7 716 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Fylla mellanrummet i stenfot med dubbla murar?
Kalkgrus har traditionellt använts som bjälklagsfyllning för att det håller möss borta. (och dämpar stegljud)
Men leca kanske fungerar lika bra, det går ju inte att gräva gångar i.
Men leca kanske fungerar lika bra, det går ju inte att gräva gångar i.
Ja så har jag tänkt. Mössen gillar inte perliten. Ville ha hasopor först men insåg att man då måste bryta upp allt golv för att få ner det. Tänkt även på leca men så sa nån att det kan lukta efter ett tag. Och är inte leca fukthållande? Kanske finns olika sorter? Perlite är ju en vulkanisk sten, känns ändå rätt miljövänlig?Huddingebo skrev:
Förtydligande, har inte problem med mögel o dålig dränering under golvet. Virket är fint. Ville bara ha nåt mot möss och golvdrag. Jag tänker att om man bara öser in perliten under golvet utan att packa det (är ju inte så lätt heller med bara en golvbräda borta) så kunde det ändå bli lite luftigt? Frågan är ju om det fortsätter damma och att man kan få det i inomhusluften, det vore ju inte bra.evalouise skrev:
Ja så har jag tänkt. Mössen gillar inte perliten. Ville ha hasopor först men insåg att man då måste bryta upp allt golv för att få ner det. Tänkt även på leca men så sa nån att det kan lukta efter ett tag. Och är inte leca fukthållande? Kanske finns olika sorter? Perlite är ju en vulkanisk sten, känns ändå rätt miljövänlig?
S DanielF skrev:Perlite är ett isoleringsmaterial som
• Inte påverkas eller transporterar fukt. Kapillärbrytande
• Fyller ut minsta skrymsle och är stabilt över tid. Inga sättningar
• Isolerar bra samtidigt som den är diffusionsöppen och brandsäker
• Har mycket låg vikt.
Obrännbar och oorganisk
Perlitens vulkaniska ursprung och de rena obrännbara beståndsdelarna möjliggör en hög användningstemperatur. Materialet kan inte ruttna, komprimeras eller nedbrytas. Den kan inte heller vara en grogrund för mikroorganismer och svampar och den avger inte någon form av fukt eller lukt.
Tekniska egenskaper
Lambdavärde 0,040 w/mK
Volymvikt ca 80 kg/m3
Ångdiffusionstal μ = 3
Tryckhållfasthet (efter 17% komprimering) 0,09 N/mm²
Partikelstorlek 05-60 (inga nano-partiklar förekommer)
Hydrofoberad med silikat
Kapillärbrytande efter 6 cm
Läs mer:
[länk]
Borde man inte kunna använda tryckluft? Ös ner lite blås det åt sidorna, ös ner mer och blås osv. Har för mig att det nästan är som frigolit i vikt.evalouise skrev:
Förtydligande, har inte problem med mögel o dålig dränering under golvet. Virket är fint. Ville bara ha nåt mot möss och golvdrag. Jag tänker att om man bara öser in perliten under golvet utan att packa det (är ju inte så lätt heller med bara en golvbräda borta) så kunde det ändå bli lite luftigt? Frågan är ju om det fortsätter damma och att man kan få det i inomhusluften, det vore ju inte bra.
Ja det kunde man prova, men det dammar väldigt mycket och man måste ha munskydd när man jobbar med det. Tänker att springorna i mina gamla trägolv kommer att ryka av damm med tryckluften.S DanielF skrev:
Man kunde tejpa springorna när man gör det. Men frågan är ju om det kan fortsätta damma över tid? Nere i golvet? Och leta sig upp i inomhusmiljön?evalouise skrev:
Det tvivlar jag på, så vida du inte har trallgolv hemma. Fyller du golvet så kommer du inte ha drag under golvet, vilket i sin tur omöjliggör att det ska damma uppåt.evalouise skrev:
Leca isolerar bra... Skulle inte vara orolig för leca och fukt. Man har använt det länge till grunder och i grunder. Det tål fukt, är oorganiskt och kapilärbrytande om det läggs tillfälligt tjockt, typ 10cm.evalouise skrev:
Ja så har jag tänkt. Mössen gillar inte perliten. Ville ha hasopor först men insåg att man då måste bryta upp allt golv för att få ner det. Tänkt även på leca men så sa nån att det kan lukta efter ett tag. Och är inte leca fukthållande? Kanske finns olika sorter? Perlite är ju en vulkanisk sten, känns ändå rätt miljövänlig?
Jag har använt båda och gillar inte lecakulor. De är klumpigare och kommer inte in i springor och hål lika lätt. Upplever att det blir större luftkanaler mellan kulorna, vilket inte är bra om det finns drag. Perlite fyller allt och är lättare att arbeta med. Perlite flyter ut medan leca fastnar i varandra så man måste dra fram och tillbaka med handen för att de ska jämna ut sig.Huddingebo skrev:
ÅTERFÖRSÄLJAREA Alko skrev:
Folkes Bygg & Byggnadsvård AB
www.folkesbygg.se
Epok (Traditionell Byggnadsvård)
www.byggnadsvård.com
Ekologiska Byggvaruhuset AB
www.ekologiskabyggvaruhuset.se
NorrlandsEko
www.norrlandseko.se
OscarsHus Byggnadsvård & fönsterhantverk i Kivik på österlen
www.oscarshus.se
Isokon AB
www.isokonab.se
Byggimporten Väst AB
www.byggimporten.se
Basentreprenad
info (a) basentreprenad.se
Ekologisk Isolering i Skåne AB
www.ekoisolering.se
Sydostisolering AB
www.sydostisoler.se
Södvikskvarn AB
info (a) sodvikskvarn.se
Uno Wallgren AB
www.unowallgren.se
Sunda Byggvaror i Sverige AB
info (a) sundabyggvaror.se
Produkter som diskuteras: "Byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Isoleringsbutiken.se boråsS DanielF skrev:ÅTERFÖRSÄLJARE
Folkes Bygg & Byggnadsvård AB
www.folkesbygg.se
Epok (Traditionell Byggnadsvård)
www.byggnadsvård.com
Ekologiska Byggvaruhuset AB
www.ekologiskabyggvaruhuset.se
NorrlandsEko
www.norrlandseko.se
OscarsHus Byggnadsvård & fönsterhantverk i Kivik på österlen
www.oscarshus.se
Isokon AB
www.isokonab.se
Byggimporten Väst AB
www.byggimporten.se
Basentreprenad
info (a) basentreprenad.se
Ekologisk Isolering i Skåne AB
www.ekoisolering.se
Sydostisolering AB
www.sydostisoler.se
Södvikskvarn AB
info (a) sodvikskvarn.se
Uno Wallgren AB
www.unowallgren.se
Sunda Byggvaror i Sverige AB
info (a) sundabyggvaror.se
I samband med golvbytet fyllde vi inte bara mellanrummet mellan stenmurarna med perlite utan vi fyllde hela trossbotten.
Allt sågspån/råttbajs sögs upp med sugbil (inte jättebilligt...). Sedan satte vi en väv mot källarens innertak, fyllde med perlite, och lade spånskivor och trägolv.
Det dammade rejält när det gjordes men nu 2 år senare är det inga problem.
Allt sågspån/råttbajs sögs upp med sugbil (inte jättebilligt...). Sedan satte vi en väv mot källarens innertak, fyllde med perlite, och lade spånskivor och trägolv.
Det dammade rejält när det gjordes men nu 2 år senare är det inga problem.
evalouise skrev:
Äntligen lite information om att det finns nån som använder perlite! Jag har köpt några säckar och hällt i utrymmet mellan betonggolv och trägolv (mellan gammal och ny del av huset) Vad jag förstår häller man ut det, och paddar eller stampar det så det blir packat, sen kan man gjuta ovanpå det.
I ett annat utrymme jag har här med riktigt gamla bräder och ett tomrum under på 30 cm (och svinkallt. och ett litet lager tång i bottendär har jag brutit upp brädan närmast fönstret och hällt ner perlite och knött in så långt jag nått, fyllt på mer och tryckt in längre. Perliten är lätt och "rinner" iväg lätt och täpper till upp mushål och kalldrag från hål. Funderar nu på att ta upp hål på strategiska ställen i huset där det är gamla trägolv och ösa ner perlite i grunden, det verkar ju hjälpa mot golvdrag. dock ska man ju ha munskydd när man håller på med det, det dammar en del. så man hoppas det ligger still när det väl kommit på plats i grunden.