Hej!
Jag har fått ett lite klurigt problem på halsen och undrar om någon här med mer erfarenhet än mig kan komma med lite klok input.
För ca 4 år sedan dränerade vi runt grunden på huset (källare, äldre hus). Farstubron där det också behövde grävas under visade sig vara gjuten direkt på marken och satt så pass fast i grunden att det inte var rimligt att plocka bort den. Istället stagades den upp efter utgrävning, dräneringen sattes dit och sedan fylldes det igen. Av förklarliga skäl gick det inte att kompakta marken där under, men runtomkring gjordes det. Nu har materialet under bron sjunkit ihop och det har blivit en spalt på en dryg decimeter mellan mark och farstubro. Vi upptäckte det då det började bildas små håligheter i gruset in under trappen. Grävde ut idag och det ser ut ungefär enligt bild. Marken under bron är lite mjukare men det verkar inte finnas några ”slukhål” dit material har försvunnit.
Jag försöker klura ut nåt sätt att fylla ut hålrummet utan att gräva ut för mycket, då återkommer ju problemet eftersom det inte går att kompakta. Skulle vilja typ blåsa in fint grus eller liknande. Det snyggaste vore kanske att ta bort trappen, kompakta marken och sen bygga en ny trappa men det är inte rimligt i nuläget. Jag tror inte att hållfastheten för farstubron är ett problem, jag ser inga sprickor eller liknande som tecken på det. Tacksam för alla uppslag och idéer.

• Utrymme under farstubro med jord, stenar och håligheter, där material har sjunkit ihop och bildat en spalt mellan marken och bron.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.