Hej.
Vi har kommit till ett stadie där jag skulle behöva få plats med en liten container "typ 10fot" och har då funderingar på att fylla upp en del intill våran nedfart för att dels få plats med denna container samt att få en mjukare vinkel att kunna backa ner arbetsbil med släp då vägen utanför är hyfsat smal och ekipaget blir ca 10m långt.
Vi skulle även behöva göra en ny parkering till våra 2 privata bilar då arbetsbilen kommer stå på själva nedfarten, detta då på gräsmattan på "andra" sidan från den tänkta "planen"
Frågan är också om man skulle passa på att lägga nytt grus på endel av nedfarten (ca 10m) där arbetsbilen kommer stå.
Frågorna är då följande.
1: Där vi behöver "fylla upp" är det en nivåskillnad på ca 90cm där det är som djupast så vad fyller man upp med?, samt hur högt behöver man fylla/förstärka?. Tanken är att denna "plan" ska sitta ihop med både vägen samt nedfarten.
2: Det växer bara nån typ av ogräs nere i "hålet", behöver man schakta bort detta eller funkar det att bara lägga uppfyllnad/förstärkningslager uppepå?.OBS. växer även hallonbuskar längre ner längs nedfarten samt några precis på kanten där planen ska bli, dom som "är ivägen" kanske bör grävas bort?
3: Den nya parkeringen som ska göras på gräsmattan, hur går man tillväga här?.
4: Räcker det att skala av nån cm av den befintliga nedfarten och bara lägga duk samt nytt topplager?, ligger nu nån typ av grus men det har väl blandats och försvunnit genom åren(antar att det är bra gammalt).
5: Kan det vara vettigt att göra "planen" nu först med uppfyllnad/förstärkning samt bärlager och sedan vänta med topplager samt parkering och nedfart?, detta mest för att det var inte tänkt att göra iordning parkering nu men har plötsligt behov av att rätt snabbt kunna få dit containern.
6: Vad är vettig storlek på parkeringen för 2 bilar?, tänkt mig ca 5m lång och runt 4,5-5m bred?
Tänkta topplagret är röd makadam troligen 11-16 för att slippa "sjunka" känslan eller tänker jag fel?
Vad händer med regnvattnet om man gör iordning nedfarten?, kommer det bli syndaflod ner till plätten utanför garaget i källaren eller dräneras det ändå?
Bifogar några kassa bilder, svårt att få med på bild hur det ser ut.
Från stolpen till strecket är det ca 10m, detta är då den delen av nedfarten vi mest skulle behöva göra något åt då det är där arbetsbilen kommer stå (väger nästan 4,5t med släp), givetvis skulle vi vilja ha samma topplager hela vägen ner till garaget men detta kanske kan göras senare?
Detta är då den tänkta parkeringen, ca 6m in till det vänstra krysset från nedfarten och ca 5m mellan dom, nedfarten är i en vinkel i förhållande till vägen men tanken är att parkeringen ska bli i vinkel med nedfarten.
Detta är då där vi behöver fylla upp för container samt få mer utrymme att backa ner arbetsbilen, tanken är då att den stolpen givetvis ska bort, svårt att se nivåskillnaden men nedfarten lutar ju ner från vägen och det skulle ju då den nya planen behöva göra också om man inte rätar ut nedfarten i samband med detta?
Kasst flygfoto över hur det ser ut men den nedre svarta rutan är då tänkta parkeringen och den övre är "planen", röda rutan är de 10m av infarten som är mest aktuell till att börja med.
Långt inlägg men hoppas på lite tips och trix.
Väl mött
Vi har kommit till ett stadie där jag skulle behöva få plats med en liten container "typ 10fot" och har då funderingar på att fylla upp en del intill våran nedfart för att dels få plats med denna container samt att få en mjukare vinkel att kunna backa ner arbetsbil med släp då vägen utanför är hyfsat smal och ekipaget blir ca 10m långt.
Vi skulle även behöva göra en ny parkering till våra 2 privata bilar då arbetsbilen kommer stå på själva nedfarten, detta då på gräsmattan på "andra" sidan från den tänkta "planen"
Frågan är också om man skulle passa på att lägga nytt grus på endel av nedfarten (ca 10m) där arbetsbilen kommer stå.
Frågorna är då följande.
1: Där vi behöver "fylla upp" är det en nivåskillnad på ca 90cm där det är som djupast så vad fyller man upp med?, samt hur högt behöver man fylla/förstärka?. Tanken är att denna "plan" ska sitta ihop med både vägen samt nedfarten.
2: Det växer bara nån typ av ogräs nere i "hålet", behöver man schakta bort detta eller funkar det att bara lägga uppfyllnad/förstärkningslager uppepå?.OBS. växer även hallonbuskar längre ner längs nedfarten samt några precis på kanten där planen ska bli, dom som "är ivägen" kanske bör grävas bort?
3: Den nya parkeringen som ska göras på gräsmattan, hur går man tillväga här?.
4: Räcker det att skala av nån cm av den befintliga nedfarten och bara lägga duk samt nytt topplager?, ligger nu nån typ av grus men det har väl blandats och försvunnit genom åren(antar att det är bra gammalt).
5: Kan det vara vettigt att göra "planen" nu först med uppfyllnad/förstärkning samt bärlager och sedan vänta med topplager samt parkering och nedfart?, detta mest för att det var inte tänkt att göra iordning parkering nu men har plötsligt behov av att rätt snabbt kunna få dit containern.
6: Vad är vettig storlek på parkeringen för 2 bilar?, tänkt mig ca 5m lång och runt 4,5-5m bred?
Tänkta topplagret är röd makadam troligen 11-16 för att slippa "sjunka" känslan eller tänker jag fel?
Vad händer med regnvattnet om man gör iordning nedfarten?, kommer det bli syndaflod ner till plätten utanför garaget i källaren eller dräneras det ändå?
Bifogar några kassa bilder, svårt att få med på bild hur det ser ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från stolpen till strecket är det ca 10m, detta är då den delen av nedfarten vi mest skulle behöva göra något åt då det är där arbetsbilen kommer stå (väger nästan 4,5t med släp), givetvis skulle vi vilja ha samma topplager hela vägen ner till garaget men detta kanske kan göras senare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är då den tänkta parkeringen, ca 6m in till det vänstra krysset från nedfarten och ca 5m mellan dom, nedfarten är i en vinkel i förhållande till vägen men tanken är att parkeringen ska bli i vinkel med nedfarten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är då där vi behöver fylla upp för container samt få mer utrymme att backa ner arbetsbilen, tanken är då att den stolpen givetvis ska bort, svårt att se nivåskillnaden men nedfarten lutar ju ner från vägen och det skulle ju då den nya planen behöva göra också om man inte rätar ut nedfarten i samband med detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kasst flygfoto över hur det ser ut men den nedre svarta rutan är då tänkta parkeringen och den övre är "planen", röda rutan är de 10m av infarten som är mest aktuell till att börja med.
Långt inlägg men hoppas på lite tips och trix.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara