Hej.
Jag behöver få tag i några bultar med fyrkantigt huvud, max nyckelvidd 21mm.
Vanlig vagnsbult med rundning ovanpå fungerar INTE då den fyrkantiga biten är för liten.
Storlek på själva bulten 12 eller 14 i diameter och ca 100mm längd.
Tumstorlekar går också bra så länge det finns att få tag på enkelt.
Då gäller diameter 1/2 eller 9/16 och ca 4" längd.
Finns det någon butik i Sverige som har dessa och som inte kostar allt för mycket?
Tacksam för hjälp.
Jag behöver få tag i några bultar med fyrkantigt huvud, max nyckelvidd 21mm.
Vanlig vagnsbult med rundning ovanpå fungerar INTE då den fyrkantiga biten är för liten.
Storlek på själva bulten 12 eller 14 i diameter och ca 100mm längd.
Tumstorlekar går också bra så länge det finns att få tag på enkelt.
Då gäller diameter 1/2 eller 9/16 och ca 4" längd.
Finns det någon butik i Sverige som har dessa och som inte kostar allt för mycket?
Tacksam för hjälp.
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Jag erkänner att jag inte vet men det låter extremt specifikt och udda den klassiska modellen skruv med Fyrkantiga huvuden har ofta väldigt små huvuden bara just större än gängan.
Fyrkantig mutter, gängstång och en dutt starkt lim eller svets kanske kan lösa det för dig?
Fyrkantig mutter, gängstång och en dutt starkt lim eller svets kanske kan lösa det för dig?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kapa massiv fyrkantstång 20x20 mm, borra och gänga M12 + M12 Gängstång.
Det är inte så att det är T-spårs bult du ska ha?
Protte
Det är inte så att det är T-spårs bult du ska ha?
Protte
Fyrkantiga finns, och på mycket modernare saker än 100 åringar. Men jag hittar inga i den storleken på denna kontinenten...
Ska montera tillbehör på en traktor från -61 och det finns färdiga försänkningar för bulten. En sexkantsskalle glider bara runt i hålet och svetsning har jag inte kommit till än.
M12 har 19mm skalle, men de jag hittat kostar 400kr st (ska ha 8) och leverans först i slutet på juli...
Ska montera tillbehör på en traktor från -61 och det finns färdiga försänkningar för bulten. En sexkantsskalle glider bara runt i hålet och svetsning har jag inte kommit till än.
M12 har 19mm skalle, men de jag hittat kostar 400kr st (ska ha 8) och leverans först i slutet på juli...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har en bit 20 mm fyrkantstång som jag kan kapa och gänga.
Ge mig höjden på skallen så löser det sig.
Protte
Ge mig höjden på skallen så löser det sig.
Protte
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Övervägt det alternativet och tänkte ev testa det ett tag om jag inte får tag på "rätt" delar. Då det är vikter till däcken som ska fästas och de väger sina åtskilliga kilon så vill jag ha muttern på utsidan då jag uppfattar det som lättare att se om den börjar vibrera loss. Det blir ju lagom kul om det plötsligt lossnar någon vikt när man pruttar fram på landsvägen så att säga. Plus att det "korrekta" sättet från start var bult på insida, mutter på utsida.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
8 stycken…………. Jag brukar ha 56 st av allehanda tillverkade saker så 8 är ju mycket enklare.G Grayscale skrev:
Protte
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Tja, det går ju att låsa muttern med ett körnslag, men å andra sidan blir ju en hel skruv mera "orginalliknande" ..G Grayscale skrev:Övervägt det alternativet och tänkte ev testa det ett tag om jag inte får tag på "rätt" delar. Då det är vikter till däcken som ska fästas och de väger sina åtskilliga kilon så vill jag ha muttern på utsidan då jag uppfattar det som lättare att se om den börjar vibrera loss. Det blir ju lagom kul om det plötsligt lossnar någon vikt när man pruttar fram på landsvägen så att säga. Plus att det "korrekta" sättet från start var bult på insida, mutter på utsida.
Vill man nå samma hållfasthet som en 8.8 skruv bör man upp på fyrkantsstång av s355, men jag tror inte det spelar någon större roll egentligen... Det lär väl knappast hända så mycket om du tappar en vikt....
Mitt tips är riktigt otrevligt dvs testa Facebook. Leta upp lokala traktorgrupper. Om de inte har tips så är det alltid någon som kan svetsa. Nu har det löst sig den här gången men nästa gång så är det bra att ha lite kontakter.
Ungefär var i landet är du?
Ungefär var i landet är du?
