägar..
Hobbyelektriker
· E
· 15 368 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Tja, du torde väl veta bättre än de flesta vad en av världens främsta tillverkare av höghållfasta material behöver ta betalt för sina produkter / kompetensen hos de inblandadeFredrikR skrev:
nu kanske inte kommunen kör med ”lokalproducerat” - men oavsett har jag, som så sent som i höstas plöjt ner en hel del pengar (mäts bäst i enheten ”månadslön”) på att få sista sträckan hem belagd, fått en helt ny syn på hur hårt man ska ställa skäret, jag ställde upp mitt eget plogblad ett snäpp för att inte råka hyvla av det svarta guld jag lagt ut på vägen…
/U
Hobbyelektriker
· E
· 15 368 inlägg
En starkare, lättare och mer hållbar värld!ullberg skrev:
Tja, du torde väl veta bättre än de flesta vad en av världens främsta tillverkare av höghållfasta material behöver ta betalt för sina produkter / kompetensen hos de inblandade
nu kanske inte kommunen kör med ”lokalproducerat” - men oavsett har jag, som så sent som i höstas plöjt ner en hel del pengar (mäts bäst i enheten ”månadslön”) på att få sista sträckan hem belagd, fått en helt ny syn på hur hårt man ska ställa skäret, jag ställde upp mitt eget plogblad ett snäpp för att inte råka hyvla av det svarta guld jag lagt ut på vägen…
/U
Redigerat:
Absolut, känner väl till de hyttande nävarna och tjuriga kärringarna som blir tokförbannade när det oundvikligt blir en liten plogvall och det rullar ut några snöbollar mot deras uppfart. Det spelar ingen roll hur mycket man jobbar med vikbladet när det är 20-30 cm blötsnö för att kommunen inte har kallat ut tidigare, då blir det vad det blirM Myckling skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det är ju en bit från Borlänge till Oxelösund ändå, för om jag minns rätt valsar man som "tjockast" kring 6 mm i Borlänge, då det är svårt att haspla tjockare, eller ja i alla fall haspla upp kanskeullberg skrev:
Tja, du torde väl veta bättre än de flesta vad en av världens främsta tillverkare av höghållfasta material behöver ta betalt för sina produkter / kompetensen hos de inblandade
/U
@FredrikR vi har samma problem här i stan, totalt värdelös snöhållning. Slitstål verkar vara rena guldet! Tydligen så står åkarna själva för stålen här, men vet att det även förekommer att kommunen står för stålen så att det inte ska snålas.
Men det skapar ju merjobb, då får man försöka isriva sen, vilket man först försöker sig på med småtraktorer, för att sedan få åtgärda ytterligare en gång med väghyvel, plötsligt har man kunnat fakturera mycket mer
Kallvalsat kan nog stämma med 6mm men i övriga flödet ligger vi högre.richardtenggren skrev:
Det är ju en bit från Borlänge till Oxelösund ändå, för om jag minns rätt valsar man som "tjockast" kring 6 mm i Borlänge, då det är svårt att haspla tjockare, eller ja i alla fall haspla upp kanske
@FredrikR vi har samma problem här i stan, totalt värdelös snöhållning. Slitstål verkar vara rena guldet! Tydligen så står åkarna själva för stålen här, men vet att det även förekommer att kommunen står för stålen så att det inte ska snålas.
Men det skapar ju merjobb, då får man försöka isriva sen, vilket man först försöker sig på med småtraktorer, för att sedan få åtgärda ytterligare en gång med väghyvel, plötsligt har man kunnat fakturera mycket mer![]()
Här inne på fabriksområdet får stålen slitas, det görs ett bra jobb att hålla undan snö och riva is.