Hej!

Är nybliven husägare och har tänkt måla om en vägg där tidigare ägare hade ett stort väggmonterat hyllsystem. Hyllsystemet har lämnat efter sig 30 st hyfsat grova borrhål (8-10 mm diameter) i väggen som jag nu vill fylla i, innan målning. Väggen är, som trådnamnet antyder, gjord av lättbetong/Siporex och mäter 3,5 m lång, 2,5 m i höjd.

Tidigare när jag bott i lägenhet och behövt återställa något enstaka mindre borrhål i en vägg har jag bara spacklat med färdigt snabbspackel/snickerispackel på tub. Även om jag då försökt trycka in spacklet så djupt som möjligt brukar det troligen bara komma in ca 5 mm i hålet med ett lämnat tomrum innanför. Men nu när det gäller så många borrhål, koncentrerade på en mindre yta, uppstod en massa funderingar om jag borde göra på annat sätt för att inte bärigheten i väggen ska påverkas, eller något annat som kan ske som jag inte känner till.
Nu mina frågor.

1. Bör jag försöka fylla hela borrhålets djup för att bärigheten i väggen inte ska försvagas, eller räcker det med fylla/spackla endast det yttersta skiktet, ca 5 mm, av borrhålet?

2. Vad bör jag använda för fyllnadsmedel? Jag har kollat på allt från olika sorters spackel till olika lagningsbruk och Fix-produkter. Jag tänker att om fyllnadsmedlet är på patron, går det lättare att trycka in och fylla upp hela borrhålet.
Tror ni följande produkt kan fungera, eller är jag helt fel ute?
https://www.xlbygg.se/produkt/cemen...MIroeIguGl9QIVKyB7Ch1DvwblEAQYAiABEgI68PD_BwE

Tacksam för alla tips och trix!
Vänligen

Jag tänkte säga gipsbruk i spritspåse, men produkten du länkar till fungerar säkert utmärkt :)

finspackla ovanpå, slipa, måla

• Gilla
Blooper Bob
  • Laddar…
B
Skulle också säga gipsputs. Har för mig att en 20kg säck kostar 200kr, borde väl gå att få tag i en 5kg hink också billigare kanske. Eller 1.5kg gips från panduro hobby för 70kr...

Däremot så skulle jag varna för att ta en random cementbaserad produkt. Det brukar alltid stå i instruktioner att det ska vara lågalkaliska puts/bruk till lättbetong. Jag vet inte om det händer något på lång sikt om man tar en vanlig cementbaserad produkt, men med tanke på att det är lätt att få tag på rätt produkt och priset är lågt, så skulle jag inte chansa.

• Gilla
Blooper Bob och 1 till
  • Laddar…
Din föreslagna produkt funkar säkert, jag hade dock bara spacklat väggen med vanligt spackel typ medium (hette tidigare lätthand) och inte brytt mig om dom där få hålen. Väggen håller ändå.

• Gilla
Blooper Bob och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar! (y)
Gipsbruk kände jag inte till sen tidigare. Läste på om det nu och det verkar vara riktigt bra. Kommer nog prova med det.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.