4 822 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Fylla systemet
Hej
Hur skall man gå tillväga när man måste fylla hela vattensystemet?Jag har satt in en pumpautomat. Hela huset är tomt på vatten sen många år . Jag har byt lite rör främst till en ny varmvatten beredare elektrisk. Jag fyllde sugslangen o pumpen. Men det kommer inget vatten i kranen. Jag satte på en kran och trädgårdslangslang direkt på utgående på pumpautomaten. Då kom det vatten körde dock inte så länge. vad göra?
klas
Hur skall man gå tillväga när man måste fylla hela vattensystemet?Jag har satt in en pumpautomat. Hela huset är tomt på vatten sen många år . Jag har byt lite rör främst till en ny varmvatten beredare elektrisk. Jag fyllde sugslangen o pumpen. Men det kommer inget vatten i kranen. Jag satte på en kran och trädgårdslangslang direkt på utgående på pumpautomaten. Då kom det vatten körde dock inte så länge. vad göra?
klas
Jo det kommer bra med vattnen från pumpen . alltså inget fel på pump eller sugslang.
Är det så svårt att fylla systemet. Jag har en kran tre meter på ledning efer pump där kommer inget.
klas
Är det så svårt att fylla systemet. Jag har en kran tre meter på ledning efer pump där kommer inget.
klas
hur högt skall pumpen trycka vattnet?
Avancerad vatten teknik.....
Det kan ha blivit ett vatten lås i rör dragningen. Har du en avluftning högst upp i anläggningen?
Har råkat ut för detta fenomen i en vanlig dräneringspump en gång förut....
Avancerad vatten teknik.....
Det kan ha blivit ett vatten lås i rör dragningen. Har du en avluftning högst upp i anläggningen?
Har råkat ut för detta fenomen i en vanlig dräneringspump en gång förut....
Det borde inte bli ett vattenlås när hela systemet är tomt(totalt). Öppnar jag en kran högst uppe i huset övervåningen blir det ju som en luftnings nippel typ. Problemet är att man inte vet hur länge man skall ha igång pumpen innan det skall märkas nått i kranen. den måste ju fylla varmvatten beredaren först (30 liter) under tiden undrar man om den fyller på ut i systemet eller. Önskar man hade glasrör istället för koppar.
klas
klas
Vilken typ av pump är det? En mindre dränerings pump eller ordentlig pump för djup borrade hål 60-120 meter?louise-malmsten skrev:
edit (är det en pumpautomat med separat tryck kärl) ?
Det är en relativ liten pumpautomat 24liters! Jag skall in och hitta en ventil (kran) som jag sätter direkt på pumpen. Det borde göra att man kan få igång trycket innan man släpper på det i systemet.
try & errror
klas
try & errror
klas
Det funkar inte riktigt än! En fundering skall det sitta en back ventil efter pumpautomaten eller sitter det en i pumpen? På nått sätt har jag en luftficka i rören som går upp! i källaren kommer vattnet ok !
börjar känna sej lite novis! :-/
börjar känna sej lite novis! :-/
Klicka här för att svara