Tjenare ;)
Jag har blivit varnad av min kontakt på kommunen att husföretagen mörkar att det med all säkerhet tillkommer en obehaglig ekonomisk överraskning när man märker att det måste till mer fyllnadsmassor under grunden!
Är det någon som har erfarenheter av detta. Vad kan man göra för att undvika det?

Mörkar och mörkar. Entreprenören som utför grundarbetena baserar sitt pris på vad man vet om markförhållandena. Har man gjort en geologisk undersökning av marken kan man lättare säga hur mycket fyllning som eventuellt behövs. Har man inte gjort det så antar jag att entreprenören baserar sitt pris på att markförhållandena är optimala och att det därför inte behövs någon extra fyllning. Skulle det visa sig att det inte är optimala markförhållanden så blir priset högre men det vet man i så fall inte förrän man börjat gräva.

Vad kan man då göra för att försäkra sig mot överraskningar?
Gör en geoundersökning. Begär fast pris på markarbetena.

I egenskap av markentreprenör kan jag reda ut en del
av problemet,entreprenörerna konkurrerar oftast om
arbetena o då anger man oftast det lägsta priset
(optimala förhållande) för att få entreprenaden.

Kan priset bli billigare om förhållandena är bättre än "optimala" ;).
Det är konstigt att man hela tiden får räkna med ett dyrare pris än vad som är "på bordet"!!!

Nja, bättre än "optimalt" går det nog inte att komma.

Däremot kan du få tillfälle att öva på din förhandlingsteknik. Samt din förmåga att spela ut olika entreprenörer mot varandra

Alternativt. Köp in fyllnadsmassa från ett håll, grävaren från ett annat håll, osv osv. Då kan du komma ner i pris - men till kostnaden av merarbete för egen del.

Tack för tipsen!
För min del så är förutsättningarna sådana att jag har valt totalentreprenad. Jag har en föreställning om att det blir svårare att få inblick i vad som genererar en fördyrad kostnad, samt att förhandla om kostnader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.