Hej!

Jag har ett fritidshus byggt 1964 på ca 40kvm. I köket finns en gammal vedspis (Husqvarna 727) som jag kompletterat med en termostatstyrd fläkt som sprider värmen till vardagsrummet. Det hela fungerar bra så länge man eldar men ett problem är att när man kommer upp på mornarna så är det ganska kallt (15 grader) i stugan.

Jag har läst om att fylla ugnen med täljstensblock för att lagra värme och det funkar säkert men kostar runt 2000 kr. En tanke är att fylla ungen med bastusten. Det blir säkert inte lika bra som täljsten men bra mycket billigare. En s.k. ghettolösning! :cool:

Ett annat alternativ är att gå till firman i närheten som tillverkar gravstenar och köpa loss spillbitar i granit men tyvärr så tror jag att granit har en förmåga att spricka vid hastig uppvärmning.

Vad tror ni om ovanstående idéer? Fler tips mottages tacksamt.

Redigerat:
  • Gilla
Wooe
  • Laddar…
Gravstenen deffinitivt!

Värmelagring fungerar nog bra vilken sten man än väljer, mina bastustenar som ligger på aggregatet är varma dagen efter bastubad.

Hmm... Ett par granitblock är kanske bättre men jag undrar om de fixar den relativt snabba temperaturökningen utan att spricka. Iofs så spelar det ju ingen större roll så länge de inte spricker i tusen bitar. Jag har sett braskaminer med granitblock som värmelagring så det borde funka.

Med bastustenar så blir totalytan större vilket förmodligen leder till att stenarna värms upp snabbare och även avger sin värme snabbare.

Jag ska svänga förbi gravstensfirman och se om de har något intressant. Tyvärr har jag inte de invändiga måtten för ungen så jag får nog avvakta lite innan jag köper nåt.

Jag tror inte att du skall överskatta hur snabbt stenarna värms. Om man gör en eldstad utomhus av stenar brukar man kunna elda ganska mycket direkt på stenarna innan de spricker. Ugnen i vedspisar brukar vara ganska seg att få varm. Och dessutom som du säger spelar det inte så stor roll om de spricker.

En annan ghettolösning är att ställa en stor gryta med vatten på spisen. Vare sig du använder täljsten, gravsten, bastusten eller vatten så är det nog endast en liten förbättring att vänta. En kakelugn kan spara värmen under en natt i ett rum så att det är behagligt på morgonen, men så innehåller den också över 1000 kg sten.

En vedspis är bra till uppvärmning och matlagning, men ganska dålig till varmhållning.

Erik

Jag var nyss och snackade med gravstenssnubben och han sa att han kunde fixa fram ett eller flera anpassade granitblock för en femhundring. Men då jag inte har de exakta måtten (eller lust att slanta upp 500 kr för en chansning) så valde jag att avvakta med den idén och köpte 20 kg bastusten för 80 kr på K-rauta. Jag tänkte göra en test med dessa och om de är hyfsat varma dagen efter så köper jag mer och fyller upp. De är max 10 cm i diameter och har en oregelbunden kantig form som gör att de bör gå att packa ganska tätt.

Jag tror att det ska gå att få i runt 40, kanske 50 kg bastusten i ugnen. De gör säkert ingen jätteskillnad men borde i.a.f. ge vedspisen en viss grundvärme dagen efter som gör att det går snabbare att få sprutt i den. Jag har som sagt inte de exakta måtten i huvudet men jag tror att ugnen är på runt 25-30 dm3 (liter) och såvitt jag vet så väger 1dm3 granit runt 2,7 kg. Det skulle m.a.o. gå att få in ett block på runt 70-80 kg men frågan är om det skulle bli för trögt om det är massivt och med en begränsad värmeeffekt. Dessutom så vet jag inte om jag vågar belasta ugnen så mycket. Bastustenen känns som en billig lösning värd att pröva.

Jag ska åka ner igen om knappt två veckor och tänker då testa idén. Om ni är intresserade så kan jag avlägga en rapport. :)

• Gilla
KalleKe
  • Laddar…
Magnus_78 skrev:
Jag tror att det ska gå att få i runt 40, kanske 50 kg bastusten i ugnen. De gör säkert ingen jätteskillnad men borde i.a.f. ge vedspisen en viss grundvärme dagen efter som gör att det går snabbare att få sprutt i den.
Eller tvärt om, stenarna, på kanske max 100C dagen efter, ligger och kyler eldhärden (600-1100C) bra länge vid uppstarten så det blir segare att få varmt.

Mitt tips är, värm vatten med överskottsvärmen, då får du avsedd effekt (varmare på morgonen).

Jag har fyllt min köksspis med 150 kilo grovplåtskrot, bitar som tegelstenar ungefär. De blir varma, och håller värmen till dagen efter, men nån större skillnad på värmen i huset kan jag inte påstå att det är.

Jag räknade lite på hur mycket energi man kan lagra i olika mängder av material. Några räkneexempel (med reservation för eventuella fel): :)

150 kg järn uppvärmt 175 grader:

Värmekapacitet fär järn: 0,45 kJ/kg*k (k=kelvin)

Lagrad energi: 0,45kJ*150kg*175k -> ~11800 kJ -> ~3,3 kWh

----

45 kg bastusten (diabas) uppvärmt 175 grader:

Värmekapacitet för diabas: 0,7 kJ/kg*k

Lagrad energi: 0,7kJ*45kg*175k -> ~5500 kJ -> ~1,5 kWh

----

60 kg betong uppvärmt 175 grader (spricker den?):

Värmekapacitet för betong: 0,95 kJ/kg*k

Lagrad energi: 0,95kJ*60kg*175k -> ~10000 kJ -> ~2,8 kWh

----

30 liter (kg) vatten uppvärmt 80 grader (från rumstemperatur till kokning):

Värmekapacitet för vatten: 4,4 kJ/kg*k

Lagrad energi: 4,4kJ*30kg*80k -> ~10500 kJ -> ~2,9 kWh

----

Betong (om det håller för de temperaturerna) verkar vara en billig lösning. Man skulle ju alltid kunna gjuta in lite armeringsjärn för öka hållfastheten. Men man får inte glömma att det finns andra parametrar att ta hänsyn till. Termisk tröghet påverkar säkert en hel del också. Om jag fattat det rätt så handlar det om hur snabbt materialet kan ta upp eller avge energi (värme). Vet inte heller om det är realistiskt att räkna med att kunna värma upp materialet i ugnen till ~200 grader.

Vad tror ni? Skulle en (armerad) betongklump på ca 60 kg hålla i en vedspisugn eller skulle den spricka? :confused:

Redigerat:
Om du inte gillar iden med vatten, använd då vanlig lera. Och inte inne i eldstaden, utanför. Kanske tom riv ner nuvarande köksvägg och gör en massiv lertegelvägg.

Betong inne i eldstaden = 2,9kWh... har du koll på hur lite det faktiskt är? Det är 2st 1500W elelement som körs 1 timme, sen är värmen slut (+ att du får det trögeldat då du startar nästa brasa eftersom du först ska väma den kalla betongen).

Hehe.. Ja, jag är medveten om att 2,9kWh inte är så mycket att hänga i granen. Jag har två st 1000 watts-element i vardagsrummet och vet hur lång tid det tar att värme upp med de.

Well, det ska bli kul att testa med stenarna till att börja med och se hur det verkar :)

Hur har det funkat med bastustenen under dom här åren som gått sedan tråden skapades? Jag har en Nordpeis Odense som har ett stort tomrum upptill som jag funderar på att fylla med något lämpligt material för att den ska svalna lite långsammare. Bastusten är ju en billig lösning.

hsd
Ställ en stor kastrull med vatten på spisen låt den nästan koka så håler den värme ett bra tag

I
Ehnfors Ehnfors skrev:
Hej! Det är en murspis i betong som har ett hålrum över själva kaminen, så det finns ingen direkt plats för kastruller. Sedan så är det väl en lite mer permanent lösning jag söker och med tex bastusten så stör man ju inte designen heller.

Så här ser den ut:

[länk]
Du har inte funderat på täljsten? https://sv.wikipedia.org/wiki/Täljsten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.