25 842 läst ·
64 svar
26k läst
64 svar
Fylla källaren med grus?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Rent fysiskt sett borde detta fungera. Men varför lägga så mycket tid och pengar på ett hus som har ”äntligen ingen värde”?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Fylla med cellplastskivor?
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Packat cellplast?
Hur mycket kan du kosta på? Ska huset renoveras?
Ska du göra en helrenovering så skulle jag
Städa ur allt som inte ska vara där, trä el skräp osv
Mura igen dörrhål
Såga upp golvet/taket i ett rum i taget
Fylla upp, padda fylla padda till det är kanske 40-50cm kvar till färdigt golv.
Göra en normal platta på mark med isolering, golvvärme, förbereda för avlopp och allt som behövs,
Ta nästa rum och göra lika, man kanske får vänta med isolering och sånt tills man gjort alla rum.
Gjuta en platta, ev med dubb i eller genom den gamla grunden.
Man får förmodligen sätta stag genom huset, bära upp med balkar så inte hela huset brakar om man tar bort innerväggar.
Ett jättejobb som kommer kosta men du får en bra "grund" till att fortsätta bygga på.
Finns flera byggen som gjort så här med då har det varit krypgrund och inte källare, men det borde funkar lika.
Ska du göra en helrenovering så skulle jag
Städa ur allt som inte ska vara där, trä el skräp osv
Mura igen dörrhål
Såga upp golvet/taket i ett rum i taget
Fylla upp, padda fylla padda till det är kanske 40-50cm kvar till färdigt golv.
Göra en normal platta på mark med isolering, golvvärme, förbereda för avlopp och allt som behövs,
Ta nästa rum och göra lika, man kanske får vänta med isolering och sånt tills man gjort alla rum.
Gjuta en platta, ev med dubb i eller genom den gamla grunden.
Man får förmodligen sätta stag genom huset, bära upp med balkar så inte hela huset brakar om man tar bort innerväggar.
Ett jättejobb som kommer kosta men du får en bra "grund" till att fortsätta bygga på.
Finns flera byggen som gjort så här med då har det varit krypgrund och inte källare, men det borde funkar lika.
Ja, ännu är inte den sista idioten född. Fylla en källare med grus, för att förhindra huset att rasa. Jag är rädd att det inte enbart rör sig om Morran och Tobias hus. Jag misstänker att det är Tobias själv som undrar. Men många av hans bröder/kusiner tycks även svara i tråden.
Ärligt talat, ta dit en ingenjör, så löser han det där ganska enkelt. Visst, det kommer inte kosta några 3500kr. Men för de pengarna löser man inga problem som dessa.
Om inte gör du bättre att riva huset. Tro mig, det kommer aldrig gå att bo i huset, om du fyller källaren med grus. Skälen är många.
Ärligt talat, ta dit en ingenjör, så löser han det där ganska enkelt. Visst, det kommer inte kosta några 3500kr. Men för de pengarna löser man inga problem som dessa.
Om inte gör du bättre att riva huset. Tro mig, det kommer aldrig gå att bo i huset, om du fyller källaren med grus. Skälen är många.
Cellplast fungerar inte. Det håller för vissa tryck, beroende på hur (tänk dyr) cellplast man köper. Sen kollapsar den. Om källaren kollapsar beror det på marktrycket utifrån, det är ingenting man stoppar med cellplast. Eller så har hela huset flyttat sig pga det ligger i en slänt, då är det större problem.
För övrigt ska du inte ge mer än max 1000:-/kbm för singel, inklusive hemkörning om du inte bor väldigt konstigt till.
För övrigt ska du inte ge mer än max 1000:-/kbm för singel, inklusive hemkörning om du inte bor väldigt konstigt till.