14 826 läst ·
26 svar
15k läst
26 svar
Fylla glipa mellan tak och väggips
Jag säger Ardex A828 som jag använder till mycket. Jag använder det till första lagret vid alla hål och även till alla spackelremsor. Så ska du spackla mer skulle jag rekomendera en påse!
Till större hål/glipor använder jag något grövre från Knauf, oklart vad det heter mer, tror det är ett gipsspackel iallafall.
Till större hål/glipor använder jag något grövre från Knauf, oklart vad det heter mer, tror det är ett gipsspackel iallafall.
Skulle det gå att såga till en tunn träbit, typ som trekvartslist eller liknande och trycka upp så den kilas fast? Sen antingen gipsspackel direkt på eller först fiberväv/pappremsa sen spackel?
Eller om du kan få upp en bit masonit bakom som skruvas fast genom gipset så det är något som sätter stopp när du fyller i glipan så spacklet inte trycks iväg.
Eller bygg på med spackel flera gånger.
Finns flera tillvägagångssätt
Eller om du kan få upp en bit masonit bakom som skruvas fast genom gipset så det är något som sätter stopp när du fyller i glipan så spacklet inte trycks iväg.
Eller bygg på med spackel flera gånger.
Finns flera tillvägagångssätt
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har använt gipsbruk och pappersremsa när jag haft likadant, har för mig jag använde nån primer först för att gipsen inte skulle suga ur vattnet ur gipsbruket och fästa lite bättre, har väl hållit 4 år nu ungefär.
Köpte gipsbruket på Bauhaus, men tror Byggmax också har.
Köpte gipsbruket på Bauhaus, men tror Byggmax också har.
GipsV Vredet skrev:Hej,
Håller på att renovera en gästtoalett där jag gjort en liten miss med takgipset.
Har en glipa på ca 6-7 mm mellan tak och väggips (se bild).
Vad kan jag använda och hur fyller jag lättast ut denna?
Har blivit rekommenderad Ardex 828 men känns lite onödigt att köpa en 12 kg säck för 4XX kr när jag kommer att använda 100g.
Att sätta en ny gipsskiva ser jag som sista utväg.
Tack!
/ V
Klicka här för att svara