Vi har en väl etablerad thuja-häck längs med gränsen till vår tomt, jag tror att den har stått där ca 10 år (vi flyttade in för 6 år sedan). Den är nu ca 2,30 hög. Jag brukar ge den barrgödsel (små "pellets"/korn) och tillföra lite extra torvmull/barkmull på våren, samt lägga på täckbark. Håller efter sidorna med elektrisk häcksax och jobbar nu med att få den lite lägre också, tycker den är för hög. Använder slang med småhål, efter att första sommaren ha låtit den torka ut ordentligt - det är vår första trädgård...:S

Nu tycker vi att vår gräsmatta har börjat "slutta" lite ned mot häcken, som om jorden har sjunkit undan lite. Gränsen på tomten ligger ca 0,5-1 m upp från vägen på andra sidan av häcken (stödmur). Eftersom vi skall få levererat ett lass med planteringsjord till en större plantering vi skall göra på tomten, funderar vi på att ta en extra volym av jord och fylla på fram mot och under häcken också, dels för att jämna ut nivån på gräsmattan, dels för att häcken verkar behöva det. Det ser ut som om rötterna till häckan ligger väldigt högt upp i jorden - men det kanske skall vara så?

Frågor:
- Skall man då försöka luckra upp jorden under häcken, innan mer jord läggs på? Jorden verkar ganska hård/torr på några ställen - å andra sidan är jag rädd att jag skadar rötterna om jag börjar "hacka loss" i jorden.
- Bör vi blanda in något i jorden, innan den används?
- Ser det ut som vi sköter häcken tillräckligt bra - är det något mer vi borde göra/göra något annorlunda? Det är VÄLDIGT viktigt för oss att häcken mår bra och håller sig tät och fin...

Lillekitte

Vi har lagt på ny jord av nån speciell sort som själv ska blanda sej med den gamla jorden å på så sätt göra den gödslad och i "nyskick" Hasselfors R-dress hette själva jordförbättringen. Vår Thujor är 7 år nu och såg egentligen ut att må bra men eftersom det är rätt dålig kvalitet på jorden utom just där vi planterat valde vi att förbättra ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.