Hej! Jag har ett bekymmer som jag undrar om någon kan hjälpa mig med
Jag har en gammal köksingång till mitt lilla hus på landet. Nu skulle jag vilja riva den gamla imgången och bygga en ny. Problemet är att precis vid den gamla ingången ligger en grävd brunn som skulle hamna under nya tillbygget, dvs mitt i hallen. Vad gör man? Kan man bara fylla igen den gamla brunnen, lägga makadam och isolering över (under nya golvet) och bygga det nya ? (gjuten platta) Vart tar vattnet i brunnen vägen då?
Eller- kan man bygga krypgrund som är isolerad i marken med luft ovanför upp till bjälklaget och lucka i golvet med brunn med lock under? Detta är verkligen ett bekymmer så jag är tacksam för alla råd!

• Trasigt metallgaller och stenar vid grund av ett gammalt hus, överväxt gräs och grus syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal köksingång på ett hus med sliten fasad, trasig takfot och trädgård. En trapp och en kruka syns, samt en stängselrulle lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MaggisP skrev:
Kan man bara fylla igen den gamla brunnen, lägga makadam och isolering över (under nya golvet) och bygga det nya ? (gjuten platta) Vart tar vattnet i brunnen vägen då?
Vattnet fördelas ut i marken bara, inget särskilt händer.

G Genomklok skrev:
Vattnet fördelas ut i marken bara, inget särskilt händer.
Det låter ju betryggande! 😊 Vad fyller man bäst med? Och låter man bara stensättning i brunnen vara kvar?

M MaggisP skrev:
Det låter ju betryggande! 😊 Vad fyller man bäst med? Och låter man bara stensättning i brunnen vara kvar?
Det kan säkert någon annan bättre, jag kan om vattnet i marken 😉

Gissar att stensättningen kan vara kvar utan problem och troligen är det inte så petigt vad du fyller upp med (så länge du inte tillför några föroreningar förstås).

• Gilla
MaggisP
  • Laddar…
Fyll med lera om du har sånt, åtminstone närmast markytan. Undvik sand och grus som leder ner ytvatten till grundvattnet. Man vill gärna "täppa till" gamla brunnhålet och unvika att påverka grundvattnet.

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
M MaggisP skrev:
M Maxitupla skrev:
Fyll med lera om du har sånt, åtminstone närmast markytan. Undvik sand och grus som leder ner ytvatten till grundvattnet. Man vill gärna "täppa till" gamla brunnhålet och unvika att påverka grundvattnet.
Om/när det blir av så kommer ju det vara en huskropp över brunnen så jag tänkte inte att det skulle komma in nåt vatten! 🙄 Blir nervös...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.