Vid renovering av en köksdörr visade det sig att den gjutna del som dropplåten låg på hade spruckit och behöver göras om.
Lite mer överraskande var att det innanför det gjutna delen var ett hålrum (det blev iallafall ett hålrum efter att ha dammsugit bort ett par spindelkolonier och sand...), troligen har det varit nån form av mjukare gjutning där men fukt som har tagits sig in har löst upp den. Innanför kan man också se den nya golvmassan med frigolitkulor som las in när golvet i köket gjordes om för ett antal år sedan, det är vattenburen golvvärme i köket och klinkergolv.

Delen som dropplåten ligger på tänkte jag helt enkelt gjuta om i finbetong men vad ska jag fylla hålrummet med? Antar att det inte ska ha större hårdhet än det som golvet över är gjutet med, och det ska ju helst inte dra år sig fukt då det är en äldre platta på mark utan cellplast under. Murbruk, nått golvspackel, flex byggskum, eller nått helt annat?

Träpanel nära marken stöttad av betongstenar med synlig fogskumexpansion vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träreglar monterade ovanpå stenfundament med synlig isolering och luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade nog lagt en träregel under tröskeln så den har fullt stöd. Takpapp eller syllpapp under mot betongen.
Tror inte det är ngt problem med att gjuta mot direkt i framkant. Worst case så får man byta regeln om 10-50 år...

Oldboy Oldboy skrev:
Jag hade nog lagt en träregel under tröskeln så den har fullt stöd. Takpapp eller syllpapp under mot betongen.
Tror inte det är ngt problem med att gjuta mot direkt i framkant. Worst case så får man byta regeln om 10-50 år...
Bra idé. det är jul snabbt gjort, frågan är vad jag fyller med innanför regeln, hade helst inte haft ett tomrum där.

Jag hade nog fyllt utrymmet med EPS-betong.
Isolerande och väldigt lättarbetat material, och dessutom själbärande.
En tunn plas mot organiskt material bara, sen bara trycka in i utrymmet.
Den är även väldigt lätt att arbeta med efter den torkat om det uppstår ojämnheter utåt.

Tack! EPS-betong var precis vad jag letade efter.

• Gilla
Tjompo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.