Ska måla om väggarna i ett gammalt källargarage, varav 1 vägg är vänd mot utsidan. Tyvärr har det blivit några sprickor, osäkert när de tillkommit och orsaken. Har även blivit kvar borrhål som skulle fyllas igen.

Så innan jag målar vill jag tvätta väggen och göra något åt sprickorna. En kompis tyckte jag skulle skita i det och bara måla över sprickorna men känns inte helt reko...

Har sprungit på diverse väggspackel för innebruk på Rusta och andra ställen, men med tanke på att det ligger i en källare och risk för fukt utifrån finns vet jag inte hur lämpligt det är.

Har även en säck putsbruk (C) kvar, var en tanke att eventuellt använda detta istället.

Så önskvärt lite tips på vad man bör ta för fyllnadsmedel i detta. Silikonfog eller dylikt tror jag mig ha läst nånstans.

• Vit vägg med flera små röda borrhål som behöver täppas igen innan målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka längs en vägg-hörn i ett källargarage, tydlig mot den vita bakgrunden.
    Skapa konto
Använd gipsputs (y) Där du har sprickan bör du knacka ur lite så du får som en V-formad ränna. Sen blandar du upp gipsputs och bara lägger i. Hålen är bara att trycka i lite i också.

Är inte speciellt svårt och är hyfsat lättslipat:ok:

Har själv gjort så på flera ställen, funkar kanon :)

• Gilla
bradgard
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Använd gipsputs (y) Där du har sprickan bör du knacka ur lite så du får som en V-formad ränna. Sen blandar du upp gipsputs och bara lägger i. Hålen är bara att trycka i lite i också.

Är inte speciellt svårt och är hyfsat lättslipat:ok:

Har själv gjort så på flera ställen, funkar kanon :)
Så C bruk för hårt tro? Jag tänkte mest vara lite snål å nyttja det jag redan har, haha..

Men bör man göra nått med ytan efteråt, primer eller liknande?

Nja, gipsputs i all ära. Det är bra till mycket och väldigt lätt att arbeta med men man brukar inte rekommendera det i källare. Speciellt inte om miljön är fuktig. Nu ser det torrt ut, men i ditt fall hade jag använt det C-bruk du redan har hemma.
Men sprickan behöver kratsas ur lite för att kunna få i något över huvud taget.

-RB- -RB- skrev:
Nja, gipsputs i all ära. Det är bra till mycket och väldigt lätt att arbeta med men man brukar inte rekommendera det i källare. Speciellt inte om miljön är fuktig. Nu ser det torrt ut, men i ditt fall hade jag använt det C-bruk du redan har hemma.
Men sprickan behöver kratsas ur lite för att kunna få i något över huvud taget.
Vi har ju en mögelskada i ett angränsande rum pga träreglar direkt på betonggolv, så jag antar det kommer tillskjutande fukt av något slag.

Nu upplever jag att bruket "dammar" på vissa ställen när man borstar eller drar handen över det.

En bekant pratade om att det ska "primas" oxg och målas men vette katten om man törs det på en murstock och bastu med tanke på ev färgångor som löses ut..

Jag tror ev att föregående ägare spacklat med gips på enstaka hål, är kritvitt och kunde skrapa ur hålet med naglarna. Ska ta en bild.

Kan iofs tycka det är svårt att pula in bruk i hål över lag. Hade ett ännu större hål som skulle fyllas och det var nätt å jämt att det gick utan mycket klaffs på fel ställe... :)

Här har han varit och spacklat eller fyllt med nått. Gick lätt att skrapa bort och ur.

Nu har jag även gjort v formade rännor av sprickorna med hjälp av mejsel. Det var väldigt poröst, så vette katten, ska man fortsätta skrapa väldigt långt in och åt sidan? Känns som det kommer resultera i att all puts går i stöpet... :O

• Närheten av en vägg med en område av spackel eller fyllmedel som är delvis bortskrapat och exponerar poröst material under.
    Skapa konto
  • Porös vägg med en spacklad hålighet och en vertikal spricka, tecken på möjlig putsreparation.
    Skapa konto
Det rasar ju ut som mjöl ju mer man pillar. Ska jag bara vattna väggen och slamma på putsbruk tro eller bör jag använda s.k. primer och pensla på innan?

• Vägg med spricka och löst puts som kräver reparation.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.