Det kan vara trevligt att vrida på den svarta ratten högst uppe så att säkerhetsventilen öppnar sig och släpper ut eventuellt övertryck istället för att det ska komma som en överraskning när du får loss muttern.
Men om man släpper ut övertryck först så innebär väl det att man ska pumpa upp trycket sedan?Dowser4711 skrev:
Någon som kan svara på det någon skriver om att pumpa upp trycket ?
Gör en simpel adapter så du kan trycka i lite luft via säkerhetsventilen när du är klar. Men det är inte absolut nödvändigt, så blir det för krångligt gör det inget om du låter bli. Det som kan hända är att kärlet sugs ihop när nivån sjunker, så du får hålla koll och släppa in lite luft då och då.
Jag antar att det finns en ventil under expansionskärlet?
När vi köpte vårt fritidshus som har bergvärme hade vi problem med att nivån konstant sjönk lite lite hela tiden, så jag fick fylla på ett par gånger/år...
Efter nåt år läste jag på ordentligt i installationspapperna och såg att det skulle vara övertryck i systemet - vilket det uppenbart inte var.
Jag kopplade in en extern pump som jag byggde tryck med, stängde sedan ventilen till expansionskärlet, fyllde upp expansionskärlet till ca 75%, skruvar på locket och öppnade sedan ventiler under kärlet, och efter det har jag haft konstant nivå i sju-åtta år eller så.
När vi köpte vårt fritidshus som har bergvärme hade vi problem med att nivån konstant sjönk lite lite hela tiden, så jag fick fylla på ett par gånger/år...
Efter nåt år läste jag på ordentligt i installationspapperna och såg att det skulle vara övertryck i systemet - vilket det uppenbart inte var.
Jag kopplade in en extern pump som jag byggde tryck med, stängde sedan ventilen till expansionskärlet, fyllde upp expansionskärlet till ca 75%, skruvar på locket och öppnade sedan ventiler under kärlet, och efter det har jag haft konstant nivå i sju-åtta år eller så.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gammal brunn, fylla och göra till stenkista för kondensvatten?
Vatten & Avlopp -
Hjälp kring oljepanna, ska man fylla vatten i eller hur ska jag göra?
Olja & El -
Vilken produkt för att fylla springor i ekparkett?
Golv -
Fylla på kylmedie/etanol i en Nibe Fighter 1235 - hur gör man?
Värmepumpar -
Fylla springor med lim och slipdamm
Golv