pelrik pelrik skrev:
Hej allihop!

Jag renoverar ett timmerhus med torpargrund och funderar på bästa lösningen. Jag var först inne på att bara göra om trossbotten och isolera detta men jag har stött på folk som använt hasopor för att fylla grunden med. Som jag förstått kan man göra så här (se bild):[bild]

Men jag undrar också vad som händer med markfukten i en sådan kostruktion?

Den största fördelen är ju att man slipper bygga trossbottnar i hela huset. Materialet skumglas är ju också hållbart och ingenting för möss att bygga i.

Jag undrar också om jag behöver ta bort nuvarande bärlinor för att minska risken för fuktproblem? Och så undrar jag om man ö.h.t. kan ta bort dem med tanke på konstruktionen. De är inlaxade i husets vägga vilket kanske tyder på att de håller ihop huset på något vis? Min känsla är att de ska vara kvar. Jag måste ju ändå ha något att spika golven i?

Synpunkter på denna modell mottages tacksamt!
Hej,

jag har fått förslag från en byggfirma om att isolera mitt hus med detta material.
Gjorde du det?
Har det fungerat bra - dåligt?

B BirHan skrev:
Hej,

jag har fått förslag från en byggfirma om att isolera mitt hus med detta material.
Gjorde du det?
Har det fungerat bra - dåligt?
Funkade bra i vårt brygghus.

Hej!

Tar upp den här intressanta tråden igen. Har läst igenom allt i tråden och jag ska använda Hasopor i min torpargrund. Jag vill lägga till en aspekt och det är att vid något tillfälle har man satt in en "modern" luftningsventil i husgrunden, gissningsvis på 50talet (modell vanligt rutnät), fast bara på ett ställe och det är där jag tänkt bygga ett golv med hasopor. Grunden är kallmurad sten på mark som man gjorde förr i skånska gamla torp och längor.

Det har diskuterats här litegrand angående luftning och jag har dragit slutsatsen att det inte behöver finnas en luftning i grunden när man ska fylla upp ett utrymme med hasopor som ju ska isolera och håller sig själv torr. I övriga huset är det gammal mullbänk och jag går bara på logik, att det känns helt onödigt att släppa in en massa luft som bildar kondens under golvet när varm luft möter kall. Med ventilen i grunden borde det också bli rätt mycket golvdrag.

Så min tanke är faktiskt att sätta igen luftningen helt innan jag fyller med hasopor. Låter det rimligt?

• Gilla
Bäckström92
  • Laddar…
M MJ6321 skrev:
Hej!

Tar upp den här intressanta tråden igen. Har läst igenom allt i tråden och jag ska använda Hasopor i min torpargrund. Jag vill lägga till en aspekt och det är att vid något tillfälle har man satt in en "modern" luftningsventil i husgrunden, gissningsvis på 50talet (modell vanligt rutnät), fast bara på ett ställe och det är där jag tänkt bygga ett golv med hasopor. Grunden är kallmurad sten på mark som man gjorde förr i skånska gamla torp och längor.

Det har diskuterats här litegrand angående luftning och jag har dragit slutsatsen att det inte behöver finnas en luftning i grunden när man ska fylla upp ett utrymme med hasopor som ju ska isolera och håller sig själv torr. I övriga huset är det gammal mullbänk och jag går bara på logik, att det känns helt onödigt att släppa in en massa luft som bildar kondens under golvet när varm luft möter kall. Med ventilen i grunden borde det också bli rätt mycket golvdrag.

Så min tanke är faktiskt att sätta igen luftningen helt innan jag fyller med hasopor. Låter det rimligt?
Eller fylla grunden med att blåsa in lösull ??

M MJ6321 skrev:
Hej!

Det låter rimligt att det inte finns behov av luftning om du tänker fylla upp grunden med hasopor. Snarare vill man ha det helt tätt för att inte få golvdrag.

Jag har nyligen gjort ett liknande projekt och det uppstod flera komplikationer under projektets gång. I mitt fall visade det sig att trots utgrävning med maskin så blev djupet inte mer än lite drygt 30 cm och det är precis minimum som behövs för att hasopor ska vara kapillärbrytande. Dessutom visade sig grundmurarna se väldigt ostabila ut när golvfyllningen grävts ut. Om det är ett murat hus utan syllbjälke så vill man inte att grundstenarna börjar röra på sig för då spricker väggen! Så det slutade med att jag lät gjuta stödmurar av leca/cement för att hålla grunden på plats och sedan valde jag perlit i stället för hasopor som fyllning. I botten markduk! Nya golvbjälkar vilade på stödmurarna och en gjuten klack mitt i rummet. Sedan ett lager med lera mellan perlit och trägolv för att stoppa drag och buffra fukt (markduk mellan perlit och lera). Summa summarum så blev det hela mera omfattande än jag först hade tänkt, så resten av huset kanske jag bara fyller på med lite fräsch sand och sedan på med nytt trägolv.....

Vad är det för ett specifikt problem du vill åtgärda när du gör om grunden?

T
J Jochi skrev:
Eller fylla grunden med att blåsa in lösull ??råden handlar om skumglas
M MJ6321 skrev:
Hej!

Lite OT men nära; när jag lät bygga en ny grund på en rundad bergknalle, med murad, putsad lecasten som grundväggar, helt fylld med lecakulor (jag föresprpkade skumglas), ville byggaren sätta ett par ventiler på lågpunkter som extra trygghet OM berget mot förmodan plötsligt skulle släppa ifrån sig vatten genom spricka. På lecan göts en betongsula o sen las klinker. Såväl grundmur som golv av diffusionsöppna material (fix, fog, färg) Jag tyckte ventilerna va onödiga då hela konstruktionen kan andas och att ventilerna bara kyler vintertid. Kan hända borde man blockera ventilerna vintertid. Vet flera som fyllt gamla grunder med leca som satt ventiler med fuktstyrda fläktar till rör dragna in i lecan kors o tvärs, men har aldrig uppstått behov av att ventilera lecan. Jag hade skippat ventiler i ditt fall, utan att vara expert inom området.

• Gilla
MJ6321
  • Laddar…
Microkatten
M MJ6321 skrev:
Hej!

Hasopor skall ju också isolera, vilken den inte gör om den ventileras. Tänk bara på att tillåta fukt att vandra upp genom grund och golv och sedan ventileras bort i rummet.

Vi har använt perlite, samma konstruktion som @Sommartorparn med lera på toppen strax under brädgolvet.

• Gilla
MJ6321 och 1 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Hasopor skall ju också isolera, vilken den inte gör om den ventileras. Tänk bara på att tillåta fukt att vandra upp genom grund och golv och sedan ventileras bort i rummet.

Vi har använt perlite, samma konstruktion som @Sommartorparn med lera på toppen strax under brädgolvet.
Tack, då tänker vi samma. Hur känns golven nu när minusgrader och den kalla vinden står på? Jag hade tänkt lägga slang i översta leran för golvvärme. Hur har du/ni resonerat med golvvärme?

Microkatten
Vi har ännu bara gjort ett utrymme hittills, så kan inte säga så mycket om hur det känns. När det gäller golvvärme så skall det precis som du säger vara möjligt att lägga ner slangar i lerskiktet. Jag såg konstruktion för detta på kurs, men har ingen praktisk erfarenhet av det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.