Jag tog bort gammalt foder runt våra energifönster som monterades för 10 år sedan. Är det okej med en glipa enligt nedan runt karmen och väggkonstruktionen? Borde jag skumma eller något innan jag sätter dit nytt foder?
Bästa svaret
Skummar du runt om blir det absolut tät , och fönstret sitter som berg , lite knepigt med skum ,
det exspanderar rätt häftigt , och kan kalva över på karmen , där du inte vill ha det , får det härda , är det nästan omöjlig att ta bort , har för mig att rödsprit löser innan härdning ,
Annars dreva med rockwol , gullfiber , vad du har i ladan , sedan lista
PS Ser ut som att synliga delen på karmen ligger utanför , eller är det inramningen för infästning karm som syns med träfärg
det exspanderar rätt häftigt , och kan kalva över på karmen , där du inte vill ha det , får det härda , är det nästan omöjlig att ta bort , har för mig att rödsprit löser innan härdning ,
Annars dreva med rockwol , gullfiber , vad du har i ladan , sedan lista
PS Ser ut som att synliga delen på karmen ligger utanför , eller är det inramningen för infästning karm som syns med träfärg
Jag har både skum och gullfiber i ladan faktiskt. Vad skulle du rekommendera, blir skum bättre? Jag förstod inte riktigt vad du menar, finns det risk för att skummet expanderar så att karmen slår sig? Eller kan det komma utanför, då borde man väl bara kunna ta det lite lugnt och försiktigt och skära bort eventuellt överflöd?
Ditt PS förstår jag faktiskt inte
Det är bara karm och vägg man ser. Den vita färgen på karmkanten är de som stack fram vid det gamla fodret, antar att den som monterade inte orkade måla allt.
Tack för hjälp!
Ditt PS förstår jag faktiskt inte
Tack för hjälp!
Både skumma och isolera med drev funkar klart.daniel_se skrev:Jag har både skum och gullfiber i ladan faktiskt. Vad skulle du rekommendera, blir skum bättre? Jag förstod inte riktigt vad du menar, finns det risk för att skummet expanderar så att karmen slår sig? Eller kan det komma utanför, då borde man väl bara kunna ta det lite lugnt och försiktigt och skära bort eventuellt överflöd?
Ditt PS förstår jag faktiskt inteDet är bara karm och vägg man ser. Den vita färgen på karmkanten är de som stack fram vid det gamla fodret, antar att den som monterade inte orkade måla allt.
Tack för hjälp!
men drevs är bättre av flera anledningar.
Skummar du så kan du ha svårt att kontrollera de och karmen kan bli skev.
Du har ingen möjlighet att justera fönstret i efterhand.
Vill du ta bort fönstret så är de ett helvete.
Du kommer garanterat ha skum överallt innan du fått kläm på de.
men den största nackdelen är att du inte får en 2-stegstätad konstruktion vilket man vill ha.
så dreva med mineralull
Skummet kan med fördel användas om man är försiktig med att spruta in det , att skära av överskott går bra med ett bågfilblad efter härdning , men om det kommer ut på kanten som inte ska ha något , så biter det fast i trä och färg , angående exspantion så ska man vara försiktig med skum i hålrum , då kan det spränga , som hul säger kan bli ett H-E
Det med mitt PS , såg lite fel , det är ju inåt det går mot fönstret och inte en kant
Det med mitt PS , såg lite fel , det är ju inåt det går mot fönstret och inte en kant
nu ska ni få höra. efter sista kursen på sp fönster så fick jag lära mig att all dreving på varm sida av konstruktionen var onödig eller till och med dåligare för funktionen. detta då du flyttar var motverkan av kallras börjar då värmen inte kan värma upp nedre del av fönstersmyg lika lätt då det är isolerat där och du får en större yta nederst på fönstret som blir kall.
Jag fattar inte. Vad är nedre del av fönstersmyg? Det är inte drevat under fönsterbrädan heller, men där är mellanrummet mycket mindre till regeln.Z zsimpey skrev:nu ska ni få höra. efter sista kursen på sp fönster så fick jag lära mig att all dreving på varm sida av konstruktionen var onödig eller till och med dåligare för funktionen. detta då du flyttar var motverkan av kallras börjar då värmen inte kan värma upp nedre del av fönstersmyg lika lätt då det är isolerat där och du får en större yta nederst på fönstret som blir kall.
Nå forumet. Ull eller inte?
Passar på med en fråga till. Jag ska ha 69mm almoge foder runt fönster, är det snyggt att ha samma under fönsterbrädan eller ska man ha något annat där?
ULL , sedan att dreva .ska vara runt om på alla ställen som är mellanrum på .
sedan med foder , gör mina snickerier själv och löste det så här , se bild , för våran del utmärkt kan göras lite olika , men en visning på vad
sedan med foder , gör mina snickerier själv och löste det så här , se bild , för våran del utmärkt kan göras lite olika , men en visning på vad
Klicka här för att svara