Krilleman
Närbild på din hela din villa-värmexäxlare önskas @Erkan23

Det är här din påfyllning sitter...

Värmexäxlare i villa med mätare och rörinsatser, påfyllningsventil markerad i rött, närbild tagen för teknisk diskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Baba_yaga
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
...Nu vet ingen på vilken breddgrad TS är, kanske på den varma delen och då om det helt plötsligt blir kallt. Och det måste värmas på en del, så kan tryckat öka markant och säkerhetsventilen lösa ut.
På sen vår och sommaren så kan t.o.m. trycket gå ner till 0,8 , i bland lägre...
Varierar trycket så mycket över säsongen så har man för litet expansionskärl eller för lågt förtryck i det.

Påfyllningsventilen sitter troligen ovanför bildkanten.

Jag har en element i huset som inte funkar.
Jag luftade den, det kom lite smutsig vatten men sen så slutade det komma vatten och elementet är kallt.

• Styrenhet för ett värmesystem med rör och ventiler.
    Skapa konto
  • Värmesystem med rör, tryckmätare och digital avläsning, relaterat till problem med kallt element i huset.
    Skapa konto
  • Rör och ventiler i ett värmesystem med en vattenmätare och flera kopparrör.
    Skapa konto
  • Manometer vid elementets röranslutning visar tryck, omgiven av ledningar och ventiler, som en del av husets värmesystem.
    Skapa konto
  • Kopparrör med två termometrar i en husinstallation, del av ett värmesystem som inte fungerar korrekt.
    Skapa konto
  • En rörinstallation med pumputrustning och rörkopplingar i ett hem, troligen del av ett värmesystem med fokus på en Grundfos-pump.
    Skapa konto
Ovanför AlfaLaval-reglercentralen har du påfyllningsventilen, sitter ansluten mot tappvarmvattnet, eventuellt kan det vara ytterligare en ventil efter den.

Fyll upp systemet till 1,5-2 bar och fortsätt lufta radiatorn. Låt "sluttrycket" vara 1,2-1,5 bar.

Demmpa Demmpa skrev:
Ovanför AlfaLaval-reglercentralen har du påfyllningsventilen, sitter ansluten mot tappvarmvattnet, eventuellt kan det vara ytterligare en ventil efter den.

Fyll upp systemet till 1,5-2 bar och fortsätt lufta radiatorn. Låt "sluttrycket" vara 1,2-1,5 bar.
Hej jag har aldrig gjort nåt sånt. Hur ska jag göra det och vad ska jag tänka på?
Med vänliga hälsningar

E Erkan23 skrev:
Hej jag har aldrig gjort nåt sånt. Hur ska jag göra det och vad ska jag tänka på?
Med vänliga hälsningar
Ovanför den vita burken, en bit in, så är det ett vred som står på tvären ( den är stängd ) vrid på den lite grann, inte öppna helt, då kan det nog höras ett fräsande, som pyspunka. Se hur manometern bär dig åt, den ska stiga sakta. När den visar 1,3 bar så stänger du. Och sen luftar ellementet, går tillbaka och fyller på mer vatten, till 1,2 bar. Trycket sjunker vid luftning.

J jonaserik skrev:
Ovanför den vita burken, en bit in, så är det ett vred som står på tvären ( den är stängd ) vrid på den lite grann, inte öppna helt, då kan det nog höras ett fräsande, som pyspunka. Se hur manometern bär dig åt, den ska stiga sakta. När den visar 1,3 bar så stänger du. Och sen luftar ellementet, går tillbaka och fyller på mer vatten, till 1,2 bar. Trycket sjunker vid luftning.
Tack nu är det fixad tack för all hjälp allihopa👍🏻

• Gilla
Jan_G
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:

Hej
Jag fyller på med vatten men trycket sjunker.

Jag luftar elementen men de är inte så varma som de borde vara.
Vad kan jag göra mer?
Tacksam för svar

E Erkan23 skrev:
Hej
Jag fyller på med vatten men trycket sjunker.

Jag luftar elementen men de är inte så varma som de borde vara.
Vad kan jag göra mer?
Tacksam för svar
Sjunker trycket ett tag, du får kolla om det är blött på golvet nedanför. Kan vara säkerhetsventilen som pinkar ut. Då ärr det mest troligt dåligt med luft i exspansionskärlet eller blåsan trasig i den. När du fyller på med med vatten, lite sakta, stiger manometern snabt upp då, den ska stiga sakta för att kärlet ska vara riktigt, inte snabbt direkt. Samt om trycket åker JOJO mellan lågt och normalt.

J jonaserik skrev:
Sjunker trycket ett tag, du får kolla om det är blött på golvet nedanför. Kan vara säkerhetsventilen som pinkar ut. Då ärr det mest troligt dåligt med luft i exspansionskärlet eller blåsan trasig i den. När du fyller på med med vatten, lite sakta, stiger manometern snabt upp då, den ska stiga sakta för att kärlet ska vara riktigt, inte snabbt direkt. Samt om trycket åker JOJO mellan lågt och normalt.
Ja när jag fyller på så fyller jag på sakta men den når snabbt till 1,2-1,5 bar.

Ska man anlita en fackman kanske?

Gummiblåsan / förtrycket !

E Erkan23 skrev:
Ja när jag fyller på så fyller jag på sakta men den når snabbt till 1,2-1,5 bar.

Ska man anlita en fackman kanske?
Stiger trycket snabbt, så är det med säkerhet ett exspantionsproblem. Fyll på till ca 1,2 bar. På det liggande grå kärlet nertill, så finns det säkert en plasthatt ( lika som på ett bildäck ) Ta bort den och tryck till på piggen, det ska pysa till med luft och inget vatten ska komma. Pyser det till. så kan det behövas pumpas in mer luft i det, kommer det vatten så är kärlet kört och bara byta. Om du inte har kunskap, så behöver du en röris till allt.
Har du serviceavtal med fjärrvärmeleverantören så ringer du dom.

J jonaserik skrev:
Stiger trycket snabbt, så är det med säkerhet ett exspantionsproblem. Fyll på till ca 1,2 bar. På det liggande grå kärlet nertill, så finns det säkert en plasthatt ( lika som på ett bildäck ) Ta bort den och tryck till på piggen, det ska pysa till med luft och inget vatten ska komma. Pyser det till. så kan det behövas pumpas in mer luft i det, kommer det vatten så är kärlet kört och bara byta. Om du inte har kunskap, så behöver du en röris till allt.
Har du serviceavtal med fjärrvärmeleverantören så ringer du dom.
Tack Erik.
Finns den grå kärlet på bilden som jag har lagt ut?
Så kan jag försöka annars tänkte jag skaffa service avtal med fjärrvärme. Tack för informationen.

E Erkan23 skrev:
Finns den grå kärlet på bilden som jag har lagt ut?
Ja, andra bilden i inlägg 19, den liggande rektangulära burken som är innanför värmemätaren, tar upp nästan hela fjärrvärmecentralns bredd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.