Halloj!

Har gått och köpt en villa byggd 1980 som vi i början av februari fick nycklarna till. Vårt första projekt blev vardagsrummet som vi skulle måla om väggarna lite snabbt och smidigt på. Det eskalerade snart till att vi började lägga renoveringsgips (6mm) över de gamla spånskiveväggarna då vi insåg att de var ganska ojämna och att det var mycket sprickbildning i de gamla ytskikten runt fönster & dörrar (se bifogat).

Första väggen är nu gipsad. Vi har varit tvungna att pussla lite mot slutet för att det skulle passa bra ute i hörn och runt alla fönster vilket har gjort att vi har lite större glipor på upp till 7mm mellan vissa skivor (se bifogat). Någon pga lite slarv och någon pga skada efter montering.

Min fundering. Hur fixar jag dessa glipor på bästa sätt? Jag vill förstås minimera risken för att nya sprickor uppkommer. Jag hade blivit glad om jag slapp att skära/såga ut nya skivor då just dessa var lite bökiga att ha och göra med...

Är spelet mella skivor a så pass små ändå att jag bara kan spackla igen med skarvspackel/bredspackel, eller ska det till något annat, lite grövre?

Bör man använda glasfiber- eller pappremsa i skarvarna?

Tacksam för svar!

Mvh

• Sprickbildning vid ett fönster och en närbild på glipor mellan renoveringsgips på en villa vägg från 1980.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar en 7mm glipa mellan två renoveringsgipsskivor på en vägg under en hemrenovering.
    Skapa konto
  • Renoveringsgipsväggar med synlig glipa och skruvar bredvid en tumstock som visar bredden.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.