I förra vecka gav jag mig på projektet att försöka rikta upp golvet i stora salen på ovanvåningen i vårat hus från 1885. Golvet lutar som mest 10 cm på fyra meter från murstocken till gavelväggen.
Efter att ha lyft upp första plankan så låg där ett litet tygpaket halvt nertryckt i spånet. Alltså ett blåvit-rutigt tygstycke (typ kökshandduk) vikt ihop till ett paket 4x4 cm inlindat väl i ett blått snöre.
Spänningen var såklart på topp när vi började öppna paketet, men ganska snart kunde vi konstatera att det var inte mer än just det vi kunde utläsa vid första anlblicken -dvs just ett tygstycke ihopvikt och inlindat i blå tråd.
Är det någon där ute som kan ha en susning om detta ska säga oss något från 1885 eller om det bara är en kattleksak likväl som en ren slump?
Efter att ha lyft upp första plankan så låg där ett litet tygpaket halvt nertryckt i spånet. Alltså ett blåvit-rutigt tygstycke (typ kökshandduk) vikt ihop till ett paket 4x4 cm inlindat väl i ett blått snöre.
Spänningen var såklart på topp när vi började öppna paketet, men ganska snart kunde vi konstatera att det var inte mer än just det vi kunde utläsa vid första anlblicken -dvs just ett tygstycke ihopvikt och inlindat i blå tråd.
Är det någon där ute som kan ha en susning om detta ska säga oss något från 1885 eller om det bara är en kattleksak likväl som en ren slump?
Det är till för att hålla poltergeisten borta. När ni flyttade tygstycket öppnade ni porten in i vår värld.
Alla era verktyg kommer att bli utbytta mot verktyg från Rusta.
Fly medan ni fortfarande kan rädda vinkelslipen...
Alla era verktyg kommer att bli utbytta mot verktyg från Rusta.
Fly medan ni fortfarande kan rädda vinkelslipen...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
I och med att ni öppnat så är det en Oknytt.
Protte
Protte
Blev lite nyfiken och sökte på byggnadsoffer eller trollpåse. Det kanske kan ge lite ideer.
Själv blev jag lite orolig när jag hittade tidningar från 20-talet i spånet i mitt hus som enligt utsago var byggt 1958... Det visade sig dock vara så att de sparat spånet från huset som stod där innan.
När jag bilade upp källargolvet och skottade ut all sand hittade vi säkert 50 kapsyler från ab vin och sprit bara på 15 m2.... Antingen var byggarna fulla hela dagen i ända eller så använde de gamla spritflaskor för att ha annan dryck i. Hoppas på det senare...
När jag bilade upp källargolvet och skottade ut all sand hittade vi säkert 50 kapsyler från ab vin och sprit bara på 15 m2.... Antingen var byggarna fulla hela dagen i ända eller så använde de gamla spritflaskor för att ha annan dryck i. Hoppas på det senare...
Jag har än så länge inte hittat något intressantare än ett tomt korvpaket i plast från -74 som låg i marken när vi dränerade om. Men det ger ju en indikation på hur gammal den tidigare dräneringen var.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Min stuga innehåller några hemligheter
Bl.a ett USB-minne med massor av bilder (på oss, av bygget, omgivningarna mm), personinformation, historian till varför jag byggde stugan och massa annan rolig info såsom löner, prisinfo om bensin, mjölk, bilar m.m.
Jag har lagt i mer grejer, men det där är vad jag minns från USB-minnet och brevet.
Vissa kanske tycker att jag är dum som placerar ett USB-minne. Men vi kan ju fortfarande spela upp stenkakor, inte sant?
/Christian
Jag har lagt i mer grejer, men det där är vad jag minns från USB-minnet och brevet.
Vissa kanske tycker att jag är dum som placerar ett USB-minne. Men vi kan ju fortfarande spela upp stenkakor, inte sant?
/Christian


