Hur gör ni? Fyller ni hörnjärnen med kitt eller inte när ni renoverar fönster? Två skolor verkar råda och en del rekommenderar det och andra inte. Jag gör det i tron att risken att få in vatten/kondens och därmed rost bakom hörnjärnen minskar, men jag har aldrig sett någon motivera varför man inte skulle göra det - möjligen då att det är lite mera pill.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Om "ihåliga" järn så ja, fylls med kitt.
Fyller. Av våra ca 25x2 ytterbågar var alla fyllda utom ett par st. Där hade skruven rostat rejält, liten rötskada inget som behövde bytas.
Jag köpte ca 25 fönster som kom från ett hus från 1915 och som skulle rivas. Jag har renoverat ett tiotal av dem. Hörnjärnen var inte fyllda. En del av hörnjärnen var blanka och fina på insidan och en del var rostiga på insidan men inget allvarligt, efter ett rostlösande bad så satte jag tillbaka dem. Ett par hörnjärn gick dock inte att återanvända. På det hela helt okej för fönster som suttit ute 95 år utan särskilt mycket underhåll. När jag satte tillbaka dem fyllde jag inte med kitt, varför ändra ett "vinnande" koncept.
Jag målar dem med ett par lager rostskyddsfärg och fyller dem sedan med kitt. De som satt på fönstren hade suttit i 16 år och var rejält rostskadade. De var inte fyllda av den tidigare ägaren till vårt hus. Nu provar jag med fyllda och hoppas att de håller längre.
Låter som att best practice är att fylla. Märkligt då att de flesta "professionella" fönsterrenoverare väljer att inte fylla. Antar att det beror på tid/kostnad och att problems inte syns förrän vid näste renovering alternativt när rosten slår igenom underifrån.
Jag räknade över antalet bågar på vårt hus och det är närmare 200 där i princip samtliga ytterbågar har hörnen, så det är klart att det blir en del arbete :x
Jag räknade över antalet bågar på vårt hus och det är närmare 200 där i princip samtliga ytterbågar har hörnen, så det är klart att det blir en del arbete :x
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Jag renoverade några fönster för ca 10 år sedan. Nu dags igen och då slipade jag hörnjärnen rena in och utvändigt, sprayade på biltema zink rost skydd. En del av beslagen har rostat igenom färgen.. mest dom som jag inte fyllde med kitt. Då använde jag linoljekitt men det gör jag inte igen då fåglarna äter det.. nu blir det moderna grejor.
Kommer blästra beslagen nu och rostskydda dom ordentligt innan jag monterar dom. Har etsande primer jag använt till bilen och rostskyddsfärg. Fönster färg ovan det och kitt innanför kommer det att bli. Nya skruv (har tyvärr inte hittat 3,5x25 i varmgalv utan får använda förzinkad..I mitt fall är det nog skruvarna som ger sig först.
Tips.. plugga alla hål med tändstickor/tandpetare och ute trälim och slipa plant innan målnin, tandpetare är lite hårdare och dom nya skruvarna drar bra om man borrar innan med ex 1,6 mm borr.
Kommer blästra beslagen nu och rostskydda dom ordentligt innan jag monterar dom. Har etsande primer jag använt till bilen och rostskyddsfärg. Fönster färg ovan det och kitt innanför kommer det att bli. Nya skruv (har tyvärr inte hittat 3,5x25 i varmgalv utan får använda förzinkad..I mitt fall är det nog skruvarna som ger sig först.
Tips.. plugga alla hål med tändstickor/tandpetare och ute trälim och slipa plant innan målnin, tandpetare är lite hårdare och dom nya skruvarna drar bra om man borrar innan med ex 1,6 mm borr.
En gammal tråd, men funderar just på samma sak. Jag fyllde tidigare men en professionell fönsterhantverkare jag anlitat rekommenderade att inte fylla. Han menade på att kittet under järnen drar åt sig fukt som kapslas in och blir stående. Efter år av observation av gamla fönster han renoverat hade han kommit fram till att det är bättre att inte fylla. Så jag kör på det nu, iaf tills någon presenterar mer övertygande argument för motsatsen.krillek skrev:
Hur gör ni? Fyller ni hörnjärnen med kitt eller inte när ni renoverar fönster? Två skolor verkar råda och en del rekommenderar det och andra inte. Jag gör det i tron att risken att få in vatten/kondens och därmed rost bakom hörnjärnen minskar, men jag har aldrig sett någon motivera varför man inte skulle göra det - möjligen då att det är lite mera pill.
Intressant ämne! Jag byter hörnjärn ofta (hus vid havet) och har provat många sätt för att förlänga livslängden däribland fylla med kitt. Har inte följt upp supernoga men jag upplever ingen uppenbar skillnad.
På tal om hörnjärn. Dessa är de delar som rostar först. Men behövs de verkligen? Jag har infällda hörnjärn på innerbågarn, men på ytterbågen är det blandat infällt på insidan och utanpåliggande på utsidan. De förstnämnda klarat sig lite bättre, men ändå är en del helt söndereostade.
Tror de förstör träet också när skruvhålen drar in fukt.
Ta bort de helt, och lita på att båge plus glas blir stabilt nog?
Tror de förstör träet också när skruvhålen drar in fukt.
Ta bort de helt, och lita på att båge plus glas blir stabilt nog?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden