Far har köp en pallyftare (80-talare). Vet ej modellnr men batteripack är 24 volt och har 12 celler. Sitter en slanganslutning till alla celler. Dock fattas påfyllningsmekanismen. Har ingen manual så vet inte hur den ser ut. Verkar även vara svårt att kolla vätskenivå per cell. Någon som vet hur det kan göra?

• Öppet batteripack med 12 celler och anslutna slangar i en äldre modell av en pallyftare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 24-volts batteripack med 12 celler och slanganslutningar i en öppen pallyftare, utan påfyllningsmekanism.
    Skapa konto
Den vita linsen i locken som slangarna går igenom är väl för att se nivån?

• Gilla
Sten96 och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som du har ett fyllningsystem på batteriet och då bör det vara detta som saknas:

Batterifyllningssystem med slange, snabbkoppling och en flödesindikator.
Skapa konto

Sen är det smidigt med en snabbkoppling:

8628-67-tbfs3035.jpg
Skapa konto

Denna som sitter på slangen är en flödesindikator och medan den snurrar så flödar vattnet till batteriet och när den stannar så är det fullt.
Enkelt och smidigt.

• Gilla
Sten96
  • Laddar…
Hej,
Ja, det är nog central påfyllnadsdystem. Verkar dock inte vara komplett.

Tog en ny bild.
Var ett litet lock per battericell. Den vita pluppen, vad kan den vara för något? Det andra hålet kan jag tänka mig är ett lufthål.
Just nu vill jag bara veta att vätskenivån är bra innan jag ska börja ladda batterierna.

• Närbild på ett centralt påfyllnadssystem för battericeller med lock och rör.
    Skapa konto
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
S
Vad är det som inte är komplett och varför läser du inte ens de inlägg som redan besvarat dina frågor?

Vatten fyller du på i den vita T-kopplingen och det fylls tills det är fullt.

Har du inte mer kunskap än du uppvisar, bör du göra precis noll och ingenting, förrän du har googlat rätt på instruktioner för laddare och batteri och truck.

• Haha
CM1234
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Vad är det som inte är komplett och varför läser du inte ens de inlägg som redan besvarat dina frågor?

Vatten fyller du på i den vita T-kopplingen och det fylls tills det är fullt.

Har du inte mer kunskap än du uppvisar, bör du göra precis noll och ingenting, förrän du har googlat rätt på instruktioner för laddare och batteri och truck.
Hej Sernando,
Jodå, läste inläggen och tackar för dessa. Förstod påfyllning men koppling P-plats skrev har säkert funnits men följde inte med. Detta ska jag fixa men huvudproblemet är att se vad för nivå det är just nu på battericellerna. Manual följde heller inte med och sökt på nätet men ingen bra träff då jag inte hittat exakt modellnr.
Tack för ditt svar.

P-plats P-plats skrev:
Ser ut som du har ett fyllningsystem på batteriet och då bör det vara detta som saknas:

[bild]

Sen är det smidigt med en snabbkoppling:

[bild]

Denna som sitter på slangen är en flödesindikator och medan den snurrar så flödar vattnet till batteriet och när den stannar så är det fullt.
Enkelt och smidigt.
Tack! Ska försöka fixa detta.

Som @Jensa86 Redan skrivit är den vita linsen en nivåindikator, fungerar som en flottör

Vitt=👍
Svart=👎 fyll vatten

Se till att få på en koppling på slangen i batteripaketet så du slipper få smuts i batterierna

J Jensa86 skrev:
Den vita linsen i locken som slangarna går igenom är väl för att se nivån?
Hej Jensa86,
M Mickebandsåg skrev:
Som @Jensa86 Redan skrivit är den vita linsen en nivåindikator, fungerar som en flottör

Vitt=👍
Svart=👎 fyll vatten

Se till att få på en koppling på slangen i batteripaketet så du slipper få smuts i batterierna
Tack!
Sökte mer på det som Jensa86 skrev men inga bra träffar.

Så vitt är bra då. Gjorde en temporär koppling och det har än så länge gått i ca 4 liter dest.vatten.

Sen försökte jag ladda (24v system, går inte att se kapaciteten på batterierna eller märke). Tänkte ladda försiktigt med 3A (liten laddare) men då spänningen bara är 15.5v så vill den inte starta. Vet inte hur förra ägaren gjort men kanske någon cell är dålig.
Ser ett vitt pulver på ena kanten av en cell. Vad kan det vara?

Ändå lite småintressant.

• Battericeller med lock och kablar, vit pulveravsättning på kanten av en cell.
    Skapa konto
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.