Hej! Jag har försökt googla mig till detta men det verkar inte vara så vanligt att fylla igen gamla rör. Kanske för att det är en jättedålig idé.

Hursomhelst så har det visat sig, efter att vi upptäckt råttor, att jag har två parallella dagvattenrör längs ena sidan av huset. Förra ägaren kopplade sig runt de gamla rören efter att ha fått problem, fått dem filmade och konstaterat att de är delvis gamla läckande betongrör.

Jag vill på något sätt göra de gamla rören ogästvänliga för råttorna. Jag har grävt mig ner 1,5m och hittat där de gamla oanvända delarna kopplas på de rören som fortfarande används, där ska jag koppla loss dem så att inte nya råttor kan hitta dit från det kommunala dagvattenavloppet. Men jag vill också göra något åt de gamla rören.

Jag är inte jättesugen på att gräva ett 1,5m djupt dike längsmed hela huset för att få upp rören och tänker att jag kanske kan fylla dem med lite löst blandad betong? Kan det funka? Jag vet att de sitter ihop eftersom jag kan spola vatten från ena till andra sidan.

Fulkemisten
Är de frilagda i båda ändar? I så fall räcker det väl att plugga dessa?

Ja, de är frilagda, i ena änden sticker fortfarande den gamla anslutningen till stuprännan upp.

Det räcker kanske att bara plugga dem, men om de redan bor i rören och har gjort egna hål eller hittat i betongrören?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.